گزارش تصویریمیراث و گردشگری

سله بن

خبرنگار: نرگس صافی - عکاس: مریم شکری

سله بن
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
برای رفتن به سله بن، باید نرسیده به فیروزکوه به جاده لاسم وارد شده و در دوراهی اول، سمت چپ را امتداد دهید.در کمتر از نیم ساعت به روستای بسیار زیبای سله بن خواهید رسید و با پیمودن دو کیلومتر به سمت جنوب این روستا، دریاچه سد نمرود مقابلتان قرار خواهد گرفت. سد نمرود سدی مخزنی در شهرستان فیروزکوه است که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و تقریبا دو کیلومتری پایین روستای سله بن بر روی رودخانه حبله رود و در ارتفاع ۲۰۲۰ متری از سطح دریا ساخته شده است.
سال ۱۳۸۴ کلنگ احداث سدی در نزدیکی فیروزکوه به زمین خورد. در واقع این کلنگ بر زمینی فرود آمد که طبیعت زیبای منطقه ارجمند فیروزکوه را میزبانی می‌کرد. کم آبی زمین‌های کشاورزی دشت گرمسار و شهر گرمسار عمده ترین دلیل ساخت این سد است ، شاید از خودتان بپرسید که چرا باید منطقه‌ای در مرز استان تهران و مازندران میزبان سدی برای دشتی در سمنان باشد!
اما حق آبه رودخانه حبله رود که نهایتا به دشت گرمسار سرازیر می‌شود سبب این تصمیم شده است. هم اکنون کار ساخت سد تقریبا به پایان رسیده و سد در مرحله آبگیری است. میزان آب قابل ذخیره این سد حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب (کمی بیشتر از سد لتیان ) است.
دریاچه سد که هنوز کامل آبگیری نشده است از جاده دسترسی چشم انداز زیبایی دارد. در کنار جاده میتوانید به دیدن منظره زیبای دریاچه و ترکیب آب و درخت و کوه و آسمان بنشینید.
مساله‌ای که آبگیری سد را به تعویق انداخته این است که با آبگیری سد روستای سله بن و زمین‌های اطراف آن به طور کامل به زیر آب می‌رود. تملک خانه‌ها و زمین‌های اهالی این روستا هنوز به طور کامل انجام نشده است. قرار است که اهالی روستا در روستایی تازه تاسیس در منطقه چزکین به نام «سله بن جدید» سکونت داده شوند. کوچ اهالی از خانه و زمین اجدادی‌شان مخاطرات اجتماعی شدیدی دارد.
خانه‌هایی که خاطرات کودکی پیر زنان و پیر مردان آنها به دوران پهلوی برمی‌گردد. زمین‌هایی که در آن زندگی‌ها و عاشقانه‌هایی داشتند. اهالی آن منطقه رضایت زیادی به رفتن به منطقه چزگین ندارند و اسکان در منطقه‌ای نزدیکتر به نام موسیر را بیشتر می.پسندند. هر چند با توجه به اینکه گاز رسانی در این روستا در حال انجام است، اصولا جابه‌جایی اهالی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
ساخته شدن سد نمرود در تنگه سوته این روستا حکایت از این دارد که این روستای بسیار سر سبز به زودی به زیر آب خواهد رفت. آب و هوای روستا سرد کوهستانی است. تابستان‌های بسیار زیبا با آب و هوایی عالی دارد و زمستان‌ها بسیار سرد بوده و بارش‌های فراوان در آن وجود دارد. مزارع سرسبز با خاک حاصلخیز این روستا به بیش از ۸۰۰ هکتار می‌رسد. قدمت این روستا ۳۰۰۰ ساله است و وجود تپه تاریخی و یافت سفالینه‌های زیبا با این قدمت این موضوع را ثابت می‌کند. همچنین در این روستای تاریخی به زبان مازندرانی صحبت می‌شود.
این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر (۱۸۶خانوار) بوده است. جمعیت غیر دائم و یا فصلی روستا ۲۱۷۶ نفر بوده (۵۶۸ خانوار می باشد که در فصل بهار و تابستان در آن ساکن بوده و در فصل سرمابه شهرها مهاجرت می‌کنند.
بنا بر یافته‌های تاریخی و سفالینه‌های کشف شده، قدمت این روستا به ۳۰۰۰ سال می‌رسد. آب و هوای سرد کوهستانی به همراه خاک خاصلخیز و هوایی پاک و طبیعت زیبا از خصوصیات این روستا است. در فصل تابستان محصول‌های کشاورزی از جمله سیب، گلابی و آلو در کنار خیابان توسط اهالی فروش می‌رود. لبنیات محلی که از محصولات دامداران روستا و یا سیاه چادر ها و سفید چادر های بالادست است از جمله سوغاتی‌های این روستا است که پیشنهاد می‌شود در صورت رفتن به این روستا حتما امتحان کنید.
سله بن در کیلومتر ۱۰۰ جاده فیروزکوه – تهران و کیلومتر جاده ارجمند واقع شده است و از تهران حدود یک ساعت و نیم فاصله دارد. سله بن ییلاقی زیبا در نزدیکی تهران و قسمتی از شهرستان فیروزکوه است که احتمالا تا چندی دیگر از روی نقشه ها پاک می‌شود و به زیر آب دریاچه سد نمرود می‌رود. جایی که حیف است قبل از به زیر آب رفتن آن را نبینید.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن