گزارش تصویریمیراث و گردشگری

آبشار تخت سلیمان سمیرم اصفهان خطرناک‌ترین آبشار ایران

عکاس: مصطفی شکری

خبرنگار: آدن زادوریان

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌

آبشار آب ملخ سمیرم، یکی از زیبا‌ آبشار‌های ایران است. این آبشار از جاذبه‌های اصفهان به‌شمار می‌آید که مانند جاذبه‌های تاریخی در این شهر، منظره‌ای خیال‌انگیز را برای بازدیدکنندگان به همراه دارد. این جاذبه‌ی دیدنی در یکی از روستاهای نزدیک به شهر سمیرم و در مسیر جاده یاسوج در دامنه‌ی کوه دنا قرار گرفته است.

ترکیب کوه‌های سر به فلک کشیده دنا، رودخانه‌ی ماربر و چشمه‌های زلال همراه با جنگلی از درختان بلند قامت‌ و سبز، طبیعت بکر و بی‌نظیری را پدید‌آورده است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. آبشار برای دوست‌داران طبیعت جذاب است. پس اگر شما یک طبیعت‌‌گرد حرفه‌ای هستید، تجهیزهای مورد نیاز خود را فراهم کنید، زیرا یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و تا حدودی پر‌ خطر در این مکان در انتظار شما خواهد بود.  با این‌که این مکان به‌عنوان یک جاذبه‌ی طبیعی شناخته می‌شود اما وجود گونه‌های جانوری متفاوت، سنگ نگاشته‌ها و تندیس‌های حجاری شده در آن نشان می‌دهد که در طول تاریخ پادشاهان صفوی و قاجاری از این محل برای شکار بهره‌گیری می‌کردند. نحوه پدید‌‌ آمدن آبشار، داستان جالب و شنیدنی دارد. در حدود چند صد سال پیش در اثر تغییرهای زمین در پی زلزله و رانش زمین تخت سنگ بزرگی از دل کوه‌های دنا جدا شد و در داخل رودخانه ماربر سقوط کرد.  این ماجرا سرآغاز پیدایش آبشار شد البته این آبشار با نام‌های دیگری نیز معرفی می‌شود. هر کدام از این نام‌گذاری‌ها از داستا‌ن‌های جالبی شکل گرفته است که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

این آبشار، تفاوت‌های ویژه‌ی نسبت به دیگر آبشارهای سراسر کشورکه تا کنون دیده‌اید، دارد.

آبشار آب ملخ سمیرم به طور طبیعی اما به روشی شگفت‌انگیز ساخته‌ شده است. این آبشار بالای رودخانه‌ای قرار دارد و منبع آن چشمه‌ای در کوه دنا است. صدها سال پیش صخره‌ای از کوه افتاده و راه رودخانه را مسدود کرده بود اما آب طی سال‌ها سوراخی در این صخره ایجاد کرد و تونلی به طول ۸۰ متر حفرنموده است. در‌حال‌‌حاضر آب چشمه را مانند آبشار به رودخانه «ماربر» هدایت می‌کند و صحنه‌ی زیبایی را خلق کرده است. چشمه‌ آب شیرین از دهانه‌ غار طبیعی از تخت سلیمان بیرون می‌زند و به رودخانه پایین دست می‌پیوندد. پرتگاهی خطرناک و در عین حال زیبا در پشت آبشار، آب ملخ را به یکی از ترسناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. زیبایی این بخش از آبشار شما را برای گشت‌‌و‌گذار در ارتفاع‌های وسوسه خواهد کرد اما فریب این زیبایی را نخورید. سال‌ها است که افراد بسیاری قربانی این وسوسه شده‌اند و به دلیل لغزندگی و شیب تند پرتگاه غافلگیر شده و با سقوط به درون پرتگاه جان خود را از دست داده‌اند. هر چند در محل ورود به پشت آبشار نرده‌های در نظر گرفته شده است اما بدون حضور افراد و تجهیزهای حرفه‌ای جان خود را به خطر نیاندازید و سفر را برای خود و دیگران به خاطر‌ه‌ای تلخ تبدیل نکنید.

زیبایی آبشار آب ملخ سمیرم نه تنها خودویژه است بلکه ترکیبی خاصی از شگفتی‌های طبیعت دارد. اما این پایان شگفتی‌های این آبشار نیست.

ترکیب شیمیایی این آبشار می‌تواند به عنوان آفت‌کش برای ملخ‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به گفته روستاییان، وقتی مزارع گندم آن‌ها در سال‌های گذشته مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفت، مردم ساکن مناطق اطراف از آب این آبشار برای دفع حمله ملخ‌ها و خلاص‌شدن از آفات محصولات زراعی به ویژه در مزارع گندم خود بهره‌گیری می‌کردند.

امروزه از این آفت‌کش طبیعی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بهره‌گیری می‌شود. محتوای خاص آب قادر است همه ملخ‌ها را به یک‌باره از میان ببرد. به همین دلیل نام این روستا و چشمه آن را آب ملخ گذاشته‌اند. آبشار آب ملخ سمیرم طبیعی‌ترین آفت‌کش جهان است که از دل یک غار بیرون می‌آید و همه‌ی ملخ‌ها، آفت‌های مزرعه‌ها و زمین‌های کشاورزی را از میان می‌برد و سپس به رودخانه می‌ریزد.

آبشار تخت سلیمان آبشار آب ملخ با نام تخت سلیمان نیز شناخته می‌شود. افسانه کهن رایج در میان مردم وجود دارد که باعث این نام‌گذاری شده است. صخره‌ای در وسط آبشار وجود دارد که دو طرف را به هم متصل می‌کند.

برخی از مردم محلی بر این باور هستند که این سنگ پل مانند، محل استراحت حضرت سلیمان است و منظره‌ای که از بالای رودخانه قابل دیدن است؛ نمای دیدنی تاج و‌ تخت حضرت سلیمان است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن