جشنواره های هنری فجرسینما و تئاتر
موضوعات داغ

نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره چهره‌پردازی سردار سلیمانی در فیلم‌های سینمایی

این ‌که من هستم!

یادداشت: یاسر موحدفرد
دبیرکل بنیاد فردوسی

یک‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰
ویژه نامه روزنامه هنرمند

در نقد جشنواره‌ای فیلم بادیگارد در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر که به میزبانی برج میلاد تهران در ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۴ با حضور کارگردان و نویسنده این فیلم، ابراهیم حاتمی‌کیا و بازیگران‌اش پرویز پرستویی و مریلا زارعی برگزار شد، بنده هم به عنوان منتقد و سردبیر یکی از رسانه‌های گروهی شرکت داشتم.
نشست خبری فیلم سینمای «بادیگارد» با حضور ابراهیم حاتمی کیا، پرویز پرستویی، مریلا زارعی، پژمان لشکرپور و کارن همایونفر برگزار شد و سه پرسشی هم به گونه نقد منصفانه از دست اندرکاران این فیلم داشتم.
در گفت‌وگوی اختصاصی و دوستانه ام که قدم‌زنان با ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم بادیگارد، پس از نشست نقد همین فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر داشتم؛
به ایشان گفتم: در بخش‌هایی از داستان بادیگارد، یک سری مستند هم روایت می‌کنید؛ یعنی روایت مستندگونه کل انقلاب در این فیلم از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ با عکس‌هایی که داده می‌شود، هست یا با پشت زمینه‌هایی که داده می‌شود، این اتفاق افتاده است؛
به خصوص در چهره‌پردازی خیلی خوب شهید رجایی این اتفاق بیشتر جلوه می‌کند.
سپس از حاتمی‌کیا پرسیدم: در روایت داستان معاصر، هم شما نخواستید نمایی را برای حاج حیدر، شخصیت اصلی داستان بادیگارد در نظر بگیرید که شبیه سردار قاسم سلیمانی در بیاید؟
بی‌درنگ ابراهیم حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسش‌ام گفت: چرا، من اصلا به عشق سردار سلیمانی، چهره پرویز پرستویی را به او نزدیک کردم!
همین گفت‌وگوی کوتاه‌ام به ناگاه جزو پربازدیدترین گفت‌وگوهای جشنواره سی و چهارم سینمایی فجر شد که فیلم آن را برای نخستین بار خبرگزاری فارس و سپس به گونه کامل شبکه خبری فرهنگ و هنر بازنشر داد البته در متن خبر، نامی از بنده به عنوان گفت‌وگو کننده از سوی خبرگزاری‌ها دیده نشد اما فیلم گفت‌وگو و حضور ام در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا هنوز هم در شبکه تصویری و اینترنتی آپارات وجود دارد.
از دیگر سو به سراغ پرویز پرستویی هم به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی بادیگارد رفتم و از ایشان هم در گفت‌وگوی اختصاصی تصویری، پرسش‌های داشتم؛
خطاب به پرویز پرستویی گفتم: در فیلم بادیگارد شخصیت‌سازی هم به یک معنا داشتید؛ مثلا شخصیت شهید رجایی را در یک صحنه دیدیم ویا تصویرهایی به گونه مستند ویا عکس داشتیم که روایت می‌شد، شخصیت حاج حیدر (شخصیت اصلی داستان فیلم بادیگارد)، خیلی خیلی نزدیک و شبیه حاج قاسم سلیمانی شده بود…
پرویز پرستویی با شگفتی در پاسخ می‌گوید: واقعا؟!!
در ادامه به ایشان گفتم: شما این طور به نظر نمی‌رسید که دارید نقش سردار قاسم سلیمانی را بازی می‌کنید؟
پرویز پرستویی در پاسخ گفت: من اصلا ایشان را از نزدیک تا کنون ندیده‌ام اما به هر حال به عنوان یک شخصیت که هنوز هم حضور دارند برای من خاص هستند و احترام ویژه‌ای برای ایشان قائل هستم و اگر ناخودآگاه شباهتی را به اصطلاح تداعی کرده در آن تعمدی نبوده است.
باز در ادامه برای توضيح بیشتر به پرویز پرستویی گفتم: هم در گریم این اتفاق افتاده و هم در رفتارهای شما به خصوص جاهایی که تصویر فولو می‌شد، اصلا ما یک لحظه فکر می‌کردیم عکس و تصویر ایشان است…
پرویز پرستویی باز پاسخ می‌دهد: اصلا این جوری نبوده که ما تعمدا بخواهیم که در این فیلم (نقش حاج حیدر) تداعی سردار سلیمانی را بکند!!
این در حالی است که پرویز پرستویی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر در ۲ خرداد ۱۳۹۹ با عنوان ناگفته‌های پرویز پرستویی از «بادیگارد» خاطره‌ای از سردار قاسم سلیمانی نقل می‌کند که هنگامی که ایشان پوستر فیلم بادیگارد را دیده است، می‌گوید: این که منم!
به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز پرستویی، ضمن مرور برخی ناگفته‌ها از فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا درباره شخصیت «حاج حیدر» گفت: سردار سلیمانی وقتی تصویر روی پوستر فیلم را دید، گفت: این که منم!
به گزارش خبرنگار مهر، پرویز پرستویی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون، درباره فیلم «بادیگارد» و تشابه شخصیت حاج حیدر با سردار قاسم سلیمانی گفت: قبل از این‌که ایشان برای دیدن فیلم بیاید، این اتفاق در جامعه اتفاق افتاده بود که فکر می‌کردند شخصیت (کاراکتر) فیلم «بادیگارد» تشابه‌هایی با حاج قاسم سلیمانی دارد. این تصادفی بود و قرار نبود، این شباهت وجود داشته باشد اما بعد صورت و محاسن باعث شد؛ این شباهت وجود داشته باشد تا جایی که روزی که می‌خواستند فیلم «بادیگارد» را ببینند، سردار فدوی و سردار سلیمانی بودند و من هم رفتم. وقتی حاج قاسم رسید و از راهرو به سمت تالار سینما حرکت کرد، پوستر فیلم را که دید، گفت: این‌که من هستم!
خیلی برای او جالب بود که این شباهت در واقع چطور رخ داده است ولی تا آن‌جایی که من در خاطرم است، تعمدی در این کار نبود.
جالب توجه این است، پس از گفت‌وگوی اختصاصی‌ام که برای نخستین بار متوجه تشابه سردار قاسم سلیمانی و شخصیت اصلی داستان بادیگارد شدم و آن را به گونه رسمی با دست اندرکاران فیلم سینمایی بادیگارد با حضور اهالی رسانه در میان گذاشتم، موجی رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و جالب‌تر آن‌که خود سردار قاسم سلیمانی هم از این گفت‌وگوی اختصاصی‌ام، اقبال نشان داد و از ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز پرستویی دعوت کرده بود و به ایشان، انگشتری هدیه داد.
امید که بتوان با نگاهی فرهنگی هنری بتوانیم به حماسه‌های ایرانی از دوران ایران کهن تا ایران کنونی در قالب سینمایی بیش از پیش بپردازیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن