گزارش تصویریمیراث و گردشگری

نوروز باستانی در باغ موزه هنر ایرانی

عکاس: یاسر موحدفرد  خبرنگار: نرگس صافی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

باغ‌های ایرانی از مشهور ترین باغ‌های جهانی هستند که برخی از آن.ها در فهرست اثرهای میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده‌اند. باغ موزه هنر ایرانی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است که در منطقه الهیه قرار گرفته است.

بیشتر شهرت این باغ موزه به خاطر وجود ماکت‌هایی زیبا از جاذبه‌های گردشگری ایرانی در آن است.

این باغ یکی از مقاصد تفریحی شهر تهران است که در سال ۱۳۸۴ عملیات بازسازی کلی بر روی آن صورت گرفت. پس از بازسازی محوطه این پارک، مرکزهای فروش صنایع دستی و برخی محصول‌های فرهنگی هنری، کارگاه‌های هنری و چند محوطه فضای سبز دیگر هم به این مجموعه افزوده شد.

 

پیشینه باغ موزه هنر ایرانی

تاریخچه این باغ موزه زیبا به سال ۱۳۱۰ و دوران پهلوی یکم بر می‌گردد. طرحی که در آن سال برای باغ کشیده بودند، هیچ شباهتی به طرح کنونی باغ نداشته و در واقع، بسیاری از حوضچه‌ها و آب‌راه‌های بوستان در سال ۱۳۸۴ به آن اضافه شده است. این مجموعه در آغاز یک باغ ویلای شخصی، متعلق به همسر یکی از فرمانده‌های ارتش کشور در زمان پهلوی بود.

پس از انقلاب، کاربری این باغ هم از حالت باغی شخصی به شکل پارکی عمومی درآمد. باغ موزه هنر ایرنی سال‌ها در اختیار خانه سینما قرار داشت اما پس از بازسازی‌های کلی سال ۱۳۸۴ تغییر کاربری داد و در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به عنوان یک باغ موزه آغاز کرد. این باغ یک هکتاری در شمال شرق تهران و در منطقه الهیه واقع شده است.

 

زیبایی‌های باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه‌ها، مکان‌ها یا باغ‌هایی هستند که در کنار فضای سبز اثرهای تاریخی یا هنری هم در معرض نمایش عموم قرار گیرند. هنرمندان در این باغ همه تلاش خود را کرده‌اند تا پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران را در قالب نمادهایی از جاذبه‌های گردشگری کشور، گرد هم آورند. بنابر این این مکان هم یک باغ ایرانی زیبا بوده و هم یک موزه از اثرهای هنری هنرمندان کشور است.

اثرهای هنری در این باغ را به دو دسته تقسیم کرده‌اند؛

دسته نخست- ماکت‌های بسیار زیبایی از اثرهای باستانی و جاذبه‌های گردشگری کشور هستند که برای بازدید در این باغ قرار داده شده‌اند. گویا بسیاری از این اثرها را در دوران پهلوی برای شرکت در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته بودند. در کنار این ماکت‌های ارزشمند بتونی، اثرهای حجمی بسیار زیبایی هم از برخی هنرمندان معاصر ایران در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارند که علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی و کار با چوب و فلز، می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

ماکت‌هایی که در این مجموعه نمایش داده شده‌اند عبارت‌اند از:

نمادهایی از گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، عمارت شمس العماره، پل تاریخی سی و سه پل، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی تهران، برج میلاد تهران، مجموعه جهانی قره

 

کلیسا و آرامگاه دانیال نبی در شوش.

دسته دوم- اثرهای هنری و دست‌سازه‌های هنری هنرمندان معاصر کشور است که در نگارخانه آن نگهداری می‌شود. بازدید از این اثرها در زمان‌های محدودی در روز امکان‌پذیر است. در کنار ماکت‌های شگفت‌انگیز این مجموعه و البته اثرهای هنری موجود در نگارخانه و برخی از دیوار های پارک، کارگاه‌های آموزش تخصصی هنرهای معاصر و صنایع دستی و هم‌چنین نمایشگاه‌های عرضه و فروش صنایع دستی کشور هم برگزار می‌شوند که گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه‌ها در دوره هنری مورد نظرشان ثبت نام می‌کنند و پس از پایان دوره گواهینامه‌ای با تایید استاد خود دریافت خواهند کرد.

یکی دیگر از موارد دیدنی و جذاب این باغ موزه، نمایشگاه عکس فضای باز آن با امکان نمایش ۲۰ اثر هنری در دوره‌های ماهیانه است. معمولا عکس‌هایی از تهران قدیم در این نمایشگاه، نمایش داده می شوند. در گوشه دیگری از باغ موزه هنر ایرانی کافه‌ای سنتی وجود دارد که با طراحی سنتی و بسیار زیبای‌اش پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان از باغ است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن