گزارش تصویریموسیقی و تجسمی

«محمد شعبانی» گران‌ترین نوازنده ایرانی سازهای کوبه‌ای و برگزارکننده رایگان کارگاه هنری در منطقه کم برخوردار

خبرنگار: منصور جهانی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز
«محمد شعبانی» گران‌ترین نوازنده ایرانی و بین‌المللی سازهای کوبه‌ای گفت: نوازنده گران‌قیمتی هستم و در ارکسترهای ایران، همیشه با مشکل دریافت دست‌مزد روبه‌رو بودم.

«محمد شعبانی» نوازنده ایرانی سازهای کوبه‌ای در مورد همکاری با خواننده‌های مطرح موسیقی کشور از جمله؛ امير تاجيک، مجتبی كبيری، قاسم افشار، نيما مسيحا، محمد اصفهانی، زنده‌یاد بهنام صفوی، زنده‌یاد مرتضی پاشایی، محمد عليزاده، رضا بهرام و مسعود صادقلو گفت: همیشه در همه ارکسترهایی که مشغول فعالیت بودم؛ سعی می‌کردم که از تکنیک‌های نوازندگی‌ام که سال‌های سال برای آنها زحمت کشیدم و آنها را یاد گرفته‌ام و موسیقی که خودم به‌صورت تخصصی دنبال کرده‌ام را در آن کنسرت اجرا کنم. از مخاطبان هم بازخوردهای خوبی می‌گرفتم؛ چون به‌خوبی متوجه تکنیک اجرای آن می‌شدند. در ادامه فعالیت‌های هنری‌ام آلبوم شخصی خود را در سبك لاتين ـ جز با نام «رقص با ریتم ساحل» منتشر کردم که در سال ۱۳۹۵ نامزد بهترین آهنگسازی در جشنواره بين‌المللی موسیقی فجر شد و هم‌چنین در یک همکاری مشترک با «آرمين مرشد» آهنگساز و نوارنده گيتار؛ آلبوم موسیقی «بازگشت به رؤياپردازى» Back to Dreaming را تهیه و تولید کردیم که از سوی شرکت «شیدز ریکورد» Sheed Records به صورت ديجيتال در آمريكا نشر یافت.

همکاری با ۱۰ نوازنده کاربلد جهانی در تولید قطعه ویدیویی «درخانه بمانید»

وی هم‌چنین گفت: از آن‌جایی که همیشه این تمایل وجود داشت که با ارکسترهای لاتین و نوازنده‌های حرفه‌ای خارجی همکاری داشته باشم؛ در دوران «کویید ـ ۱۹» این همکاری برایم پیش آمد که خیلی اتفاق قشنگی بود و در سال ۲۰۱۹ برای همکاری با ارکسترهای مهم خارجی پیشنهادهای گوناگونی را دریافت کردم و با موسیقی‌دان‌های خارجی ارتباطات بیشتری برقرار کردم. برای نمونه از «نانی رومرو» Nanny Romero و «الکساندرو دکستر» Alejandro Dexter پیامی دریافت کردم که با نوازنده‌های مطرح لاتین و آسیایی در حال تهیه قطعه ویدیویی ۵ دقیقه‌ای «در خانه بمانید» Quedate en Casa هستند برای انرژی‌دادن، پشتیبانی، همبستگی و کمک‌کردن به جامعه‌ای که درگیر بیماری همه‌گیر کرونا شده است. از قاره آسیا و از کشور ایران، فقط بنده را انتخاب کرده بودند که من هم با ساز «تیبمالس» در این اثر موسیقایی حضور داشتم که با بازخوردهای خوبی از طرف مخاطبان در سراسر جهان مواجه شد. در سال ۱۳۹۵ در قطعه موسیقی Oh Sen Sen با چهار نوازنده خارجی از کشورهای آمريكای لاتين همکاری داشتم ولی در دوران کرونا این برای نخستین بار بود که در این سطح با ۱۰ نوازنده کاربلد جهانی از کشورهای گوناگون از جمله: اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، کوبا، پورتوریکو، آرژانتین، کوبا و… همکاری داشته باشم.

همکاری با «ایگناسیو کولافرانسسکو» (ناچو) نوازنده آرژانتینی ساز کُنگا

شعبانی در ادامه سخنان‌اش اظهار داشت: پس از آن در اثری به آهنگسازی خودم با «ایگناسیو کولافرانسسکو»Ignacio Colafrancesco نوازنده آرژانتینی ساز کُنگا با نام مستعار «ناچو» Nacho همکاری کردم، در این اثر نوزندگی ساز «تیبمالس» بر عهده خودم و همچنین مجید برومند نیز به عنوان نوازنده ساز «بیس» حضور داشت. در ادامه برای همکاری به کشور اسپانیا دعوت شدم، و با پرکاشنیست قدیمی «ریکی مارتین» Ricky Martin خواننده سرشناس اسپانیایی به اسم «ماریو کوبیلاس» Mario Cubillas و همچنین با «فرانک دوراند» Frank Durand نوازنده پرکار و حرفه‌ای ساز درامز و «لوکاس بالبو» Lucas Balbo نوزانده ساز کاخُن آشنا شدم و در اجراهای گوناگونی با آن‌ها حضور داشتم و به من پیشنهاد شد که در شهر بارسلون بمانم و این همکاری ادامه داشته باشد. به دلیل اینکه در ایران کارهای هنری زیادی داشتم؛ نتوانستم که به این همکاری ادامه دهم ولی هر چند وقت، برای همکاری با نوازنده‌های خارجی پیام‌هایی دریافت می‌کنم.

همکاری با «ویگن هاواسپیان» نوازنده حرفه‌ای گیتار و خواننده سرشناس ارمنستانی
این نوازنده سازهای کوبه‌ای افزود: از کشور ارمنستان با «ویگن هاواسپیان» Vigen Hovsepyan یکی از موسیقی‌دان‌های مطرح در شهر ایروان در اجرای کنسرتی همکاری داشته‌ام که نوازنده حرفه‌ای ساز گیتار و خواننده سرشناسی در این کشور به شمار می‌رود که سال‌های زیادی در کشور اسپانیا زندگی می‌کرد و آن‌جا مشغول فعالیت هنری بود. هم‌چنین در کشور ترکیه چندین کنسرت اجرا کرده‌ام و با «زانتوس یستای» Zhandos Yestay گیتاریست مطرح از کشور قراقستان همکاری مشترکی داشته‌ایم. اخیراً هم برای حضور در جشنواره موسیقی الکترونیک در سال ۲۰۲۳ در شهر دبی در کشور امارات، دعوتنامه‌ای دریافت کرده‌ام که به دلیل هم‌زمانی با یکی از برنامه‌های‌ام؛ نمی‌توانم در آن‌جا حضور داشته باشم.

نوازنده گران‌قیمت

«محمد شعبانی» درباره ادامه همکاری با موسیقی‌دان‌های خارجی گفت: همیشه به دنبال این هدف مهم در کارم بودم و می‌خواهم که در این زمینه، بیشتر از قبل حضور داشته باشم و روابطم را بیشتر از این گسترش بدهم و با نوازنده‌های صاحب سبک و مطرح بین‌المللی همکاری داشته باشم. در ارکسترهای ایران، همیشه با مشکل دریافت دستمزد مواجه بودم به دلیل این.که نوازنده گران‌قیمتی هستم و همیشه بالاترین دست‌مزد را از ارکسترها می‌گیرم؛ معمولا پس از یکی دو سال، قراردادهای‌ام به مشکل برمی‌خورد به خاطر این‌که تهیه‌کننده‌ها همان دست‌مزد قبلی را می‌خواهند پرداخت کنند و به دلیل این‌که دست‌مزد ام بالا است، نمی‌خواهند که آن‌را افزایش دهند و من هم به ناچار، قرارداد ام را فسخ می‌کنم و معمولا ارکستر ام را عوض می‌کنم. برای این‌که این اتفاق پیش نیاید؛ سعی می‌کنم که با ارکسترهای خارجی همکاری داشته باشم و با دست‌مزدی که همیشه حق‌ام بوده است و بالاترین دست‌مزدی را که در ایران می‌گرفتم را در خارج از کشور دریافت کنم.

مهاجرت‌کردن، خیلی سخت است

وی هم‌چنین گفت: ترجیح می‌دهم که قیمت‌ام را پایین نیاورم و با ارکسترهای خارجی همکاری بکنم. اگر در ایران در طول سال ۱۰۰ کنسرت روی صحنه می‌رفتم و برای نمونه مبلغی را دریافت می‌کردم، هم اکنون ترجیح می‌دهم که ۱۰ کنسرت با خارجی‌ها اجرا کنم و سطح دست‌مزدم را پایین نیاورم و بالاترین دست‌مزدی که برای یک پرکاشنیست باید پرداخت بشود را باید تهیه‌کننده‌های موسیقی در ایران پرداخت کنند. چون خیلی سخت است که سال‌های سال شما زحمت بکشید و مثل تبدیل‌شدن نهال به درخت، به بارنشستن و میوه‌دادن آن است که در یک لحظه، دستور قطع آن درخت صادر می‌شود. ما هم به ناچار به کشور دیگری مهاجرت می‌کنیم و در آن‌جا محصول‌مان را به بهترین شکل ارائه خواهیم کرد. متأسفانه برای من، همه همکاران و موسیقی‌دان‌های سرشناس و حرفه‌ای، مهاجرت‌کردن خیلی سخت است ولی وقتی‌که به اثرهای موسیقی‌دان‌هایی که در خارج از کشور خلق کرده‌اند نگاه می‌کنیم کارهای ماندگار و موفقی را تولید کرده‌اند. چون در آن‌جا دست‌کم، قدرشان را می‌دانند و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. مهاجرت‌کردن، خیلی سخت است ولی در شرایط فعلی ماندن و کارکردن، اشتباه است.

با مجموعه سازهای پرکاشن، موسیقی ایرانی اجرا کرده‌ام
شعبانی در مورد مجموعه سازهای پرکاشن گفت: مجموعه سازهای پرکاشن بین‌المللی است که در همه جای جهان از آن استفاده می‌شود و جزو سازهای اصلی ارکسترها از جمله: پاپ، جز، لاتین و… است و در کشورهایی هم‌چون ایران و کشورهای عربی هم لهجه‌های گوناگون و مخصوص به خودشان را بر روی این ساز اجرا کرده‌اند. من به‌عنوان یک نوازنده مولتی پرکاشنیست با این ساز از جمله: پاپ، ایرانی، فیوژن، جز و… اجرا کرده‌ام؛
برای نمونه با «ملیحه مرادی» از شاگردان استاد «محمدرضا شجریان» در آلبوم ایشان با آهنگسازی «احسان مطوری» سنتورنواز خوب کشور در ضبط اجرای موسیقی ایران همکاری داشته‌ام.

حضور در کارگاه آموزشی مستر «چانگیتو» نوازنده سرشناس جهانی در کشور کوبا

وی در مورد حضور در کارگاه آموزشی در کشور کوبا گفت: در کشور کوبا که در کارگاه آموزشی مستر «چانگیتو» نوازنده سرشناس جهانی و همچنین «سالیادو» و مستر «اِدی» حضور داشتم؛ در آنجا با چندین ارکستر همکاری کردم و اتفاق جالبی که برایم افتاد این بود که اصلا فکر نمی‌کردند که من یک نوازنده ایرانی هستم، چون آن‌قدر با آن‌ها تمرین کرده بودم و در واقع در اواخر سفرم این اتفاق برای شیوه نوازندگی‌ام افتاده بود. ریشه این ساز در کوباست و مهد این ریتم‌ها در آنجاست، اگر کسی خواهان گذراندن دوره تخصصی این ساز باشد؛ باید به کوبا سفر کند و در محضر استادان برجسته این ساز، تکنیک‌ها و شیوه صحیح نوازندگی آن را فرا بگیرد.

همکاری با «فابریزیو» سولیست ایتالیایی ارکستر فیلارمونیک لندن
«محمد شعبانی» درباره دیگر فعالیت‌های موسیقایی خود گفت: در آلبوم جدید «بابک بامداد» در سبک فیوژن و با تنظیم این موسیقی‌دان ایرانی همکاری جذاب و شیرینی با موزیسین‌های ایتالیایی داشتم، «فابریزیو» سولیست ایتالیایی ارکستر فیلارمونیک لندن در این اثر موسقیایی حضور داشت که در چند کنسرت هم با «آندره‌آ بوچلی» Andrea Bocelli همکاری داشته‌اند. با دعوت سفیر ایتالیا در تهران، این آلبوم رونمایی شد که به‌زودی در ایران و دیگر کشورهای جهان منتشر خواهد شد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در شهرهای گوناگون ایران

این نوازنده باتجربه و مدرس سازهای کوبه‌ای درباره برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی در شهرهای گوناگون ایران برای علاقه‌مندان به سازهای کوبه‌ای گفت: خیلی خوشحال‌ام که توانستم به جوانان علاقه‌مند به این سازها مطالبی را یاد بدهم، اکثراً پرکاشنیست‌هایی که هم اکنون در ارکسترهای گوناگون در ایران به اجرای برنامه می‌پردازند از شاگردهای من بودند و همه آنها یک دوره‌ای را پیش من گذرانده‌اند. خدا را شاکرم که در حوزه تخصصی‌ام این‌قدر جایگاه دارم که در کارگاهی که برای نمونه در‌ بوشهر برگزار کردم؛ نوازنده‌های فراوانی از بندرعباس، شیراز، جزیره فارسی، عسلویه و… در آن‌جا حضور داشتند. این برای من حس قشنگی است که مطالب و نکاتی را که بلدم در مناطق محروم به صورت مجانی و رایگان در اختیار علاقمندان و جوانان کشورم قرار دهم.

اجرای کنسرت در جشنواره «آواز زنان ایرانی» در برلین

وی درباره اجرا با سازهای مختلف کوبه‌ای گفت: در کنسرتی که در سال ۲۰۱۸ در جشنواره «آواز زنان ایرانی» The Voice of Female در شهر برلین کشور آلمان اجرا کردم از ترکیب سازهای فیوژن از جمله: بندیر، کاخُن و کُنگا استفاده کردم ولی در ارکسترهای پاپ از سازهای جِمبِی، کُنگا، تیبمالس و کاخُن استفاده می‌کنم. هم‌چنین در بخش جَز ـ فیوژن از سازهای سیمبارها، سنج‌ها، کاخُن، اسنیر، ادوات پرکاشن و یک‌سری ساوندافکت‌هایی که از کشورهای گوناگون خریداری کردم، بهره می‌گیرم.

آرتيست کمپانی‌های معتبر موسیقی «یاماها» و «لیوا»

این نوازنده باتجربه در مورد دیگر فعالیت‌های موسیقایی‌اش گفت: در طول این سال‌ها آرتيست کمپانی معتبر موسیقی «یاماها» YAMAHA و آرتيست كمپانی بزرگ موسیقی «لیوا» leiva percussion و Istanbul Agop بوده و با سازهای این کمپانی‌ها در کنسرت‎ها، آلبوم‌ها و برنامه‌های موسیقایی‌ حضور داشته‌ام.

نشر نخستين کتاب «راهنمای ریتم‌های کُنگا» در ایران

این مدرس موسیقی درباره نشر نخستین کتاب «راهنمای ریتم‌های کُنگا» گفت: کتاب‌های زیادی در دنیا برای آموزش این ساز نوشته شده است ولی در ایران، کتابی نمی‌توانید پیدا کنید که برای بخش مقدماتی و شروع دوره میانی به کاملی این کتاب باشد. همیشه دغدغه‌ام این بوده است وقتی کتاب آموزشی نوشته می‌شود چرا قدم به قدم جلو نمی‌رود؛ چرا هنرجو از جلسه اول، یکدفعه به جلسه بیستم پرت شود. چرا باید یک قطعه سخت را که در جلسه بیستم باید بزند را قبل از آن، برای آن قطعه آماده نشده باشد. همیشه دوست داشتم که کتاب خودم را بدین شکل بنویسم که قدم به قدم جلو برود و هنرجویی که تا حالا دست به ساز کُنگا نزده است؛ کتاب را باز کند به زبان فارسی از شیوه نشستن تا بخش ریتم‌ها، ریشه، اطلاعات و چگونگی آن‌ها را آموزش ‌ببیند. این کتاب را به شیوه‌ای به نگارش در آورده‌ام؛ همه کسانی که به ساز کُنگا علاقمند هستند با آن آموزش خود را شروع کنند. خدا را شکر در این مدت کوتاهی که کتاب چاپ و منتشر شده است؛ بازخوردهای خیلی خوبی گرفته‌ام و خیلی از استادان این ساز، کتاب را در آموزشگاه‌های مختلف به هنرجویان آموزش می‌دهند.

انتخاب استاد خوب، کارآزموده و با دانش برای فرزندان

«محمد شعبانی» در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: از دوستانی که می‌خواهند وارد عرصه موسیقی و به ویژه آموزش سازهای کوبه‌ای بشوند و علاقه‌مند به نواختن آن هستند؛ تقاضا دارم که استاد خوب، کارآزموده و بادانشی را انتخاب بکنند، سعی کنند که دنبال‌روی نوازنده‌های با تجربه باشند تا از مسیر خودشان خارج نشوند. چون خیلی‌ها بر پایه امکان‌هایی که به‌وجود آمده است، شاگرد جذب می‌کنند‌ در حالی‌که شرایط آموزش‌دادن و صلاحیت این کار مهم را ندارند و در سطح و جایگاهی نیستند که بخواهند به شخص و یا هنرجویی آموزش بدهند. به کسانی که می‌خواهند فرزندان خود را به کلاس‌های آموزش موسیقی بفرستند، توصیه می‌کنم که قبل از هر چیز، درباره استاد آن رشته تحقیق کنند و به‌خوبی سابقه استاد، تجارب و فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش را مورد بررسی قرار دهند تا همه با هم به‌صورت اصولی و دقیق بتوانیم سطح موسیقی کشورمان را اتقاء دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن