گزارش تصویریمیراث و گردشگری

باتومى گرجستان شهری تاریخی از تمدن کهن پارسی 

خبرنگار: یاسر موحدفرد - عکاس: مریم خیری 

باتومى گرجستان شهری تاریخی از تمدن کهن پارسی
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
باتومی با تلفظ گرجی (bɑtʰumi) دومین شهر بزرگ گرجستان و پایتخت جمهوری خودمختار آجارا است که از تمدن پارسی پا برجا مانده است و در ساحل دریای سیاه در جنوب غربی گرجستان واقع شده است.
بندر باتومی گرجستان با آب و هوای نیمه گرمسیری خود در نزدیکی قفقاز قرار دارد در گذشته‌ای نه چندان دور بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باتومی بر محور گردشگری می‌گشت اما از سال ۲۰۱۰ بندر باتومی گرجستان در صنعت کشتی‌سازی و فرآورده‌های غذایی، ماشین‌سازی، روکش مبلمان و… نیز فعالیت دارد.
فرهنگ و آداب و رسوم گرجی بی‌نظیر و سرزنده است. معمولا گرجی‌ها نسبت به فرهنگ غنی خود تعصب فراوانی دارند که این موضوع را می‌توان هم در موزه‌ها و هم در میان مردم مشاهده کرد؛ اگرچه فرهنگ گرجستان در طی چند سال گذشته مورد نفوذ بیگانگان قرار گرفته است اما هنوز هم می‌توان فرهنگ این کشور را در رقص‌های اصیل محلی گرجی، موسیقی، تئاتر و… مشاهده کرد.
به طور معمول گرجستان از نظر قومی و مذهبی یک‌دست نیست، حدود چهار پنجم جمعیت بندر باتومی گرجستان مردم گرجی هستند و بخشی دیگر از آن‌ها را ارمنی‌ها، روس‌ها، آذربایجانی‌ها، اوستی، یونانی، آبخازی و… تشکیل می‌دهند. زبان گرجی که بخشی از زبان Kartvelian قفقاز جنوبی است، تکامل یافته و اثرپذیر از گویش‌های مختلفی است.
هم‌چنین برخی از مردم این منطقه نیز به زبان قفقازی سخن می‌گویند. بخش عمده‌ای از مردم ساحل باتومی عضو کلیسای ارتدکس گرجستان هستند اما در این منطقه جامعه‌های مذهبی دیگری نظیر جامعه اسلامی، ارتدکس روسی، رسولی ارمنی، کاتولیک و یهودی نیز زندگی می‌کنند.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن