گزارش تصویریمیراث و گردشگری

روستای زیبای استخرگاه

خبرنگار: عمران حیدری آریا

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
روستای زیبای استخرگاه
روستای استخرگاه یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان محسوب می‌شود که کمتر کسی در مورد آن شنیده و به همین دلیل هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده. روستایی کوچک، اما دوست داشتنی، گرم و صمیمی که در دامنه کوه قرار گرفته. این روستای کوچک که در نزدیکی رودبار واقع شده، یکی از بهترین جاذبه‌های گیلان به شمار می‌آید. با کایت همراه شوید تا روستای استخرگاه را بهتر بشناسید.
روستای استخرگاه در استان گیلان و در نزدیکی منطقه رودبار قرار گرفته است. این روستا در دامنه کوه‌های اطراف قرار دارد. موقعیت جغرافیایی استخرگاه بسیار بی‌نظیر  است و به همین خاطر در هر چهار فصل قابل بازدید بوده و زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. جالب است بدانید حتی در فصل زمستان که دسترسی به اکثر روستاهای کوهستانی شمال ایران مسدود می‌شود، هوا در روستای استخرگاه کاملا دلپذیر است. روستای استخرگاه در دل جنگل‌های کوهستانی کوه درفک واقع شده. این روستا از مرکز شهرستان رودبار تنها 35 کیلومتر فاصله دارد.
شاید با شنیدن نام این روستا کمی تعجب کرده باشید و مایل هستید بدانید که چرا در نام این روستا از کلمه استخر استفاده شده. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود دو استخر است. یک استخر در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی روستا واقع شده. مردم روستای دفراز از آب استخر شرقی برای مصارف کشاورزی خود استفاده می‌کنند. به همین خاطر این دو استخر را می‌توان مایه آبادانی روستای استخرگاه و هم‌چنین روستاهای اطراف آن دانست. پس کاملا طبیعی است که مردم آنجا برای نام‌گذاری روستای خود از این نام استفاده کنند.
مدتی پیش شرکت‌های تبلیغاتی مختلف برای ساخت تیزر‌های کوتاه از این روستا استفاده کردند و باعث شهرت هرچه بیشتر آن شدند. اگر دقت کنید در تبلیغات برندهای ایرانسل، میهن و بانک صادرات از یک لوکیشن بسیار زیبای طبیعی استفاده شده که همان استخر‌های طبیعی این روستا هستند.
زندگی همه ما انسان‌هایی که در شهر زندگی می‌کنیم، تنها در کار خلاصه می‌شود. یک زندگی پر از استرس در محیط پر سر و صدا و پر از آلودگی شهری که روح آدمی را آزرده می‌کند. از این رو لازم است گاهی ما نیز به روح و جسم خود استراحت دهیم. شاید استراحتی چند روزه در خانه هم بتواند خستگی جسم ما را از بین ببرد، اما خستگی روح را چطور باید از بین برد؟ روح انسان به آرامش احتیاج دارد. انسان در گذشته هیچ گاه چنین زندگی ماشینی و شلوغی را تجربه نکرده بود. ما به طبیعت وابستگی بسیار زیادی داریم زیرا از طبیعت به وجود آمده‌ایم. زمانی که چشمان خود را ببندیم و یک کلبه چوبی زیبا در دل جنگل‌های بکر را تصور کنیم، ناخودآگاه آرامش به دست می‌آوریم. شاید حتی بتوانیم بوی جنگل باران زده را نیز استشمام کنیم. صدای چوب خشکی که در آتش می‌سوزد و حتی گرمای آن را بر دستان خود احساس خواهیم کرد.
خوشبختانه در روستای استخرگاه خبری از ساخت و ساز هتل و سایر اقامتگاه‌های بوم گردی نیست. اگر قصد دارید تا شب را در این طبیعت بکر سحر کنید، باید در خانه‌های روستایی اقامت داشته باشید. مردم روستایی در ازای دریافت مبلغی ناچیز، شما را مهمان خانه‌هایشان می‌کنند و حتی اجازه می‌دهند بر سر سفره آنها بنشینید و طعم غذاهای سنتی آنها را بچشید. این سبک مسافرت هم به رشد اقتصادی مناطق روستایی کمک شایان توجهی می‌کند و هم خاطره‌ای منحصر به فرد را در ذهن شما به جای می‌گذارد. اگر به نظر شما برقراری ارتباط با روستاییان مشکل است و نمی‌توانید محل اقامت مناسبی پیدا کنید، بهتر است همراه تور سفر کرده و همه چیز را به تور لیدر خود بسپارید.
واقعا چه چیزی بیش از این می‌تواند به ما آرامش دهد؟ جایی که خبری از اینترنت، موبایل و حتی برق نباشد. تنها صدای پرندگان سکوت جنگل را بشکند و پس از آن شاهد شیطنت قورباغه‌های کوچک در دل آب باشیم. کمی در طبیعت بگردیم و چوب‌های خشک را برای شومینه زغالی خود جمع کنیم. شومینه را روشن کرده و یک چای زغالی دم کنیم. یک کتاب را برداشته و روی یک صندلی متحرک کنار آتش صفحه به صفحه آن را ورق بزنیم. روستای استخرگاه دقیقا همان جایی است که می‌توانید تمام این حس‌های خوب را کنار هم تجربه کنید. برکه روستای استخرگاه همان آبگیری است که شاید بارها تصویر آن را روی کارت پستال‌ها دیده باشید. زمانی که آن را از نزدیک می‌بینید، انگار که رویای شما به حقیقت پیوسته.
اگر کمی اهل پیاده‌روی باشید، می‌توانید با یک جفت کفش مناسب عازم جنوب روستا شده و از دیدن آبشار روستای استخرگاه بهت زده شوید. البته اگر به کوهنوردی علاقه دارید و تجهیزات لازم را همراه خود آورده‌اید، می‌توانید به سمت شمال رفته و قله درفک را فتح کنید. این مسیر کوهنوردی بسیار شهرت دارد و بسیاری از کوهنوردان در مسیر صعود خود، لحظه‌ای کوتاه مهمان روستای استخرگاه می‌شوند.
آدرس روستای استخرگاه: گیلان، اتوبان قزوین – رشت، 35 کیلومتری شهرستان رودبار، شهر رستم آباد، روستای استخرگاه
اگر قصد دارید از تهران حرکت خود را آغاز کنید، باید ابتدا از جاده ساوه به قزوین رفته و از آنجا به سمت رشت بروید. زمانی که به 70 کیلومتری رشت و نزدیکی شهر توتکابن برسید، باید وارد جاده سمت راست خود شده تا به ییلاق دفراز برسید. این جاده کوهستانی، سر بالایی و کمی دشوار است. پس زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید. پس از 20 دقیقه رانندگی به دفراز خواهید رسید. کمی بالاتر سمت چپ خود یک جاده خاکی مشاهده خواهید کرد. این جاده دقیقا شما را به روستای استخرگاه می‌رساند. فقط به یاد داشته باشید که وسیله نقلیه شما باید سالم و پرقدرت باشد.
[۱۲/۲،‏ ۱۹:۴۶] یاسرموحدفر: روستای استخرگاه یک منطقه چهار فصل است و شما می‌توانید در هر فصل از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. این روستا جزء معدود مناطق کوهستانی شمال کشور محسوب می‌شود که حتی در شش ماه دوم سال نیز می‌توان مهمان آن بود و از طبیعت بکرش لذت برد.
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه
روستای زیبای استخرگاه

عکاس: پریسا کشاورز

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن