فرهنگ و ادب

رونمایی از کهن‌ترین پرده‌های قهوه‌خانه‌ای عاشورایی

خبرنگار: نرگس صافی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
یکی از کهن‌ترین پرده‌های قهوه‌خانه‌ای عاشورایی دوره قاجار هم‌زمان با نخستین روز ماه محرم حسینی با اجرای پرده‌خوانی مرشد محمد احدی، پیشکسوت هنر نقالی، نیای نمایش ایرانی در مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان تهران رونمایی شد.

این پرده نقاشی به باور مرمتگران پژوهشگاه میراث فرهنگی، یکی از کهن‌ترین تابلوهای عاشورایی و راوی واقعه کربلا است. اندازه این پرده نقاشی ۱۴۸ در ۴۱۵ سانتی‌متر است.
مرمت این اثر از اسفندماه ۱۳۹۹ پس از کارشناسی، آسیب‌شناسی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آغاز و در تیرماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.
در فرآیند مرمت، مرمتگران به نوشتاری از تاریخ آفرینش این اثر برخورده‌اند. به این ترتیب تاریخ جدیدی برای قدمت این نقاشی رقم خورد: «حاجت حسن چاوش در سال ۱۲۳۱ هجری قمری.»
در بخش بالایی نقاشی نیز نوشته دیگری به این مضمون «کمترین مهدی شعبانعلی» دیده می‌شود.
تابلو نقاشی قهوه‌خانه‌ایی «عاشورا» برابر با اول ماه محرم در مجموعه تاریخی گلستان رونمایی و به موزه مردم‌شناسی این مجموعه جهانی برای نمایش عمومی انتقال یافت.
مجموعه گلستان افزون‌بر رونمایی از این پرده عاشورایی قاجاری، نمایشگاهی را ویژه آثار محرم همزمان با روز تجلیل از اسیران و مفقودان در ۱۵ ماه محرم برابر ۲۲ امردادماه ۱۴۰۱ را در عمارت چادرخانه برپا شده است و نشست‌های تخصصی تعزیه، نوحه‌خوانی و تعزینه طفلان مسلم از دیگر برنامه‌هایی است که مجموعه گلستان در ماه محرم برگزار خواهد کرد.
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی گلستان می‌گوید: مجموعه گلستان روزگاری تکیه دولت را به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز مذهبی تهران در خود جای‌ داده بود. همچنین وجود تکایای بسیار و هم‌جواری آن با مسجد ارگ، یکی از مهم‌ترین مراکز برگزاری مناسبت‌های مذهبی، اهمیت این رویداد را دوچندان می‌کند.
به گفته او با توجه به وجود تکیه دولت در زمان قاجار آثار بسیار ارزشمندی از جمله پرده نقاشی‌های نفیس مذهبی، وسایل تعزیه، تصویرها و عکس‌های مذهبی دوران قاجار، منبر نفیس خاتم در این مجموعه جهانی وجود دارد که در رویداد محرم در گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن