فرهنگ و ادبگزارش تصویری

شعرخوانی و شاهنامه خوانی در هفته فرهنگی ایران به میزبانی تاجیکستان

خبرنگار: یاسر موحدفرد

عکاس: کیوان اسفندفر

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

شعرخوانی و شاهنامه خوانی در هفته فرهنگی ایران به میزبانی پنج شهر تاجیکستان در آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

در این هفته فرهنگی ۵۱ هنرمند ایرانی در عرصه‌های هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، خطاطی و نقاشی‌خط، سفالگری، مشبک فلز و فیروزه‌کوبی، دوخت و دوز با نخ و پنبه، بافت فرش و گلیم و هنرهای نمایشی شامل نقالی و شاهنامه‌خوانی و آیین‌های زورخانه‌ای و پهلوانی و گروه‌های موسیقی سنتی، کلاسیک و پاپ گروه شهپر به هنرنمایی پرداختند.

هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ ایران و زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان و محمدتقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در آیین گشایشی آغاز به کار کرد.

گفتنی است، هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با اجرای شایسته گروه برگزیده شاهنامه خوانی بنیاد فردوسی با حضور استاد عباس بهمنش، نقال پیشکسوت و نیکا اسفندفر، نقال نوجوان در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر، کولاب و حصار از دیگر شهرهای فرهنگی این کشور پارسی زبان ادامه یافت.

از دیگر دستاوردهای این هفته فرهنگی، برپایی نمایشگاه اثرها و کالاهای فرهنگی هنری هنرمندان ایرانی به نمایندگی چند گروه هنری ویژه مردم هم‌زبان، هم‌فرهنگ و هم‌دل تاجیکی به نمایش گذاشته شد.

بازدید از برج استقلال و چند آثارخانه (موزه) و برپایی محفل شب شعر با حضور شاعران دو کشور از دیگر ویژه برنامه‌های این هفته فرهنگی بود.

از مدیران شرکت‌کننده در هفته فرهنگی ایران به میزبانی تاجیکستان، محمود سالاری، معاون امور هنری و محمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید بصیرانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بودند.

شایان ذکر است، رونمایی از آلبوم و مجموعه خوشنویسی و تذهیب با نام «چراغ دوستگانی» با نگارش شعرهای شاعران ایرانی و تاجیکسانی، رونمایی از چندین کتاب شعر شاعران هم‌روزگار تاجیکستانی با همکاری چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی ایران به میزبانی ۵ شهر کشور تاجیکستان از ۹ تا ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱ بود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هجده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن