سینما و تئاترگزارش تصویری

شکوه طبیعت و تمدن ایران در آخرین روز جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت

یادداشت سینمایی: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز؛

شکوه طبیعت و تمدن ایران از فیلم بازگشت گور ایرانی تا مستند در سپهر ایران در آخرین روز جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با اقبال هنردوستان به نمایش درآمد.

 

فیلم مستند بازگشت گور ایرانی به کارگردانی فتح‌اله اکبری و نیما عسگری از پدیده‌های این دوره از جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت بوده است؛ با تعلیق داستانی و موسیقی فیلم اثرگذار، تدوین و فیلم‌برداری شایسته، تلاش‌های ارزشمند محیط‌بانان برای نجات گونه نادر گورهای ایرانی را در قاب تصویر روایت کرده است.

 

فیلم مستند در سپهر ایران به کارگردانی مجید کریمی شکوه تمدن ایران را به گونه فیلم‌برداری کارت پستالی با موسیقی فیلم و متن پژوهشی به شایستگی به روایت ایران در دوران باستانی تا روزگار اسلامی پرداخته است که از شعرهای پارسی و متن‌های ادبی به درستی بهره‌گیری کرده است؛ اگرچه در این فیلم تنها به روایتگری صدا بر روی تصویر بسنده شده اما خوانش متن همراه با تصویرهای مرتبط با زیرنویس‌های دقیق به درستی چینش شده است.

 

فیلم مستند جندی شاپور به کارگردانی پژمان مظاهری‌پور با موضوع نوآورانه برای یافتن باستان‌شناسانه اثرهای گمشده بقایای تاریخی بخشی از تاریخ باستانی ایرانی در دوران ساسانی پرداخته است اما این روایت با ریتم کند و نداشتن موسیقی فیلم و فیلم‌برداری شاخص در کنار گروه کوچک باستان‌شناسی در جذب مخاطب کمتر توانسته موفق جلوه نماید.

 

فیلم مستند زمستان است به کارگردانی سجاد ایمانی تلاش کرده به طبقه اجتماعی بپردازد که کمتر دیده می‌شوند؛ کسانی که بدون پیشه تنها با شکار در دل سختی‌های طبیعت باید گذران زندگی را سپری نمایند؛ بهره‌گیری از نوای طبیعت در کنار موسیقی فیلم و فیلم‌برداری کارت پستالی و روایت صمیمی از زندگی پدری در کنار دو دختر کودک و جوان خود را روایتگر بوده است.

 

تاریخ هنر بوشهر در فیلم مستند عاموها به کارگردانی مهدی انصاری به تصویر کشیده شده با آن‌که این فیلم تلاش کرده بود به گونه تاریخ شفاهی همراه با فیلم‌های قدیمی و برخی کتاب‌ها و برگ‌های تاریخی به پیشینه هنر نمایش نقالی و شاهنامه‌خوانی، موسیقی بومی بوشهری و زندگی مهاجران جنوب ایران بپردازد اما با نداشتن زیرنویس نام شخصیت‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و مستندات تاریخی ارائه شده از استناد روایت تاریخی این مستند کاسته و از دیگر سو گره زدن تاریخ حضور سیاه‌پوستان جنوب ایران با تأیید برده‌داری توسط ایرانیان

 

آن هم با کتاب‌هایی درباره کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله عمان و قطر و تسری آن به تاریخ ایران راهی اشتباه را رفته است؛ چه آن‌که ایرانیان در طول تاریخ برده‌داری را هیچ‌گاه تأیید نکرده‌اند و دوره یورش غربیان به جنوب ایران و اشغال بخش‌های ساحلی خلیج فارس توسط آنان را نمی‌توان جزئی از تاریخ ایران برشمرد. نداشتن موسیقی فیلم حتی در بخش‌هایی که به تاریخ هنر موسیقی بوشهر پرداخته شده از دیگر نقدهایی است که شایسته است در بازنگری تدوین این فیلم مستند در نظر گرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن