میراث و گردشگری

نوروز ایرانی در فرانسه 

خبرنگار: نرگس صافی

نوروز ایرانی در فرانسه
به گزارش پایگاه خبری شاهنامه،
همراه با ابتهاج، کلهر، علی رهبری و شهرام ناظری،
“جشنواره نوروز” به مدت ۱۳ روز با حضور بیش از ۱۶۰ هنرمند از کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند، برای نخستین بار به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
انجمن “گندی‌شاپور” در شهر پاریس در همکاری با انجمن‌های مردم نهاد دیگر در شهرهای اروپایی و آمریکا برای نخستین بار این جشنواره را برگزار می‌کنند.
انجمن “گندی‌شاپور” اعلام کرد: «امسال نوروز را به طور ویژه‌ای جشن می‌گیریم. ورود به سده جدید با بحران کووید-۱۹ مصادف ‌و مانع برگزاری مراسم عید نوروز به روش هرساله شده است. با این حال، ما اولین دوره جشنواره نوروز را به صورت آنلاین افتتاح خواهیم کرد.»
امسال “جشنواره نوروز” به صورت آنلاین در روز ۲۰ مارس/۳۰ اسفند با حضور هنرمندان نامداری هم چون امیرهوشنگ ابتهاج، کیهان کلهر، علی رهبری، شهرام ناظری و… آغاز خواهد شد.
برگزارکنندگان این جشنواره قصد دارند این جشنواره را به قرار ملاقاتی سالانه تبدیل کنند که امکان حضور هنرمندان مختلف از تمامی کشورهایی که در آنها نوروز جشن گرفته می‌شود، باشد.
انجمن “گندی‌شاپور” که سازمانی مردم‌نهاد در فرانسه است با همکاری انجمن‌های مختلف در کشورهای اروپایی و آمریکا این جشنواره را به مدت ۱۳ روز برگزار می‌کنند. دیفرنتسیا آرت و ترمه در مونیخ، کانون دیوان در کلن، مركز مطالعات ايرانشناسى دانشگاه يو سى آى و چندین کانون و انجمن دیگر در برگزاری این جشنواره نقش دارند.
برنامه هر روز جشنواره در ایام نوروز یک “پیک” نامگذاری شده است و هر “پیک” دارای “هفت خوان” است. این “هفت خوان” با حضور هنرمندان مختلف در شاخه‌های متفاوت هنری مانند موسیقی، ادبیات، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، فرهنگ‌های غذایی، سفر، معماری، سینما و… برگزار خواهد شد.
برای مثال در بخش کنسرت‌های “جشنواره نوروز” به صورت آنلاین دو کنسرت بزرگ زنده به مدت ۴۵ دقیقه با حضور هنرمندانی با شهرت جهانی پخش خواهد شد. همچنین ۱۰ کنسرت کوتاه دیگر به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه توسط هنرمندان برای معرفی تنوع موسیقایی سرزمین‌های حوزه نوروز برگزار می‌شود و یا در بخش “هنرها و سنت‌ها” تاریخ‌دانان در مورد آثار هنری برجسته مرتبط با روح نوروز سخن می‌گویند.
 
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن