موسیقی و تجسمی

سومین دوره جشنواره موسیقی «هاوار» در کمپ «به‌رخودان» عفرین 

خبرنگار: منصور جهانی

سومین دوره جشنواره موسیقی «هاوار» در کمپ «به‌رخودان» عفرین
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
سومین جشنواره موسیقی «هاوار» با حضور گروه‌های موسیقی در کمپ «به‌رخودان» عفرین برگزار می‌شود.
سومین دوره جشنواره موسیقی و آواز «هاوار» HAWAR با شعار «بهار جدید»، توسط اداره فرهنگ و هنر منطقه عفرین و با همکاری جنبش فرهنگ و هنر بین‌النهرین در سه مرحله از جمله؛ مرحله اول در روزهای ۱۶ تا ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ (۷ تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۱)، مرحله دوم در روزهای ۲۳ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ (۱۴ تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱) و هم‌چنین مرحله سوم در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ (۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱) به گونه مجازی در کمپ «به‌رخودان» (مقاومت) در منطقه عفرین در روژئاوا برگزار می‌شود.
سومین دوره جشنواره موسیقی و آواز «هاوار» که در ساعت ۱۹ دوشنبه ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ (۶ سپتامبر ۲۰۲۱) در یک مراسم ویژه به گونه مجازی گشایش یافت؛ «مقاومت به وسیله فرهنگ و هنر» نام گرفته است و از این طریق از همه جنبش‌های جامعه مدنی جهان درخواست می‌شود که به بازگشت آوارگان عفرین به شهر و دیارشان یاری کنند.
هدف از برگزاری این جشنواره دوسالانه آواز، پرورش و آموزش استعدادهای جوان و نوظهور به روش‌های علمی موسیقی روز است تا مقام‌ها و آهنگ‌های زیبای موسیقی کُردی را در سبک‌های گوناگون به جامعه هنری خود ارایه دهند.
با آغاز به کار اداره خودمختار و تشکیل نهادهایی هم‌چون اداره فرهنگ و هنر در کانتون عفرین و پیگیری روش‌های گوناگون فرهنگی و هنری برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ بومی و محلی خود، این رویداد موسیقایی آغاز شد.
اداره فرهنگ کانتون عفرین، در سال ۲۰۱۵ جشنواره آهنگ میراث «هاوار» Festîvala Stranê را با به صحنه‌بردن بسیاری از صداهای زیبا و اصیل کُردی در منطقه استراتژیک عفرین، تأسیس کرد تا روند تحقیق و مستندسازی این آهنگ‌های ماندگار را در روستاهای رشته کوه‌های «کورمینگ» Kurming با شعار «فرهنگ در هر خانه‌ای وجود دارد» آغاز کند.
جشنواره موسیقی «هاوار» در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برگزار شد و پس از آن به دلیل حمله و تجاوز نیروهای نظامی ترکیه و اشغال غیرقانونی عفرین Afrin و محاصره این شهر کُردی؛ فعالیت‌های هنری آن متوقف شد و امسال دوباره، با همت و پشتکار تعدادی از علاقمندان جدی به حوزه فرهنگ و هنر، فعالیت‌های موسیقایی خود را شروع می‌کند.
عنوان جشنواره موسیقی و آواز کُردی «هاوار» از کوه مشهور و بلند «هاوار» یکی از کوه‌های ارتفاعات «جبل الاکراد» Jabal al-Akrad گرفته شده است که مظهر مقاومت کُردها به شمار می‌رود و در قله آن بقایای قلعه‌ «جبل هاوار» متعلق به صدها سال پیش وجود دارد که بخشی از تاریخ منطقه «عفرین» در آنجا قرار دارد. کوه «هاوار» در تاریخ منطقه و در حافظه مردم، جایگاه ویژه و ممتازی دارد تا حدی که بسیاری از هنرمندان آنجا، به دلیل حضور متمایز آن در آهنگ‌های سنتی و حماسی خود از این کوه نام برده‌اند و با خاطراتش زندگی می‌کنند و حضور آن برایشان غرور و ارج و جایگاه والایی دارد.
برای آگاهی بیشتر به پایگاه اینترنتی زیر مراجعه نمایید:
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن