جشنواره های هنری فجرسینما و تئاتر

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر: راه اندازی بخش فرهنگی جشنواره فجر در چهار بخش برای نخستین بار

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر:
راه اندازی بخش فرهنگی جشنواره فجر در چهار بخش برای نخستین بار

به نقل از ستاد جشنواره فیلم فجر
چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود.
جشنواره‌ای که امسال با روی کار آمدن دولت سیزدهم گامی جدی در تغییر رویکردهای خود برداشته است؛ از تغییر شکل حضور فیلم‌های اول در جشنواره تا افزوده شدن «بخش فرهنگی» در کنار «بخش رقابتی» و اهتمام ویژه به پذیرفته‌شدن فیلم‌هایی با محوریت امیدآفرینی.
مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگویی درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر و تغییرات این رویداد سینمایی گفت: تغییرهای جشنواره در رویکردها و رویه‌ها است. بنابراین واژه تغییر درباره هویت جشنواره فجر، ملاک ما نیست؛ زیرا جشنواره فیلم فجر نه فقط در عنوان که در هویت هم ملازم، مقارن و مولود دهه فجر است. اما در زمینه رویکرد، امسال در کنار رقابت تولیدهای نوین سینمای ایران، شاهد تجلی و توسعه برنامه‌های فرهنگی جشنواره خواهیم بود. اگر باور داشته باشیم که به برکت رشادت‌های فجر آفرینان ایران زمین، سینمای نوین بعد از انقلاب اسلامی، رشد، ارتقا و اعتبار یافته، آن‌گاه تکیه بر اصالت فرهنگی چنین سینمایی، چشم‌انداز و مسوولیت‌های برگزاری جشنواره فجر را دوچندان می‌کند.
وی افزود: در این دوره، تمرکز جدی بر تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ای دقیق با اهداف و مقررات روشن و اجرای آن بوده است. تلاش شده است برای مهم‌ترین فرآیندهای اجرایی جشنواره، شیوه‌نامه‌هایی روشن تنظیم و منتشر شود.
نقاش‌زاده در ادامه با اشاره به برنامه‌های این دوره جشنواره اظهار کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخش‌های رقابتی» است. در این دوره، برنامه‌های فرهنگی جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است. این برنامه‌ها شامل چهار بخشِ گنجینه‌های سینمای ایران (قاب‌های ماندگار)، همایش‌های فرهنگی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ (ده شب با متفکران)، نکوداشت بزرگان سینما (نقش‌های ماندگار) در قالب برنامه‌های مفصل و همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی و نشست‌های رسانه‌ای پیرامون فیلم‌های بخش مسابقه است.
وی ادامه داد: در این دوره، شماری از کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه سینما برگزار خواهد شد و با برنامه‌ریزی جشنواره فجر، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر، در برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای سینمایی مشارکت خواهند داشت.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: با نیم نگاهی به آیین‌نامه این دوره، معلوم می‌شود که در سالن مرکزی جشنواره در کنار نمایش فیلم‌های مسابقه سیمای ایران و نشست‌های رسانه‌ای مربوطه، برنامه‌های جدی برای برگزاری گردهمایی‌های فرهنگی، تخصصی وجود دارد و توجه ویژه به گنجینه ارزشمند سینمای نوین ایران اسلامی با محوریت مفاهیم امید، اخلاق و آگاهی، سرلوحه آئین این دوره محسوب می‌شود. بدیهی است با حضور فرهیختگان عرصه سینما و فرهنگ در تالار مرکزی جشنواره، زمینه لازم برای بازخوانی فرهنگی سینمای ایران به عنوان یک فرصت ارزشمند فراهم خواهد آمد.
نقاش‌زاده درباره حضور پر رنگ نهادها و سازمان‌هایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و سازمان اوج در بخش و چگونگی حضور این تشکل‌ها در جشنواره چهلم گفت: اطلاعات اولیه ثبت نام فیلم‌ها نشان می‌دهد، در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، نهادها و سازمان‌های سینمایی با آثاری که به ارزش‌های فرهنگی از یکسو و جذب تماشاگران مشتاق از سوی دیگر پرداخته باشند، حضور خواهند داشت. اما قضاوت در مورد کم و کیف این آثار نیازمند گذر از فرآیندهای انتخاب و داوری است.
وی درباره حضور آثار در دوره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر، هر ساله، با اقبال فراوانی از سوی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مواجه است. پاسخ دقیق به این سوال، بعد از پایان فرآیند بازبینی و انتخاب نهایی آثار بخش مسابقه و دریافت نسخه نهایی آثار ممکن خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان از تنوع آثار و روزهای پرباری برای سینمای ایران می‌دهد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) گفت: مسابقه فیلم‌های اول نه تنها حذف نشده بلکه فیلم‌های اول همراه با همه فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشته‌ها داوری خواهند شد. تنها تفاوت در این دوره و برخی دوره‌های گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلم‌های اول، پیش‌بینی نشده است و این به نفع فیلم‌های اول است. بنابراین هر فیلم سینمایی، اعم از اینکه اولین یا آخرین ساخته فیلمساز باشد، چنانچه واجد ارزش‌های فرهنگی و سینمایی لازم باشد، شایستگی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را خواهد داشت.
وی همچنین درباره چگونگی نمایش آثار «هنر و تجربه» در این دوره جشنواره گفت: تعبیر حذف فیلم‌های «هنر و تجربه» از جشنواره فیلم فجر صحیح نیست؛ زیرا تمامی فیلم‌های سینمایی، چنانچه مورد توجه هیأت انتخاب جشنواره قرار بگیرند و به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابند در رشته‌های مختلف مورد داوری قرار خواهند گرفت اما سیمرغ جداگانه‌ای با عنوان «هنر و تجربه» نخواهیم داشت. بنابراین بدیهی است که قابلیت‌های بیان یا تجربه ویژه سینمایی در همه رشته‌ها، مورد توجه هیأت‌های محترم انتخاب و داوری خواهد بود.
وی در ادامه درباره ادغام دو بخش جهانی و ملی جشنواره گفت: در بهمن‫ ۱۴۰۱‬ شاهد برگزاری، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مقیاسی وسیع و البته همدلانه خواهیم بود.
نقاش‌زاده افزود: دعوت از شخصیت‌های فرهنگی و سینمایی برای بازبینی و داوری اصولی و عادلانه آثار، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما در برگزاری جشنواره بوده که با اتخاذ تدابیر مناسب، همه توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن حفظ و صیانت از ارزش‌های سینمای ایران، شاهد عادلانه‌ترین انتخاب‌ها و داوری‌ها باشیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان درباره ضرورت جدی‌انگاری بیشتر تعاملات جهانی سینمای ایران گفت: مجدانه باور داریم که «هنر صنعت» سینمای ایران، همواره، باید در بستری سالم و گسترده، از فرصت بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بهره‌مند شود. از سال آینده و به تبع چنین رویکردی، توجه خاص به برپایی بازار فیلم، آن هم مطابق با استاندارهای بین‌المللی و شیوه‌های نوینی، صورت خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن