گزارش تصویریمیراث و گردشگری

دربندسر میزبان بازی‌های زمستانی

به گزارش تصویری اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،

دربندسر یکی از محله‌های شهر شمشک است که در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است.
یکی از سرشاخه‌های مهم رودخانه جاجرود در دربندسر واقع است. این سرشاخه از دو دره معروف به «تل تنگه» در شمال شرقی و دره «کهوگریه» در جنوب غربی (شرق دیزین) سرچشمه می‌گیرد.

سرشاخه تل تنگه که از کلون بستک سرچشمه می‌گیرد در جنوب شرقی دربندسر به دره دربندسر می‌پیوندد. سرشاخه «کهوگریه» در جنوب غربی دربندسر (شرق دیزین) از «قل قل چشمه» سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از ملک‌آباد درمانش، تنگه میشک، پره و بندگاه با پیوستن آب «چشمه سیاوش» به آن در دره دربندسر در جنوب‌شرقی با آب «تل تنگه» یکی شده به سمت دورود سرازیر می‌شود و به سمت جیرود و میگون جریان می‌یابد.

تل تنگه در شمال شرقی و چشمه سیاوش دو محلی هستند که گردشگران را به سوی خود می‌کشند. این دو محل از گردشگاه‌های معروف دربندسر هستند.

مقبره امام‌زاده محمود از نوادگان جعفر صادق در جنوب غربی دربندسر، زیارتگاه عاشقان خاندان اهل بیت است.

دربندسر دارای سه محله به نام‌های لاراب، پایین لاراب و تلخاب است. در دربندسر یک دبستان و سه حسینیه و دو مسجد وجود دارد.

دربندسر دارای یک پیست اسکی باشد که در فصل زمستان علاقمندان به ورزش پر از نشاط اسکی از آن استفاده می‌کنند و برای اهالی افزون بر یک مرکز تفریحی و ورزشی درآمدزا نیز هست.
پیست اسکی دربندسر از پیست‌های اسکی تهران است که نزدیک پیست اسکی دیزین و شمشک قرار دارد.

این پیست در حدود ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران از جاده لشگرک و در میان رشته کوه‌های البرز مرکزی محله زیبای دربندسر با ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که سالانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران و ورزشکاران داخلی و خارجی است.

این پیست اسکی یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های دربندسر است که نخستین و بزرگ‌ترین پیست اسکی بین‌المللی در سطح کشور است که با تلاش جمعی از علاقمندان، پیشکسوتان، قهرمانان اسبق تیم ملی و اهالی منطقه در سال ۱۳۶۱ به بهره برداری رسید و در ابتدا دارای یک دستگاه تله سیژ دو نفره بوده که در سال‌های بعد بر امکانات آن افزوده گردید که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.
دستگاه‌های بالابر آن شامل یک تله سیژ و دو تله اسکی چکشی است. ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۰۰ متر و بلندترین نقطه آن ۳۰۵۰ متر است.

طول فصل اسکی در دربندسر از اواسط آذر تا اواخر فروردین ماه است که در این زمان تعداد کثیری از علاقمندان به ورزش اسکی در این پیست حضور می‌یابند.

منطقه رودبار قصران (شامل مناطق میگون، زاگون، فشم، اوشان، شمشک، دربندسر و …) از آب‌وهوای متنوع و دارای طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار است، دره‌ای بنام تلتنگه در شمال دربندسر قرار دارد که هر ساله در تیرماه می‌توان در آن به اسکی کردن پرداخت که مسابقات اسکی برگزار شده در این فصل از جمله موارد تداوم علاقه به این ورزش است .زمان بهره‌برداری سالانه این پیست اسکی در فصل زمستان و در هر روز ایام هفته است.از ویژگی‌های مهم پیست اسکی دربند سر می‌توان به طبیعی بودن و متنوع بودن آن اشاره کرد که شیب‌های از صفر تا ۷۰ درصدی دارد. منتهی شدن پیست به یک پارکینگ و همچنین پیست مبتدی منحصربه‌فرد این مجموعه که دارای دو دستگاه بالا بر دستی HANDlift ۵۰ الی ۶۰ متری که حتی کودکان چهارساله نیز قادر به استفاده از این دستگاه‌ها هستند، باعث شده فضای این پیست فضایی تفریحی و خانوادگی شود که خانواده‌ها از نزدیک شاهد آموزش کودکان و نوآموزان خود باشند.

  • عکاس: حسین کاشانیان
    خبرنگار: زهرا شکری
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن