جشنواره های هنری فجرسینما و تئاتر

ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان انقلاب

فیلم اولی و دومی ها در چهلمین جشنواره

فیلم چهار نفر از فیلم دومی‌های امسال جشنواره فیلم فجر که توسط حوزه هنری ساخته شده است، ، نگاهی نو به موضوعات سینمایی دارد و تنوع در ژانر در آنها رعایت شده‌است.

شاید بتوان گفت چهل سالگی جشنواره فیلم فجر مترادف با تربیت نسل تازه‌ای از فیلمسازان باشد.

 با اعلام اسامی آثار راه یافته به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و نگاهی اجمالی بر فیلم‌هایی که در دوره جدید فرصت ورود به این جشنواره را پیدا کرده‌اند، می‌توان به نقاط مشترکی در بخش کارگردانی این آثار رسید. جشنواره‌ای که در نگاه اول و با دیدن فهرست اسامی‌ و سازندگان آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ آن، اولین واکنش‌ها به ناشناخته بودن یا کم سابقه بودن کارگردانان این آثار است و می‌توان گفت به جز تعداد اسامی‌ انگشت شماری، بقیه فیلمسازان کار اول یا دوم خود را به این جشنواره ارائه کرده‌اند.

شاید در ابتدا این ناشناخته بودن اسامی، واکنش‌های منفی را به همراه داشته باشد اما می‌توان از زاویه‌ای مثبت و متفاوت هم به این ویژگی پرداخت. جشنواره‌ای که برای دیده شدن آثار فیلمسازان جوان و مستعد، فرصتی را ایجاد کرده تا بتوانند بیشتر از سال‌های قبل فیلم‌های خود را به نمایش بگذارند تا با دیده شدن در جشنواره ملّی فجر و تحلیل  آثار خود توسط منتقدان و اصحاب رسانه، بیش از سال‌های قبل خود را در معرض محک و نقد قرار دهند

در همین راستا از نکات ویژه و جالب آثار راه یافته حوزه هنری به چهلمین جشنواره فجر که امسال با 4 فیلم در این رویداد حاضر خواهد داشت، فیلم دومی‌ بودن تمام کارگردانان آن و تفاوت ژانر فیلم‌های حاضر برای حضور در بخش مسابقه است.

نکته مهم دیگری که می‌توان درباره این چهار فیلم گفت این است که بدون شک یکی از آنان یعنی فیلم «دسته دختران» یکی از نامزدهای اصلی جایزه سردار سلیمانی یا همان بهترین فیلم از نگاه ملی است. همینطور احتمال اینکه همین فیلم بتواند جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی را بگیرد وجود دارد.

از آثار کارگردانان کار دومی‌ که با سرمایه‌گذاری حوزه به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند، می‌توان به فیلم سینمایی «صورت فلکی» دومین ساخته حسین دارابی اشاره کرد. تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری، فیلمی‌ در ژانر درام اجتماعی خانوادگی است که با نگاهی زنانه به مقطعی مهم و ملتهب از دهه نود جامعه ایران می‌پردازد. این فیلم به نوعی روایت‌گر قصه زنی است که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌بیند و به دلیل مورد تهدید قرار گرفتن خانواده اش، دچار تشویق‌ها و نگرانی‌های درونی می‌شود. ترکیبی که سال گذشته نیز فیلم سینمایی «مصلحت» را به تولید رساند.

نویسندگی این فیلم توسط احسان ثقفی و مهدیه عین الهی صورت گرفته است.

بهروز شعیبی و مریلا زارعی زوج اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آن‌ها را همراهی می‌کنند. نمونه آثار گذشته حسین دارابی در همکاری با سازمان سینمایی حوزه هنری نشان می‌دهد دغدغه‌ها و موضوعات روز اجتماعی برای این کارگردان موضوعیت دارد و پیش بینی می‌شود «صورت فلکی» نیز همچون اثر قبلی این کارگردان «مصلحت»، به سوژه‌ای مهم پرداخته باشد.

همچنین فیلم سینمایی «ضدّ» دومین ساخته امیرعباس ربیعی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی تازه ترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری است که یک تریلر سیاسی از التهابات کشور در ابتدای انقلاب اسلامی‌را روایت می‌کند. ربیعی پیش از این فیلم سینمایی «لباس شخصی» را کارگردانی کرده بود که به عنوان یک فیلم اولی مورد توجه منتقدان قرار گرفت. قصه «ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد،  از زمستان سال 59 شروع می‌شود و تا تابستان ملتهب سال 60 ادامه می‌یابد. این فیلم درباره یک عشق در دلِ حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. در خلاصه داستان آن آمده: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضدِّ» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملّت باشد…»

مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، مجید پتکی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران «ضد» هستند.

همچنین فیلم سینمایی «دسته دختران» که اشاره‌ای به آن شد، دومین ساخته سینمایی منیر قیدی به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری است که سازمان سینمایی حوزه هنری با همکاری بنیاد سینمایی فارابی آن را ساخته‌ است. این فیلم روایتی آزاد از مقاومت دختران ایرانی در روزهای آغازین دفاع مقدس است و به جنگ 34 روزه خرمشهر در شروع حمله رژیم بعث به ایران می‌پردازد.

 منیر قیدی در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری دسته‌ی دختران را بازی می‌کنند و حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر و مهدی حسینی‌نیا ترکیب کامل آن را شکل می‌دهند. قیدی پیش از این «ویلایی‌ها» را با قصه خانواده‌های فرمانده‌هان جنگ در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.

علاوه بر این سه اثر، فیلم سینمایی «شادروان» دومین ساخته حسین نمازی نیز با حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری و در همکاری با بنیاد فارابی تهیه شده است. این فیلم به کارگردانی حسین نمازی و تهیه کنندگی عباس نادران، در ژانر درام خانوادگی از حضور چهره‌های مطرحی چون سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و رویا تیموریان بهره می‌برد.

 او پیش‌تر با فیلم سینمایی «آپاندیس» توانست به عرصه سینمای ایران ورود کند و در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌هایی را کسب نماید. فیلم تازه حسین نمازی در ژانر درام اجتماعی خانوادگی، به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. او در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایین شهری رفته و روایتی شیرین را از یک معضل بیان کرده است. کارگردان در این فیلم تلاش دارد ضمن دست‌مایه قراردادن یکی از مسائل حقوقی مرتبط با موضوع ارث و میراث، همبستگی درون اقوام و خانواده‌ها را نمایش دهد.

در پایان و با حضور این 4 اثر از فیلمسازان جوان که قدم‌های نوین و امیدبخشی را در راه اعتلای فرهنگ و هنر با ساخت دومین آثارشان برداشته‌اند،

می‌توان مهر تاییدی بر اعتماد حوزه هنری به جوانان فیلمساز برای حمایت از آثار و ادامه مسیر پر دغدغه‌شان زد.

نقل از خبرگزاری تسنیم

تهیه: پوریا جوراسفند

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن