فرهنگ و ادب

یاسر موحدفرد در گفت‌وگو با شبستان مطرح کرد: پژوهش‌های فرهنگی باید به متن زندگی مردم راه پیدا کند

تیتر صفحه نخست خبرگزاری شبستان

۲۵ آذر ماه ۱۴۰۴

پژوهش‌های فرهنگی باید به متن زندگی مردم راه پیدا کند

دبیرکل بنیاد فردوسی و شاهنامه‌پژوه با تأکید بر ضرورت کاربردی‌سازی پژوهش‌های فرهنگی و هنری گفت: نتایج پژوهش در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات زمانی اثرگذار خواهد بود که در قالب محصولات فرهنگی معتبر و با نظارت علمی، وارد زندگی روزمره مردم و فضای رسانه‌ای و مجازی شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  ۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش و آغاز هفته پژوهش نام گذاری شده است از آن‌جا که پژوهش‌های فرهنگی، هنری و ادبی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تولید دانش بومی و تقویت هویت ملی و دینی، زمانی می‌توانند نقش مؤثر خود را ایفا کنند که از سطح نظری فراتر رفته و به عرصه عمل و زندگی روزمره جامعه راه یابند؛ کاربردی‌سازی پژوهش‌ها در این حوزه می‌تواند کمک کند از آن‌جا که فاصله میان تولیدات علمی و بهره‌برداری عمومی یکی از چالش‌های اساسی مطالعات فرهنگی در ایران به شمار می‌رود؛ پژوهش زمانی به بلوغ می‌رسد که نتایج آن در قالب محصولات فرهنگی، رسانه‌ای و هنری تجلی یابد و بتواند در شکل‌دهی به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نقش‌آفرین باشد. درباره کاربردی شدن  پژوهش های فرهنگی و هنری با «یاسر موحدفرد»، دبیرکل بنیاد فردوسی و شاهنامه‌پژوه به گفت‌وگو نشسته ایم.

«یاسر موحدفرد»، دبیرکل بنیاد فردوسی و شاهنامه‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه پژوهش‌های فرهنگی و هنری و ضرورت کاربردی‌سازی آن‌ها در جامعه، اظهار کرد: پژوهش در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که نتایج آن در زندگی روزمره مردم و در قالب محصولات فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این‌که هنرهای کاربردی در سال‌های اخیر دچار تحول شده‌اند، افزود: امروز شاهد آن هستیم که هنرهای کاربردی بیش از گذشته به زندگی روزمره مردم نزدیک شده‌اند و کارکرد آن‌ها تغییر یافته است. پژوهش‌های فرهنگی و هنری نیز می‌توانند چنین مسیری را طی کنند و از حالت صرفاً دانشگاهی خارج شده و برای عموم مردم قابل بهره‌برداری باشند؛ به‌ویژه در حوزه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.

موحدفرد ادامه داد: پژوهش‌هایی که در زمینه فرهنگ، هنر و ادبیات انجام می‌شود، باید بتواند خود را در محصولات فرهنگی نظیر فیلم، تئاتر، تولیدات فضای مجازی و حتی محتوای ارائه‌شده در بسترهای اینترنتی و جست‌وجوگرها نشان دهد. هم‌چنین با گسترش هوش مصنوعی، اگر داده‌های دقیق و مستند از طریق رسانه‌ها و پایگاه‌های معتبر در اختیار این فناوری‌ها قرار گیرد، می‌توان سطح کیفی پژوهش‌ها و تولید محتوا را ارتقا داد.

دبیرکل بنیاد فردوسی با تأکید بر ضرورت نظارت علمی بر محتوای منتشرشده در فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه گاهی شاهد انتشار مطالب نادرست به نام مفاخر فرهنگی و پژوهشگران بزرگ ایران هستیم. این موضوع به‌ویژه برای کودکان، نوجوانان و پژوهشگران جوان که تفاوت میان منابع دست‌اول و دست‌دوم را به‌درستی تشخیص نمی‌دهند، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است نهادهای علمی و پژوهشی و مراکز فرهنگی معتبر، پیشگام انتشار محتوای مستند و صحیح از منابع دست‌اول باشند؛ چه در قالب پژوهش مکتوب و چه در قالب تاریخ شفاهی و گفت‌وگو با مفاخر ادبی و هنری. این اقدام می‌تواند از بروز خطاهای محتوایی جلوگیری کرده و مرجعیت علمی و فرهنگی کشور را در فضای اینترنت و رسانه‌های نوین تقویت کند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن