فرهنگ و ادب

درگذشت محمد آهنچی پژوهشگر برجسته ایرانی و رییس پیشین فدراسیون کشتی

خبرنگار: سید مهدی احمدی 

درگذشت محمد آهنچی پژوهشگر برجسته ایرانی و رییس پیشین فدراسیون کشتی
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
پروفسور محمد آهنچی، پژوهشگر برجسته ایرانی و رییس و دبیر پیشین فدراسیون کشتی در دهه چهل خورشیدی و دوره رونق کشتی در اوج کشتی‌های جهان‌پهلوان تختی درگذشت.
 زنده‌یاد پروفسور آهنچی، یکی از کهن کسوتان کشتی و رییس و دبیر فدراسیون کشتی و یکی از نخستین دانش آموختگان کشتی حرفه‌ای بود.
ایشان یک دوره به درخواست زنده یاد استاد حبیب اله بلور و یک بار در زمان آقای قره گوزلو دبیر فدراسیون کشتی شد و در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی هم رییس فدراسیون کشتی شد.
پیام تسلیت درگذشت محمد آهنچی از سوی هیات رییسه موسسه فردوسی توسی:
در ده سال گذشته و به واسطه  کسب فیوضات علمی با بزرگ مرد با اخلاق و دوست داشتنی پروفسور محمد آهنچی در ارتباط بودم و هر روز با آن ذهن پویا که خاطرات‌شان را با ما به اشتراک می‌گذاشتند در پیوند بودم.
 یاد و خاطره پروفسور آهنچی برای همیشه در تاریخ ورزش ایران زمین جاودانه باد.
ضایعه درگذشت ایشان را به خانواده محترم آهنچی به ویژه فرزندان گرامی‌شان تسلیت عرض می‌کنم و برای‌شان آرزوی صبر و شکیبایی دارم.
سید مهدی احمدی
هیات رییسه موسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی
گزیده پیشینه پروفسور محمد آهنچی:
پروفسور محمد آهنچی متولد سال ۱۳۰۴ در کرمانشاه بود. وی تحصیل آکادمیک خود را در دانشگاه تهران گذراند و سپس در دانشگاه معتبر IIT به عنوان یکی از ۵ دانشگاه بزرگ جهان در شیکاگوی آمریکا و در رشته‌های مدیریت، بازرگانی و اقتصاد و تحقیق در عملیات و سازماندهی به پایان رساند.
ایشان سپس تحصیل تکمیلی در طرح ریزی، برنامه ریزی و بودجه بندی را در دانشگاه نورث وسترن گذراند.
زنده‌یاد آهنچی پیش از عزیمت به آمریکا، عضویت تیم ملی کشتی ایران، مدیریت اداره ورزش کرمانشاه، رییس هیات‌های کشتی کرمانشاه، اهواز و آبادان، دبیری و ریاست فدراسیون کشتی ایران و ورزش‌های زورخانه‌ای را بر عهده داشته است.
همکاری در ساختن پل جدید شهرستان دزفول در سال ۱۳۲۹ و مدیریت پروژه ساخت استادیوم ۳۰ هزار نفری به همراه سایر تاسیسات مجموعه ورزشی شیراز در سال ۱۳۴۵ که آن را در مدت ۶۵ روز انجام داد، از کارهای تحسین برانگیز وی در مدیریت پروژه بود که حاصل آن خلق و ارایه نگره سازمان‌های موقت و ثبت آن به نام ایشان در دانشگاه North Western آمریکا شد.
زنده نام استاد آهنچی دوره‌های رنجر و چتربازی را نیز در ایران و آمریکا گذرانده بود.
ایشان هم‌چنین ضمن انجام تحقیق‌های گسترده در ایران با دانشگاه‌های معتبر نظیر ماستریخ هلند، ارفورت آلمان، IMI بلژیک و… همکاری نزدیک علمی تحقیقاتی داشت و کتاب‌ها و‌ مقاله‌های بسیاری از وی به چاپ رسیده است.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن