سینما و تئاتر

سیزدهمين دوره جشنواره فیلم کُردی «لندن»

خبرنگار:
منصور جهانی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز
سیزدهمين دوره جشنواره فيلم کُردی «لندن» با «تجلیل از فرهنگ و سینمای کُردی» و با نمایش ۳۱ اثر از کارگردانان ایرانی و دیگر کشورهای جهان در شهر لندن به میزبانی انگلستان برگزار می‌شود.
سیزدهمين دوره جشنواره فيلم کُردی «لندن» و نهمين دوره مسابقه فيلم کوتاه يادبود «يولماز گونای» Yılmaz Güney با شعار «تجلیل از فرهنگ و سینمای کُردی» و با نمایش ۳۱ اثر در سه بخش فيلم‌های سينمايی، مستند، انيميشن و کوتاه در قالب‌های داستانی، مستند و تجربی در چندین بخش رقابتی، از جمله: بخش «رقابتی اصلی»، بخش «رقابتی فیلم کوتاه»، بخش «رقابتی فیلم‌های کوتاه مستند»، بخش غیررقابتی، نشست‌ تخصصی با محوریت «سینمای کُردی»، کارگاه‌های آموزشی و… از روزهای ۱ تا ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ (۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲) در سینماهای «ریو» Rio، «ویو» Vue و «پرنس چارلز»Prince Charles در شهر لندن پايتخت کشور انگلستان برگزار می‌شود.
در بیانیه مطبوعاتی سیزدهمين دوره جشنواره جهانی فيلم کُردی «لندن» LKFF آمده است: سیزدهمین دوره برنامه‌ای از پیش انتخاب شده از فیلم‌هایی را ارائه می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۲۲ ـ ۲۰۲۱ اکران شده‌اند. ما جدیدترین و بهترین فیلم‌های نوین کُردی را که در طول همه‌گیری ویروس کرونا فرصت تماشای آن‌ها داده نشده است، را به نمایش خواهیم گذاشت. طی ۲۱ سال گذشته، جشنواره فیلم کُردی «لندن» London مجموعه‌ای از فیلم‌ها و مستندهای کُردی را بر روی پرده‌های نقره‌ای شهر لندن آورده است. پس از همه‌گیری جهانی کووید ۱۹، جشنواره دو نسخه موفق آنلاین را برگزار کرد، بنابراین در سپتامبر امسال، جشنواره فیلم کُردی لندن برای تجلیل از استعدادهای غنی صنعت فیلم و سینمای کُردی به ریشه‌های خود بازمی‌گردد.
بلیط آثاری که در سیزدهمين دوره جشنواره فيلم کُردی «لندن» به نمایش در می‌آیند؛
در سایت جشنواره به به نشانی www.lkff.co.uk در دسترس علاقه‌مندان به سینما است و تماشاگران حاضر در این رویداد سینمایی این فرصت را دارند تا با سینماگران حاضر در جشنواره، دیدار و گفت‌وگو کنند.
«فرهان استرک» Ferhan Sterk مدیر جشنواره فيلم کُردی «لندن» درباره سیزدهمین دوره این رویداد سینمایی گفت: «از انتخاب فیلم‌های امسال بسیار راضی هستم و امیدوارم تماشاگران نیز از فیلم‌های امسال لذت ببرند. ما اثرهای خوبی را در برنامه ویژه‌ای گنجانده‌ایم تا طعم سینمای کردستان را به همه بینندگان یادآوری کنیم با داستان‌های خاص و خودویژه که ما را به جایی که از آن آمده‌ایم، بازمی‌گرداند. قرار است فرهنگ و هنر را به پرده‌های بزرگ سینمایی بازگردانیم و با جامعه‌های گوناگون در لندن و دیگر ملت‌های جهان ارتباط برقرار کنیم.»
«شریبان سیور» Sheriban Suyur مدیر برنامه‌ریزی سیزدهمين دوره جشنواره فيلم کُردی «لندن» گفت: «دیدار دوباره با مردم و به اشتراک گذاشتن تجربه تماشای فیلم‌ها در کنار هم بر روی پرده نقره‌ای سینما، فوق‌العاده خواهد بود. پنل‌ها، کارگاه‌ها و مهمانی‌های جشنواره فيلم کُردی «لندن» باعث شادی و احساس وحدت در هنگام جشن سینمای کُردی در محل برگزاری جشنواره می‌شوند.
آیین گشایش و پایانی و اهدای جایزه، فضای فوق‌العاده‌ای را برای تماشاگران و سازندگان فیلم ایجاد می‌کند تا دور هم جمع شوند و از سینمای کُردی لذت ببرند.»
جشنواره فیلم کُردی لندن بر این باور است که سینما شکلی قدرتمند و تأثیرگذار از بیان هنری است و برای کردها که مانند همه ملت‌های تحت ستم، سینما را به ابزاری برای رهایی و ابراز وجود تبدیل کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. این جشنواره، بستری محوری را برای فیلمسازان کُرد و غیرکُرد فراهم می‌کند تا فیلم‌هایی با هر سبک، موضوع و ژانری را به نمایش بگذارند که در آثارشان؛ داستان‌ها و تجربه‌های ناگفته مردم کُرد در جهان را برجسته می‌کنند.
جشنواره فیلم کُردی لندن به عنوان یک رویداد نمایشی برای سینمای کُردی به راه خود ادامه خواهد داد و با پرورش و اهمیت دادن به استعدادهای استثنایی و سینمای کُردی از منطقه و سراسر جهان، به رشد و توسعه صنعت فیلم کُردی کمک خواهد کرد.
این رویداد سینمایی نقش مهمی در افزایش دسترسی به فیلم‌های بین‌المللی ایفا می‌کند که از سوی فیلمسازان کُرد با موضوع‌های مرتبط با کردها که توسط هر کارگردانی برای مخاطبان ساخته ‌شده‌اند. نه تنها فیلم‌هایی درباره کُردها در سراسر خاورمیانه از جمله؛ ایران، عراق، سوریه و ترکیه گرد هم می‌آورد بلکه به عنوان پلتفرمی عمل می‌کند که مخاطبان خاورمیانه و غربی را برای گسترش گفت‌وگوی فرهنگی بین جامعه‌های گوناگون در بریتانیا گرد هم می‌آورد.
جشنواره فيلم کُردی لندن که از سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرده است، بزرگ‌ترين جشنواره آثار کُردی در سراسر دنيا در مورد مردم کُرد يا مسایل مربوط به آن‌ها است که همه ساله با حضور فيلم‌های فيلمسازان کُرد و غير کُرد جهان در چندین بخش رقابتی و غیر رقابتی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، جلسه‌های نقد و بررسی فیلم‌ها و… در شهر لندن برگزار می‌شود. هر ساله فيلمسازان ایرانی با اثرهای خود و یا به عنوان داور در این رویداد مهم سینمایی حضور مؤثر و پر باری دارند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن