فرهنگ و ادب

پیام بنیاد فردوسی ویژه درگذشت ابوالفضل خطیبی، فردوسی‌شناس برجسته ایرانی

خبرنگار: مهدی احمدی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

در پی درگذشت ابوالفضل خطیبی، فردوسی‌شناس برجسته ایرانی و عضو بازنشسته‌ هیات‌‌ علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ بر اثر عمل ناموفق پیوند کبد در ۶۲ سالگی، پیام تسلیتی از سوی یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی نشر یافته است.

به نام خداوند جان و خرد

درگذشت نابهنگام استاد ابوالفضل خطیبی، فردوسی‌شناس برجسته ایرانی و یاور همیشگی بنیاد فردوسی را به همه دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی به ویژه هواداران فردوسی و خانواده گرامی ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.

یاد، نام و راه ایشان هماره پر رهرو باد.

یاسر موحدفرد

دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی توسی

 

پیشینه ابوالفضل خطیبی

زادهٔ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۹ در گرمسار

درگذشتهٔ ٢١ دی ١۴٠١

نویسنده، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر زبان و ادب فارسی بود که با درجهٔ استادیار، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مشاور علمی گروه فرهنگ‌نویسی بود

عضو هیات علمی و معاون گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاون سردبیر نشریه «نامه ایران باستان»، نگارنده بیش از یک‌صد مقاله علمی به ویژه درباره دانشنامه شاهنامه فردوسی در دانشنامه‌ها و نشریه‌های تخصصی ادبی بوده و در تصحیح شاهنامه با جلال خالقی مطلق در جلد هفتم همکاری داشت.

وی هم‌چنین دریافت‌کننده جایزه حامیان نسخ خطی در آیین بزرگداشت حامیان نسخه‌های خطی در سوم آذر ۱۳۸۴ به دلیل مقاله «اصالت کهن‌ترین نسخه: فلورانس» بوده‌ است.

پیشینه علمی:

  • کارشناسی تاریخ (دانشگاه شیراز)
  • کارشناسی ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
  • دکتری زبان و ادبیات فارسی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

جایزه‌های مهم:

جایزهٔ حامیان نسخ خطی به خاطر مقالهٔ «اصالت کهن‌ترین نسخه: فلورانس

کتاب‌های پژوهشی:

«شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی: طبع انتقادی» به کوشش جلال خالقی مطلق و ابوالفضل خطیبی، «برگزیده مقاله‌های نشر دانش درباره شاهنامه»، «تقدیرباوری در منظومه‌های حماسی فارسی (شاهنامه و ویس‌ورامین)»، هلمر رینگرن، برگردان ابوالفضل خطیبی، «یادداشت‌های شاهنامه، بخش سوم» با همکاری جلال خالقی مطلق و محمود امیدسالار، «به فرهنگ باشد روان تندرست: مقاله‌ها و نقدهای نامه فرهنگستان درباره شاهنامه» به کوشش احمد سمیعی

گیلانی و ابوالفضل خطیبی، به مناسبت همایش هزاره شاهنامه در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰، «جشن‌نامه دکتر فتح‌اله مجتبایی» به کوشش علی‌اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی، «فرامرزنامه بزرگ، از سراینده‌ای ناشناش در اواخر قرن پنجم هجری» به کوشش ماریولین فان زوتفِن و ابوالفضل خطیبی، «شبرنگ‌نامه: داستان شبرنگ پسر دیو سپید با رستم» از سراینده‌ای ناشناس در سده ششم هجری به کوشش ابوالفضل خطیبی و گابریله فَن دِن بِرخ و «آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت؟ هجونامه منسوب به فردوسی: بررسی تحلیلی، تصحیح انتقادی و شرح بیت‌ها»

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن