گزارش تصویریمیراث و گردشگری

دریاچه اوان 

خبرنگار: آرین آرین توانا - عکاس: مریم شکری

دریاچه اوان
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
در قزوین دریاچه اُوان در ۲۰ کیلومتری الموت و ۷۵ کیلومتری شهر تاریخی قزوین قرار دارد. اگر مسافر قزوین اید و می‌خواهید از طبیعت این استان نیز دیدن کنید، بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها دریاچه اوان است.
این دریاچه هم مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای و ماجراجویان به شمار می‌رود و هم برای گردش‌های خانوادگی مکانی جذاب است و احتمالا در فهرست خاطرات خوش خانواده‌هایی که از این منطقه بازدید کرده‌اند، ثبت می‌شود!
دریاچه اوان از زیباترین دریاچه‌های ایران به‌شمار می‌رود که در دامنه کوه خشچال در رشته‌کوه با شکوه البرز قرار گرفته است.
این دریاچه توسط چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد احاطه شده، همچنین به عنوان ۸۹ امین میراث طبیعی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.
به طور کلی می‌توان گفت این دریاچه چهارفصل در هر زمانی از سال تفریح‌های متفاوتی را برای مسافران‌اش تدارک دیده‌ است. عمق این دریاچه در نقاط مختلف متفاوت است و رسوبات و لجن‌های چسبنده در آن رسوب کرده‌اند.
سال ۱۳۹۲ تیم متخصص غواصی، عمق این دریاچه را ۶/۸ متر تعیین کرده‌اند و میدان دید زیر آب نیز چیزی حدود یک متر تخمین زده شده است.
فارغ از اینکه امنیت آب‌تنی و قایق‌سواری برای نابلدان تا چه اندازه تامین شده‌است، این دریاچه معمولا تابستان‌ها مقصد گردشگرانی است که به قصد آب‌تنی، قایق‌سواری و ماهی‌گیری به آن نقطه سفر می‌کنند. ماهی‌هایی که صید ماهی‌گیران می‌شوند، قزل‌آلا، کپور و اردک‌ماهی است هرچند که صیدماهی و شکار در این منطقه به دلیل حفاظت از زیست‌محیط دریاچه، ممنوع شده است و پیشنهاد می‌کنیم که از این تفریح صرف نظر کنید!
در بهار و تابستان هوای معتدل و خنک این دریاچه، عده زیادی از گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند. اگر با شلوغی مشکلی ندارید و صرفا هدفتان استفاده از آب و هوای خنک و تفریح‌های جذاب این دریاچه است.
هر چه به سمت پاییز و زمستان برویم، سرمای هوا بیشتر و از جمعیت گردشگران کاسته می‌شود.
با یک سبک سنگین ساده، بهترین زمان برای سفر به این دریاچه را خواهید یافت. یکی از راه‌هایی که شما را به دریاچه اوان می‌ساند، این است که اول خودتان را به قزوین برسانید. چه با قطار و اتوبوس و هواپیما و چه با ماشین شخصی. تورهای گردشگری مختلفی هم در شهر قزوین در دسترس است که شما را به دریاچه اوان می‌برند که می‌توانند انتخاب شما باشند.
اگر از قزوین با ماشین شخصی تصمیم به سفر به این دریاچه گرفته‌اید پس باید یک راست به ورودی قزوین و میدان غریب‌کش بروید. از اینجا تابلوهای الموت را دنبال کنید تا به رجایی‌دشت و پس از آن به دوراهی الموت – اوان برسید. از این‌جا به بعد فاصله چندانی تا دریاچه ندارید و پس از گذر از روستای زرآباد خود را مقابل دریاچه زیبای اوان خواهید دید. مسیر این جاده پس از دوراهی الموت – اوان، بسیار زیبا اما خطرناک، پر پیچ و خم و بعضا مه‌آلود است.
با مراقبت و رانندگی ایمن، می‌توانید از زیبایی بکر و چشم‌نواز این جاده لذت ببرید. مطمئن باشید زیبایی این مسیر شما را شگفت‌زده خواهد کرد و از اینکه سختی مسیر را به جان خریده‌اید، پشیمان نخواهید شد!
اگر با ماشین شخصی از تهران به این نقطه رهسپار هستید، پس باید در ابتدا خودتان را به اتوبان تهران – قزوین برسانید و پس از عوارضی قزوین به سمت جاده قزوین – الموت برانید تا به رجایی‌دشت برسید. از این نقطه حدودا ۲۰ کیلومتر با دریاچه فاصله دارید. پس از مدتی به همان دوراهی گفته‌شده می‌رسید که یکی شما را به الموت و دیگری به دریاچه اوان می‌برد.
به طور کلی شهر زیبای قزوین تا دریاچه اوان، حدود ۳ ساعت فاصله دارد. می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که یک روز از سفر خود به استان قزوین را به دیدن قلعه الموت و دریاچه اوان اختصاص دهید و از زمان خود بهترین بهره را ببرید. صبح زود قزوین را به مقصد الموت ترک کنید و تا پیش از ظهر را در این قلعه سپری کنید. سپس با طی کردن مسافتی کوتاه در حد ۲۰ کیلومتر به دریاچه اوان بروید و از طبیعت بکرش لذت ببرید.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن