میراث و گردشگری

غار سهولان مهاباد؛ دومین غار بزرگ آبی ایران

خبرنگار: علی جواهریان

عکاس: شهین احمدی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه نیوز؛

غار سهولان مهاباد؛ دومین غار بزرگ آبی ایران در مهاباد آذربایجان غربی است. این غار از سال ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است وجود قایق‌های تفریحی، سوژه‌های عکاسی تمام‌نشدنی، زیبایی انکارنکردنی و دیدنی‌های فراموش‌نشدنی این غار، مهم‌ترین جاذبه های مورد علاقه گردشگران و مردم محلی است.

غار سهولان مهاباد در ارتفاع ۱۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد. درون غار دریاچه‌ای تشکیل شده است که قایق‌ها روی آن حرکت می‌کنند. رسوبات آهکی بیشتر زیبایی غار را ساخته‌‌اند. این رسوبات آهکی به شکل‌ها مختلف در غار آبی سهولان تشکیل شده‌ است و منظره‌ای فوق‌العاده به وجود آورده‌ است.

سهولان دو ورودی دارد؛ یکی ورودی اصلی و دیگری ورودی فرعی است. این روزها گردشگران بیشتر از ورودی اصلی استفاده می‌کنند و ورودی فرعی برای خروج در نظر گرفته شده است. ورودی اصلی بزرگ‌تر است و درختان و بوته‌های زیادی اطراف آن دیده می‌شود. به‌علاوه از طریق ورودی اصلی راحت می‌توان به قسمت آبی غار رسید. غار سهولان مهاباد به دو قسمت خشکی و آبی تقسیم شده است.

ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه ۵۰ متر است و عمق آب از ۱۵ متر شروع شده و تا ۳۰ متر هم می‌رسد. غار سهولان در کل دو هکتار است که تا حالا حدود ۳۰۰ متر از قسمت خشکی و ۲۵۰ متر از مسیر آبی آن کشف شده و به بهره‌برداری رسیده است.

سهولان سه دریاچه دارد که برای آن محدوده‌هایی مشخص کرده‌اند. این منطقه‌های مشخص‌شده، در واقع حرکت قایق‌ها را محدود می‌کند تا همه گردشگران در امنیت کامل باشند و غار هم آسیبی نبیند. آب این دریاچه‌ها از سفره‌های زیرزمینی و جوشش چشمه‌ها تأمین می‌شود.

همچنین به‌خاطر تاریکی و کمبود نور خورشید در غار، هیچ جلبکی در آب رشد نمی‌کند؛ به همین دلیل آب این غار زلال است.

غار سهولان در روستای سهولان مهاباد واقع در آذربایجان غربی قرار دارد.

بر اساس پژوهش های باستان شناسی، غار سهولان مهاباد حدود ۷۰ میلیون سال قدمت دارد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن