گزارش تصویریمیراث و گردشگری

میراث هزاران ساله مازندران ايران 

خبرنگار: علی جواهریان - عکاس: مریم خیری 

میراث هزاران ساله مازندران ايران
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
استان مازَندَران با مرکز آن، شهر ساری در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای مازندران است. این استان از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران و هم‌مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان است.
بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان مازندران شهر ساری‌ است که قدمتی در حدود ۶ هزار سال را دارا است، همچنین پرجمعیت‌ترین شهرستان استان مازندران شهرستان بابل با جمعیتی بیش از ۵۳۰ هزار نفر است.
قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد.
این استان ایران، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است. مازندران استان دارای ۲۲ شهرستان است.
مازندرانی‌ها در بسیاری از رشته‌ها از جمله رشته‌های ورزشی چهره‌های سرشناسی را به ایران و جهان معرفی کرده‌اند.
ورزشکاران مازندرانی در المپیک، شش مدال طلا، سه مدال نقره و سه مدال برنز برای ایران به دست آوردند.
مازندران از وسعتی معادل ۱٫۴۶ درصد ایران برخوردار است اما قرار گرفتن آن در ساحل جنوبی بزرگ‌ترین دریاچه جهان به نام دریای مازندران  و هم‌جواری با چهار کشور ساحلی این دریا یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان از یک سو و واقع شدن در شمال کلان‌شهر تهران پایتخت ایران از سوی دیگر، باعث گردیده تا از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار شود.
امتیاز حمل و نقل دریایی با کشور‌های همسایه از طریق منطقه ویژه اقتصادی و بندر قدیمی نوشهر، و منطقه ویژه اقتصادی و جدید امیرآباد بهشهر و اسکله و سکوی نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به راه‌آهن سراسری ایران، وجود فرودگاه‌های بین‌المللی فرودگاه دشت ناز ساری،  نوشهر و رامسر، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران، و اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح در دست ساخت بزرگراه تهران ـ شمال نوشهر با امکان دسترسی سریع با فاصله کوتاه ۱۲۰ کیلومتر ارتباط تهران ـ مازندران، عبور خطوط بین‌المللی فیبر نوری، شبکه ارتباطی بسیار قوی و گسترده‌ای را در مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب از هلسینکی، به بندر لاوان تا ساحل دریای خزر فراهم آورده‌ است و هم‌چنین دو جاده بین‌المللی هراز و سوادکوه در این استان باعث تردد‌های بالایی شده‌ است.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن