اثرگذاری موج رسانهای شاهنامهنیوز ویژه برگزیدن بخشهای جشنواره فیلم فجر / نمایش فیلم سینماتجربه دِرب و ریزش اهالی رسانه در آیین پایانی فجر سینمایی
اثرگذاری موج رسانهای شاهنامهنیوز ویژه برگزیدن بخشهای جشنواره فیلم فجر /
نمایش فیلم سینماتجربه دِرب و ریزش اهالی رسانه در آیین پایانی فجر سینمایی
خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
نشست رسانهای فیلم «دِرب» ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت نخست از روز یازدهم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.
به دلیل آنکه این فیلم سینماتجربه بوده است نماینده پایگاه خبری شاهنامه در نشست رسانهای فیلم دِرب شرکت نکرد.
نشست رسانهای فیلم دِرب با حضور دست اندرکاران فیلم و با اجرای حامد مهربانی برگزار شد.
نشست رسانهای فیلم دِرب در خانه جشنواره با حضور رضا محقق (تهیهکننده)، هادی محقق (کارگردان)، فرشاد عباسی (تدوینگر)، امیرمهدی نوری (صدابردار)، حسین قورچیان (صداگذار)، عیسی خیرمنش (طراح صحنه و لباس)، منصور عبد رضایی (مدیر فیلمبرداری) و محمد اقبالی (بازیگر) برگزار شد.
بیشترین پرسش اهالی رسانه نسبت به حضور این فیلم سینماتجربه در بخش سودای سیمرغ بوده است.
در روز پایانی برگزاری جشنواره نامزدهای بخشهای گوناگون چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
حاشیهسازترین خبر پایانی حذف برگزیدن فیلم با رای مردمی و اعتراض فیلم سینمایی ملاقات خصوصی نسبت به این موضوع بود که دست اندرکاران این فیلم خواستار خارج شدن از چهلمین جشنواره فیلم فجر شدند…
هیات داوران سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی ۲۲ فیلم سینمایی و خارج شدن فیلم ملاقات خصوصی، نامزدهای خود را شامگاه پنجشنبه بیستویکم بهمن ماه ۱۴۰۰ در رشتههای گوناگون اعلام کردند.
بر پایه فهرست اعلام شده فیلم سینمایی موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۴ رشته رکورددار نامزدهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شده است.
ردهبندی فیلمهای نامزده شده بر پایه تعداد نامزدی عبارت اند از:
۱- موقعیت مهدی / ۱۴ رشته
۲- علفزار / ۱۳ رشته
۳- برف آخر / ۱۲ رشته
۴- نگهبان شب / ۹ رشته
۵- دسته دختران و ضد / ۷ رشته
۶- خائن کشی / ۶ رشته
۷- بدون قرار قبلی / ۵ رشته
۸- شادروان، شهرک و بیرویا / ۳ رشته
۹- بیرو، مرد بازنده، ملاقات خصوصی و ۲۸۸۸ / ۲ رشته
۱۰- هناس و شب طلایی / یک رشته
مسعود جعفریجوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشهآهنگر، محمد داوودی، مهدی سجادهچی و پژمان لشکریپور داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر را تشکیل دادهاند.
شایان ذکر است، آخرین حاشیه این جشنواره این بود که آیین پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۸:۳۰ آدینه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی تالار اصلی مرکز همایشهای برج میلاد با ریزش بسیاری از اهالی رسانه که در ۱۱ روز جشنواره بسیار کوشا بودند حتی یک نماینده هم نداشتند البته بهانه آن هم سویه نوین کرونا بود؛
این در حالی بود که اهالی رسانه از ۱۱ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ هر روز در نامناسبتربن زمان اکران بدون دریافت ناهار و پیشپذیرایی از ظهر و پیش از ساعت ۱۳ و ۱۶ با حضور در تالار اصلی برج میلاد فیلمهای سینمایی را میدیدند.
البته با شرایط کرونا در این دو سانس هم با حضور بسیاری از همراهان و دست اندرکاران فیلمها و دیگر مهمانان ویژه این جشنواره حضور یافتهاند که فیلم خائنکشی پر شمارترین همراهان را در این دو سانس داشت که حتی در بسیاری موارد ظرفیت تالار اصلی برج میلاد هم پر میشد و اهالی رسانه به بالکن هدایت میشدند؛
اهالی رسانه بدون اجازه و امکان پرسش اختصاصی شفاهی مانند دورههای پیشین این جشنواره، تنها با اجازه نگارش پرسش در نشستهای رسانهای جشنواره فیلم فجر حضور داشتند که برخی از پرسشها هم خوانش نمیشد ویا بخش گزینشی از آن خوانش میشد و از هر گونه گفتوگوی دو سویه اهالی رسانه و دست اندرکاران فیلمها جلوگیری میشد؛
نشستهای رسانهای جشنواره فیلم فجر، هر روز در دو ساعت ۱۵ و ۱۸ برگزار میشد که با توجه به پشت سر هم بودن برگزاری نشست رسانهای پس از نمایش فیلم، امکان پذیرایی و استراحت حداقلی هم برای اهالی رسانه وجود نداشت.
از دیگر سو پذیرایی شام هم معمولا از ساعت ۲۱ انجام میشد که اهالی رسانه مجبور بودند تا شب هم در خانه جشنواره بمانند و با توجه به نبودن امکان بهرهگیری از لپ تاپ یا حتی کابل شارژ از سوی ستاد جشنواره و نبودن جایگاه اختصاصی برای اهالی رسانه امکان نگارش متن ویا ویرایش عکس و فیلم با آرامش هم وجود نداشت؛
این در حالی است که برخی رسانهها، غرفههایی اختصاصی ویا حتی اتاقهای اختصاصی داشتند و با پذیرایی ناهار و شام و میوه و نوشیدنی سرد و گرم با حضور چندین خبرنگار و عکاس و فیلمبردار امکانهای ویژهای در جشنواره فیلم فجر داشتند.
برخی از رسانهها که در آیین پایانی جشنواره فیلم فجر هم اجازه شرکت پیدا نکردند، تنها یک خبرنگار در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر داشتند که برخی از عکاسان با اعتراض اجازه عکاسی با گوشی موبایل هم به خبرنگاران نمیدادند و خواهان عکس انحصاری شدند؛ به همین روی فرش فیروزهای پیش از اکرانهای ساعت ۱۳ و ۱۶ خانه جشنواره فیلم فجر هم انحصاری شده بود.
پایگاه خبری شاهنامهنیوز هم تنها با یک خبرنگار در روزهای برگزاری این رویداد هنری در خانه جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ نیمه شب به میزبانی مرکز همایشهای برج میلاد حضور داشت و تلاش کرد تا با ارايه پرسشهای فنی سینمایی و گفتوگوهای اختصاصی، موجی رسانهای به نمایندگی از دوستداران فرهنگ ایرانی اسلامی در نشستهای رسانهای فراهم آورد؛
پایگاه خبری شاهنامه با ارایه صدها عکس از نشستهای رسانهای، پر شمارترین عکس را از نشستهای رسانهای جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی بازنشر داده است؛
شاهنامهنیوز به همراه صدها عکس از نشستهای رسانهای به گونه فیلمنامهای پرسشهای اختصاصی نماینده خود را لحظهنگاری کرد و گزارش نوشتاری آن را ارایه داده است.
البته دست اندرکاران فیلمهای شرکتکننده در چهلمین جشنواره فیلم فجر بیشتر از پاسخ به پرسشهایی که تازه گزینشی خوانده میشد هم سر باز میزدند…
پایگاه خبری شاهنامه، برنامه زنده تصویری هم تنها با یک گوشی بدون اجازه هیچ ابزار جانبی را هم همزمان به گونه برنامه زنده اینستاگرامی با حضور بیش صد هزار بیننده فراهم آورد.
شاهنامهنیوز گزارش تصویری فریم به فریم از لحظههای جذاب نشستهای رسانهای جشنواره فیلم فجر گرفته است که آن هم بازنشر شده است؛
این ایدههای نوین شاهنامهنیوز در دیگر جشنوارههای فجر تا کنون انجام نشده بود اما پایگاه خبری شاهنامه با طراحی زیرساختهایی فنی که در این پایگاه خبری هنری برای نخستین بار در ایران فراهم شده بود، توانست موجی تخصصی و علمی سینمایی برای هنردوستان و پژوهشگران فراهم آورد که مورد اقبال فراوان قرار گرفت.
ساخت نماهنگ از هر نشست به همراه صدها عکس و گزارش نوشتاری فیلمنامهای و پخش برنامه زنده اینستاگرامی تنها با یک خبرنگار و امکان وارد کردن یک گوشی تلفن همراه تلاشی شبانهروزی از مجموعه پایگاه خبری شاهنامه میطلبید…
با این وجود اما نماینده پایگاه خبری شاهنامه در آیین پایانی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هم دعوت نشد که جای این پرسش را دارد که:
آیا این همه مهمان در دو سانس اختصاصی اهالی رسانه و دو سانس اهالی فرهنگ و هنر در خانه جشنواره فیلم فجر توانسته است با امکانهای کلان و بودجههای فراوان چنین بازدهی داشته باشد؟!
از دیگر سو بنیاد فردوسی، موسسه فردوسی توسی و پایگاه خبری شاهنامه برای برگزاری نشستهای فرهنگی و همکاری ویژه بومی کردن و ایرانی ساختن فرش فیروزهای فیلمهای راه یافته به ستاد جشنواره فیلم فجر پیشنهادهای رسمی گوناگونی ارايه کرد که با توافق نخستین رییس سازمان سینمایی و دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر رو به رو شد اما از توان فعالیتهای داوطلبانه و مردمی این نهادها هم در جشنواره فیلم فجر بهره گرفته نشد؛
این در حالی است که یکصد نشست فرهنگی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هیچ مخاطبی نداشت که خود از عکسهای ستاد جشنواره فیلم فجر پیداست…
به امید همکاریهای افزونتر اهالی فرهنگ و رسانه برای هر چه شکوهمندتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر ایران.
شنیدهها حاکی از آن بود که موج رسانهای پرسشهای تخصصی و علمی سینمایی شاهنامهنیوز توانست بر برگزیدن بخشهای گوناگون چهلمین جشنواره فیلم فجر اثرگذار باشد.