گزارش تصویریمیراث و گردشگری

طبیعت بکر خلخال

خبرنگار: عمران حیدری آریا - عکاس: پریسا شکری 

عکاس: پریسا شکری
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
شهر خلخال در جنوب‌شرقی استان اردبیل است که طبیعت رویایی و سرسبزی دارد. مناظر بکر و بی‌نظیر جنگل‌های تالش، مراتع و روستاهای این شهر، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را مجذوب خود می‌کند. بیشتر مردم، خلخال را به یکی از زیباترین جاده‌های ایران، یعنی جاده اسالم به خلخال می‌شناسند.
اگر شما از افراد طبیعت‌گرد و علاقه‌مند به طبیعت هستید، خلخال مناسب‌ترین گزینه پیش روی شما در سفر به اردبیل است.
جاده گردشگری اسالم به خلخال، مسیری پیچ در پیچ سرسبز و رویایی است که استان‌های اردبیل و گیلان را به نیز متصل می‌کند. وقتی که وارد این جاده می‌شوید، با طبیعتی منحصربه‌فرد و دست‌نخورده، جنگل‌های انبوه، زندگی روستایی، عسل‌های ناب، آبشارها و دریاچه‌های افسانه‌ای، دشت‌های وسیع و گل‌ها و گیاهان نایاب روبه‌رو خواهید شد. بهترین زمان برای سفر به خلخال فصل تابستان است تا بتوانید در اوج گرمای این فصل، یک هوای خنک را تجربه کنید.
ییلاق دشته در جاده زیبا و بکر اسالم به خلخال جای گرفته و از محبوب‌ترین ییلاق‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.
محل جغرافیایی این ییلاق در تقسیم‌بندی استان اردبیل است اما به‌دلیل قرارگیری در دامنه شرقی کوه و سهولت دسترسی آن از شهر ماسال، آن را به استان گیلان ربط می‌دهند.
برای دیدن بهشت شهرستان خلخال لازم نیست از مرکز شهر خیلی دور شوید. تفرجگاه اندبیل در ۵ کیلومتری شرقی شهر قرار گرفته و در شمار بکرترین جاهای دیدنی خلخال است. به محض رسیدن به انتهای جاده، تپه‌های سبز و رویایی پیش چشمان شما نمایان می‌شود. این تپه در هر فصلی از سال می‌تواند زیبایی خود را به رخ بکشد؛ بهاری با سبزی بی‌کران، تابستانی با میوه‌های جنگلی و منحصر به فرد، پاییزی با رقص رنگ‌ها و برگ‌ها و زمستانی با سفیدی یک‌دست برف در انتظار شما است.مهم‌ترین محصول این شهر عسل طبیعی است که به دلیل دشت‌های گل منطقه، طعم بی نظیری دارد. نان‌های روغنی (نزیک – تل تل – چای چورگی) هم از سوغاتی‌های دیگری هستند که خرید آن‌ها را نباید از دست داد.
هنگام قدم زدن در شهر زیبای خلخال باغ‌های گردوی وسیعی را در منطقه خواهید دید. این چشم انداز به شما ثابت می‌کند که هرگز نباید از گردوی خلخال به سادگی بگذرید.
از جمله صنایع دستی خلخال هم می‎توان از گلیم، جوراب‌ها و شال‌های پشمی دست باف، قالیچه و از همه مهم‌تر جاجیم که شهرت جهانی دارد را نام برد.
غذاهای محلی این شهر شامل ایران آشی (آش دوغ)، اریشته مرجی، اریشته پلو، اوماج آشی، باسدرما پلو، ترشی لی خورش، آش کشک و جورک قاتقی می‌شوند که پیشنهاد می‌شود بعضی از آن‌ها را امتحان کنید.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن