سینما و تئاتر

حاتمی‌کیا گزینه مناسب برای فیلمسازی درباره حضرت زهرا(س) است

به نقل از: خبرگزاری ایکنا

به گزارش پایگاه خبری شاه 
و به نقل از: خبرگزاری ایکنا
محمود گبرلو معتقد است: حاتمی‌کیا به‌خوبی پیرامون اختلاف نگاه در رابطه با موضوعات دینی آگاه است و فرد مناسبی برای ساخت فیلم یا سریال درباره حضرت فاطمه(س) است.

محمود گبرلو، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا، فیلمسازی درباره ائمه را جز ضرورت‌های تولیدات نمایشی دانست و اظهار کرد: ساخت فیلم و سریال درباره ائمه اطهار در شرایطی که سینما حرف اول را در جهان امروز می‌زند جز الزامات است. نیاز به این مسئله در این روزها که در آستانه شهادت حضرت فاطمه(س) هستیم به شدت احساس می‌شود، چون هنوز بعد از چهار دهه نتوانسته‌ایم فیلم یا سریالی بسازیم که در آن حضرت زهرا(س) محور باشد، البته باید این نکته را در نظر داشت که فیلمسازی درباره این بانوی مکرمه نیازمند دقت نظری بالاست چون عظمت وجودی ایشان به اندازه‌ای است که نمی‌توان کوچکترین لغزشی را در این رابطه تحمل کرد.

وی افزود: تصویرسازی از زندگی ائمه تنها مصرف داخلی ندارد، بلکه می‌توان برای آن مخاطب جهانی نیز داشت. دلیلم این است زندگی حضرت زهرا(س) سرشار از نکات اخلاقی و انسانی است که برای همه مردم جهان بیان این نکات زیباست.

این کارشناس سینما تاکید کرد: وقتی قرار است فیلم یا سریالی درباره ائمه ساخته شود، نباید از همان ابتدا نسبت به آن موضع منفی گرفت، البته باید در جمع‌های خصوصی پیرامون آن نقد و بررسی انجام داد، به‌شرطی‌‌که این گفت‌و‌گو‌ها منتج به خروجی شود نه اینکه حاصل این جلسات این شود که ما هنوز کاری در این رابطه بعد از چهار دهه نداشته باشیم.

کم‌کاری ما، فرصتی برای معاندان

وی با تاکید بر این امر که کم‌کاری در این حوزه موجب اتفاقات ناگوار خواهد شد، بیان کرد: وقتی در این زمینه کم‌کاری صورت می‌گیرد تنها مخاطب داخلی را از کارهای ارزشمند محروم نکرده‌ایم، بلکه به کشورهای معاند فرصت داده‌ایم در حوزه تاریخ صدر اسلام ورود کنند. گواه این ادعا را در تولید اخیر بی‌بی‌سی می‌توان مشاهده کرد. آنها فیلمی با عنوان «بانویی از بهشت» ساخته‌اند. از سابقه انگلستان می‌توان فهمید آنها با تولید این کار در پی این هستند با فیلم‌های سینمایی انحراف در جهان اسلام به ویژه تشیع به وجود آورند، البته نمی‌خواهم تا زمانی که فیلم را کامل ندیده‌ام، نسبت به آن نقدی داشته باشم اما مشکل اینجاست که هیچگاه کشورهایی نظیر انگلستان با اهداف مثبت به چنین حوزه‌هایی ورود نکرده‌اند.

گبرلو در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که ما درباره پیامبران دیگر ادیان سریال‌سازی می‌‌کنیم درخصوص حضرت زهرا(س) کاری تولید نمی‌شود؟ گفت: به نکته درستی اشاره کردید، حتی در سریال امام علی(ع) یا مختارنامه نیز به صورت غیرمستقیم اشاره به ایشان نشده است. فکر می‌کنم حساسیت‌های بالایی که در مورد زندگی ایشان وجود دارد دلیل این امر است. درباره حضرت زهرا(س) روایت‌ها متفاوت است و مراجع نیز نظریات متفاوتی در این رابطه دارند. برای همین پیروان مراجع نیز بر مبنای نظریات مراجع تقلید خود در این زمینه رفتار می‌کنند. این مسئله به نظرم یکی از دلایل اصلی کم‌کاری در این رابطه است.

توانایی بالایی حاتمی‌کیا

وی پیشنهاد کرد: عظمت شخصیت حضرت زهرا(س) برای تمامی مسلمانان جهان آشکار است، زیرا ایشان مادر ائمه هستند اما این دلیلی برای کم‌کاری نیست. می‌شود با یک همنشینی و هم‌اندیشی زمینه ساخت کاری را ایجاد کرد که جدا از مسلمانان، مردم جهان نیز از عظمت وجودی حضرت فاطمه(س) آگاه شوند. ما در این حوزه نیروهای خبره کم نداریم، سینماگرانی که علاوه بر تخصص، تعهداشان نیز ثابت شده است. برای مثال به ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره می‌کنم که اخیراً برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) انتخاب شده است. این فیلمساز اکنون در حال تحقیق پیرامون زندگی این پیامبر است. وی در این رابطه کم‌کاری نخواهد کرد. حاتمی‌کیا به‌خوبی پیرامون اختلاف نگاه در رابطه با موضوعات دینی آگاه است، برای همین مطمئناً کاری انجام نمی‌دهد که موجب اتفاقات ناخوشایند شود.

این کارشناس سینما درباره تصویرسازی از ائمه نیز چنین توضیح داد: اینکه قادر نیستیم چهره ائمه را در آثاری نمایشی نشان دهیم نکته‌ای عیان است اما راهکارهایی وجود دارد تا این مسئله را به نوعی حل کرد، مثلا استفاده از هاله نور که به واسطه آن می‌شود آن را برای جهانیان نیز قابل درک کرد، چون در هر یک از ادیان الهی یکسری باید‌ها و نبایدها وجود دارد که اگر توضیح داده شود درک آن برای جهانیان امری غیرممکن نخواهد بود.

الزام هماهنگی با علمای دین

این مولف سینما با بیان اینکه مراکز فیلمسازی باید در این زمینه پیش قدم باشند، گفت: سازمان سینمایی، سازمان تبلیغات، حوزه هنری و… مراکزی هستند که قادرند بانی فیلم‌هایی با موضوع زندگی حضرت زهرا(س) باشند، چون توان این را دارند که در بخش‌های مختلف با نهایت توان عمل کنند، البته باز تاکید دارم هیچ اقدامی در این رابطه نباید بدون هماهنگی علمای دین باشد. یعنی بعد از ساخت فیلم یا سریال، علما حتماً این کارها را دیده و تایید کنند.

گبرلو در پایان تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته هیچگاه تعامل خوبی بین سینما و علما وجود نداشته است. این امر باعث شده سینما نتواند عملکرد مناسبی در فیلمسازی درباره ائمه(ع) داشته باشد، درصورتی‌که هنر هفتم در برخی از کشورها محلی برای تبلیغ ایدئولوژی سیاسی و دینی است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن