گزارش تصویریمیراث و گردشگری

جشنواره زمستانی بوستان آب و آتش

عکاس: یاسر موحدفرد  خبرنگار: نرگس صافی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

 

جشنواره زمستانی بوستان آب و آتش در حال برگزاری است.

این بوستان با نام دیگری ثبت شده بود، بوستان حضرت ابراهیم یکی از بوستان‌های شهر تهران است.

این بوستان در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۸۸ گشایش یافت؛ بوستان آب و آتش دارای مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار مترمربع و دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری است.

این بوستان که در بلوار آفریقا نرسیده به چهار راه جهان کودک واقع شده‌ است؛ شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آبنما، برج آتش، آمفی تئاتر، آلاچیق، محوطه دوچرخه سواری، اسکیت سواری و محیط سبز است. از جمله جذابیت‌های بوستان آب و آتش تندیس‌هایی است که در جای‌جای پارک به چشم می‌خورند.

آسمان نمای گنبد مینا و سینما گیم هفت بعدی بخشی از بوستان منظومه شمسی است. بوستان نوروز بخش دیگری از این مجموعه را تشکیل می‌دهد که دریاچه مصنوعی خزر و میدان مشاهیر در آن قرار دارد البته هر کدام از این بخش‌ها دارای نام مجزا است اما بیشتر اهالی تهران آن را در مجموع به نام بوستان آب و آتش می‌شناسند.

تندیس سیاوش

مشهورترین مجسمه مجموعه تندیس‌های بوستان آب و آتش، تندیس سیاوش و اسب است که با اندازه ۴ متر ارتفاع، ۳ متر طول و ۱/۲۰ متر عرض به وسیله دکتر عباس افتخاری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ساخته شده است. این مجسمه به داستان مظلومیت سیاوش و گذر او از آتش برای اثبات پاکدامنی و بی‌گناهی خود در شاهنامه اشاره می‌کند.

بوستان آب و آتش ۲۴ ساعته باز است اما بخش‌های گوناگون آن، آسمان‌نمای گنبد مینا ساعت کاراختصاصی خودشان را دارند. پل طبیعت هم ساعت کاری محدودی دارد و از ۶ صبح تا ۳۰ دقیقه بامداد برای گشت‌وگذار در آن فرصت دارید.

بوستان آب و آتش امکانات رفاهی کاملی دارد و برای یک تفریح خانوادگی، مقصد کامل و خوبی است. از جمله امکان‌های این مجموعه تفریحی می‌توان به رستوران با غذاهای متنوع، کافه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، دستگاه‌های خودپرداز، آبخوری، نمازخانه، سطوح شیب‌دار مخصوص عبور و  مرور ویلچر و کالسکه و آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک اشاره کرد. مکان‌های تفریحی پارک آب و آتش تهران یکی از مهم‌ترین دلیل‌های جذاب بودن بوستان آب و آتش برای اهالی تهران و مسافران این شهر این است که تفریح‌های متنوعی دارد و امکان‌های آن کامل است.

 

تالار پارک آب و آتش

تالار بوستان آب و آتش یک محوطه گسترده و باز است. در طول سال آیین‌های مذهبی، جشن و حتی تئاتر خیابانی در آن برگزار می‌شود. سایبان چادری پارک، یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های سازه‌های غشایی در ایران است که شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا آن را طراحی و ساخته است. این سایبان چادری ۷۰۰ مترمربع وسعت دارد و در فضای زیر آن ۷۵۰ نفر به راحتی اسکان داده می‌شوند. این تالار در بوستان حضرت ابراهیم قرار دارد.

 

برج‌های آتش

برج‌های آتش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک برای مردم است. این برج‌ها به نماد بوستان آب و آتش تبدیل شده‌اند. این چهار برج در ضلع شرقی بوستان واقع شده‌اند و ارتفاع آن‌ها ۱۰ متر است. بالای این برج‌ها و معمولاً شب‌ها، شعله‌های آتش زبانه می‌کشد و ارتفاع شعله‌ها بین ۱ تا ۸ متر است. دیدن منظره برج‌های آتش در تاریکی شب، برای بازدیدکنندگان پارک جذاب است.

 

پرده‌های فولادین

پرده‌های فولادین بوستان، تصویرهایی از رویدادهای زندگی حضرت ابراهیم را به تصویر کشیده‌اند. این پرده‌های فولادین دور تا دور بوستان حضرت ابراهیم قرار گرفته‌اند و تماشای آن‌ها برای علاقه‌مندان به هنر و دوست‌داران آشنایی با زندگی پیامبران، جالب توجه خواهد بود.

 

فانوس دریایی

فانوس دریایی، یکی از نمادهای بوستان آب و آتش تهران است. این سازه بزرگ و زیبا حال‌ و هوای دریا و سبک زندگی ساحلی را در گوشه‌ای از پارک زنده کرده است. پیش‌تر امکان بالارفتن از فانوس وجود داشت اما اکنون این امکان وجود ندارد و هنوز مشخص نیست. این فانوس دریایی بخشی از بوستان بنادر است.

 

پل طبیعت

یکی از نمادهای زیبای شهر تهران و یکی از تفریحگاه‌های محبوب پایتخت است البته پل طبیعت بخشی از بوستان نیست و تنها آن را به بوستان طالقانی متصل می‌کند. افرادی که به بوستان آب و آتش تهران سر می‌زنند برای گشت‌وگذار در پل طبیعت هم وقت می‌گذارند.این پل ۲۷۰ متر طول دارد و ارتفاع آن از زمین ۴۰ متر است. از بالای پل طبیعت می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از تهران را تماشا کنید و لذت ببرید. این پل به زیبایی نورپردازی شده و شب‌ها منظره‌ای خیره‌کننده دارد. پل طبیعت افزون بر فضای سبز و نیمکت‌هایی برای نشستن، کافه و رستوران هم دارد. این پل یک مرکز تفریحی کامل و جذاب است که در سه طبقه آن به گشت‌وگذار مشغول شوید و از دیدن تهران از ارتفاع ۴۰ متری بوستان حضرت ابراهیم لذت ببرید. برای گشت و گذار در پل طبیعت از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب فرصت داده شده است.

 

دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی خزر یکی از بخش‌های پر طرفدار پارک است. بازدیدکنندگان بوستان دور دریاچه قدم می‌زنند و در آلاچیق‌ها به استراحت می‌پردازند و از دکه‌های غذاخوری انواع خوراکی‌های را تهیه می‌کنند.

میدان مشاهیر

در پایان بوستان آب و آتش و در برابر ورودی این بوستان از بلوار آفریقا، یک میدان مستطیل شکل ساخته شده که به نام میدان مشاهیر شناخته می‌شود. ابتدای این میدان یک دروازه دارد که با سبک معماری اصیل ایرانی ساخته شده و دور تا دور آن نیز از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی قرار گرفته است. این فضای باز مکان مناسبی برای اسکیت‌سواری است و البته مسابقه‌های رباتیک هم در این بخش از بوستان آب و آتش تهران برگزار می‌شود. میدان مشاهیر در بوستان نوروز واقع شده است.

گذر گردشگری

گذر گردشگری نزدیک آمفی تئاتر پارک آب و آتش قرار دارد. گستردگی آن ۳۶۰۰ متر مربع است و ۴۰ غرفه دارد. در این غرفه‌ها فروشندگان انواع صنایع دستی و سوغات از گوشه و کنار ایران را عرضه می‌کنند. غرفه‌های این بخش از پارک عصرها و شب‌ها فعالیت می‌کنند.

پیست اسکیت پارک و آتش

اسکیت یکی از تفریح‌های محبوب بچه‌ها و بزرگ‌ترها است اما در بیشتر بوستان‌ها به خاطر شلوغی، رفت و آمد و نداشتن فضای مناسب، اسکیت‌سواری ممکن نیست و گاهی ممکن است خطرآفرین هم باشد. اگر از علاقه‌مندان به اسکیت هستید در بوستان آب و آتش می‌توانید در پیست اسکیت با خیال راحت بازی کنید.این پیست اسکیت یکی از نخستين پیست‌های استاندارد اسکیت در ایران است. این پیست گستردگی ۴۵۰۰ متر ‌مربعی دارد که افزون بر کلاس آموزش اسکیت، دوره‌های ورزشی دیگری مثل بی ام ایکس، رزمی، هوازی و فیتنس هم در این مجموعه برگزار می‌شود. این مجموعه فروشگاه و گیم‌نت و بوفه هم دارد.

آسمان نمای گنبد مینا

آسمان نمای گنبد مینا یکی از بزرگ‌ترین آسمان نماها در خاورمیانه است. این سازه زیبا یکی از مشهو ترین بخش‌های بوستان است.در این مرکز از رصد آزاد، تماشای فیلم‌های آموزشی و مستند، شرکت در کارگاه‌های مختلف آموزشی و حتی اردوهای آموزشی لذت می‌برید. این آسمان نما در بوستان نوروز واقع شده است. گنبد مینا یک مجموعه علمی کامل است که در مرکز توجه همه افراد به‌ویژه نوجوانان کنجکاو قرار می‌گیرد.

سینما گیم هفت بعدی بوستان آب و آتش

در سینما گیم هفت بعدی بوستان آب و آتش تهران می‌توانید بازی‌های کامپیوتری را در فضایی هفت‌بعدی و با افکت‌های جذاب و هیجان‌انگیز تجربه کنید.

سینما گیم هفت بعدی را مهندسان کشور کانادا طراحی کرده و ساخته‌اند. این سینما به غیر از تصاویر سه بعدی دارای امکان‌های دیگری مثل حرکت فوق پیشرفته صندلی‌ها، طوفان، رعد و برق و تحریک پا، نورهای رنگی و صدای دالبی است. هر یک از صندلی‌های آن به یک تفنگ لیزری مجهز شده است. این تفریح پرهیجان برای همه افراد از ۷ سال گرفته تا ۷۰ سال و بیشتر مناسب است.

پل طبیعت یکی از مشهورترین پل‌های عابر پیاده در ایران، در نزدیکی پارک آب و آتش تهران قرار دارد. این پل چشم‌اندازهای زیبایی از شهر پیش روی شما می‌گشاید. افزون بر اینکه دارای معماری جذاب و خیره‌کننده‌ای است از نظر امکانات تفریحی هم کم و کسری ندارد.

بوستان جنگلی طالقانی

بوستان طالقانی یکی از پارک‌های جنگلی تهران است. بزرگ‌ترین پرچم ایران در این پارک نصب شده و با پل طبیعت به پارک آب و آتش متصل می‌شود. راه‌های چوبی برای پیاده‌روی، امکان‌های ورزشی و تفریحی و آلاچیق و منقل همه آن چیزی است که برای تفریح در این پارک پیدامی‌شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن