گزارش تصویریمیراث و گردشگری

دریاچه هویر

خبرنگار: یاسر موحدفرد - عکاس: زهرا شکری

دریاچه هویر
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
در بین رشته کوه قره داغ در شهر دماوند، یک دریاچه زیبا وجود دارد. نام آن دریاچه هویر می باشد و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. دریاچه هویر در روزهای گرم سال گردشگران زیادی به خود جذب می‌کند، گردشگران به دلیل آرامش، دوری از شلوغی، منطقه عالی با آب و هوای خنک به این دریاچه سفر می کنند.زمین شناسان گفته‌اند: به دلیل لغزش کوه های بغل زرین کوه و راهیابی منشای آب از فیروزکوه، آبیک، شاهرود و آب شدن برف کوه‌های اطراف باعث شکل گیری این دریاچه شده است.
در ادامه دلیلی که موجب رانش زرین کوه یا همان رشته کوه‌های جنوب دریاچه گشته (در دوره دوران کوارتزی) این است که پشت کوه به اندازه ۵۰ متر، یک سد طبیعی مقابل رواناب به وجود آمده و شرایطی را برای ساخت دریاچه هویر فراهم کرده است.
دریاچه هویر از آب شیرین کوهستانی پر شده و دور تا دور این دریاچه را کوه های بلند و کوتاهی فراگرفته که رشته کوه زرین در جنوب و رشته کوه قره داغ در شمال آن وجود دارد. اندازه دریاچه هویر ۱۵۰ متر عرض و ۹۰۰ متر طول را دارا است.
مواد تشکیل دهنده آب دریاچه هویر منیزیم، مواد شیمیایی، کلسیم و کربنات است. در واقع آب دریاچه هویر از آبراهه‌های که در طول فصل‌های مختلف سال درست شده، شامل کوه‌های شاه نشین، سیاهچال و قره داغ از شمال دریاچه هویر تامین می شود، که در طول سال سطح آب دریاچه هویر را متغیر می‌کند.
موضوع مورد توجه این است که کف دریاچه هویر چشمه‌ای برای تامین آب دریاچه وجود دارد. کسانی که به دریاچه هویر سفر می‌کنند برای آب و هوای مطلوب و خنکش به آنجا می‌روند البته دلایل رفتن به این دریاچه فقط این نیست بلکه تفریح‌هایی همچون: قایقرانی، کوهنوردی، ماهیگیری، عکاسی، پیک نیک و شنا است که خاطرات خوب و زیبایی در ذهن شما به جای می‌گذارند.
دریاچه هویر منطقه کوهستانی که تابستان خنک و زمستان سردی دارد، بهترین زمان برای سفر به دریاچه هویر وسط ماه اردیبهشت تا پایان شهریور است به دلیل خوب و معتدل بودن آب و هوای دریاچه.
در زمستان و پاییز دریاچه هویر منظره‌های دیدنی و زیبایی را در خود جای داده، کسانی که در این دو فصل قصد دارند که به دریاچه هویر سفر کنن به این نکته توجه داشته باشند که آب و هوا خیلی سرد بوده، در حدی که آب دریاچه هویر یخ میزند.به شهر دماوند رفته از روستای چنار عرب‌ها جاده معدن را بروید آخر جاده خاکی به دریاچه می‌رسید. در جاده دماوند، بعد از روستای چنار شرق، جاده خاکی دو ساعت یا بیشتر، راه طاقت فرسا با خودرو پیش بروید. جاده خاکی و پر از پستی و بلندی در این مسیر است، اگر خودروی مناسب ندارید،
از این مسیر استفاده نکنید. در جاده دماوند، شهر فیروزکوه از روستای دلیچای به‌ سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر بروید تا به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار برسید.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن