نشست رسانهای فیلم ضد در خانه جشنواره فیلم فجر / فیلم ضد، روایتی تاریخی و پیشبرنده تا میانه فیلم
نشست رسانهای فیلم ضد در خانه جشنواره فیلم فجر /
فیلم ضد، روایتی تاریخی و پیشبرنده تا میانه فیلم
خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
نشست رسانهای فیلم سینمایی «ضد» ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت نخست از روز دهم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.
یاسر موحدفرد، پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه را در نشست رسانهای فیلم ضد، مطرح کرد که:
چرا با آنکه طراحی صحنه و طراحی لباس و داستانهای آغازین این فیلم جذاب و پیشبرنده است اما چرا از میانه فیلم سکانسها و نماها قابل پیشبینی است و هیچ گرهافکنی و گرهگشایی و تعلیقی در فیلم دیده نمیشود؟
چرا با آنکه نماهای معرف خوب است اما نماهای پایانی فیلم قابل پیشبینی است؟
چرا با آنکه بازیها و چهرهپردازیهای شخصیتهای اصلی و پیشبرنده فیلم خوب است اما بازیها و چهرهپردازیهای شخصیتهای تاریخی باورپذیر و اثرگذار نیست؟
نشست رسانهای فیلم سینمایی ضد با حضور دست اندرکاران فیلم و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.
نشست رسانهای فیلم سینمایی «ضد» با حضور دست اندرکاران فیلم در خانه جشنواره برگزار شد.
محمدرضا شفیعی (تهیهکننده)، امیرعباس ربیعی (کارگردان)، مهدی نصرتی (بازیگر)، هاشم مرادی (مدیر فیلمبرداری)، حسین ترابنژاد و لیلا زارع (بازیگر)، مهدی سعدی (تدوینگر)، نادر سلیمانی (بازیگر)، محمدرضا شجاعی (طراح صحنه و لباس)، علی عدالت دوست (صدابردار)، لیندا کیانی (بازیگر)، مرتضی کوهزادی (طراح گریم) و مهشید جوادی (بازیگر) در این نشست حضور داشتند.
در این نشست، پرسش پایگاه خبری شاهنامه خوانش شد و مجری خواست تا کارگردان، نویسنده و فیلمبردار این فیلم پاسخ دهند؛
اما تهیهکننده فیلم هم نسبت به این پرسش اختصاصی، بارها واکنش نشان داد و از نماینده پایگاه خبری شاهنامه خواست تا پرسشهای خود را کامل کند تا کاملتر بتواند، پاسخگو باشد…
نماینده پایگاه خبری شاهنامهنیوز هم به گونه شفاهی در گفتوگوی کوتاهی، پرسش اختصاصی را تکمیل کرد و توضیح بیشتری ارايه کرد.
امیرعباس ربیعی، کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
بله به نظرم شاید آن چیزی که مدنظر شما بوده، تعلیق راجع به ماجراها است؛ خب، ما چون یک ماجرایی را داریم به تصویر میکشیم که پایان آن را تقریبا تماشاگر میداند، چه اتفاقی قرار هست در پایان بیافتد…
تعلیق در ماجرایی نداریم؛ اصلا دنبال این هم نبودیم که تماشاگر بگوید، آیا دکتر بهشتی، ترور میشوند یا ترور نمیشوند یا چه اتفاقی قرار است، بیافتد؟
بیشتر تعلیق درباره شخصیتها هست و اینکه سعید ماجرا و دیگر شخصیتها، چه سرنوشتی برای آنها رقم میخورد و چه اتفاقی برای آنها میافتد و چه جوری با این اتفاقهای واقعی مواجه میشوند، بیشتر تعلیق فیلم از این حیث است؛
بیشتر شاید چون شما این انتظار را داشتید این انتظارتان برآورده نشده است.
مجری این نشست درباره چهرهپردازی این فیلم بر پایه پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه میپرسد: چرا چهرهپردازیهای شخصیتهای تاریخی فیلم باورپذیر نیست؟
مرتضی کوهزادی، طراح گریم و چهرهپردازی، پاسخی نمیدهد…
تهیهکننده فیلم دوباره پرسش را برای چهرهپرداز فیلم توضیح میدهد…
اما مدیر چهرهپردازی از دیگر دست اندرکاران فیلم میخواهد که به جای وی پاسخ دهند…
دست اندرکاران چند لحظه سکوت میکنند و با هم مشورت میکنند…
محمدرضا شفیعی، تهیهکننده این فیلم در ادامه توضیح میدهد:
یک مطلبی را خدمتتان عرض کنم، این شخصیتهایی که در داستان طراحی شده، غیر از یکی دو مورد…
خود شخصیت دکتر بهشتی که یک سکانس داشته و شخصیت کلاهی که چندتا پلان از او میدیدیم و در نهایت در سکانس نهایی فیلم دیده میشود…
ما شخصیت واقعی در داستان نداریم؛ پس ما به ازای تاریخی، این شخصیتهای فیلم ندارند؛ این معنیاش این است…
در ادامه دیگر دست اندرکاران به تهیهکننده فیلم نکتههایی میگویند که تهیهکننده در پاسخ به آنها میگوید:
منظورشان بخشهای مستند نیست…
منظورشان آن بخشهایی هست که تدوین (بازسازی) شده است…
تهیهکننده فیلم ادامه میدهد: این معنایاش این نیست که ما شخصیتهایی که تخیل کردیم یا نویسنده طراحی کرده اصلا ما به ازای تاریخی ندارد!
نه ممکن است، چندتا شخصیت را در یک شخصیت تلفیق کرده باشیم ولی همین دو مورد بوده که در واقع طراحی شده است و هر دو هم یک سکانس بیشتر ندارند…
حالا درباره گریم و چهرهپردازی آنها که چهرهپرداز فیلم حتما باید توضیح بدهد…
نکتهای که لازم هست به نظرم اینجا گفته بشود، این است که این واقعهای که شما ملاحظه فرمودید در داستان لزوما معنیاش این نیست که همین اتفاق در پشت زمینه داستان هفتم تیر اتقاق افتاده است.
ما آنچه که در تحقیقها به آن رسیدیم، این بود که فرد دیگری غیر از کلاهی، نفوذی در حزب وجود داشته…
آن فرد هم تمکین نکرده تا این حد اش قابل استناد هست در وقایع تاریخی…
یعنی آن فرد حاضر نشده که این انفجار یا این ترور را انجام بدهد؛
این در این حد اش قابل اعتنا هست و وجود دارد، بخش دیگر اش تخیل ما در طراحی داستان هست.
در ادامه تهیهکننده فیلم از طراح چهرهپردازی میخواهد توضیح دهد.
مرتضی کوهزادی، طراح گریم و چهرهپردازی توضیح میدهد:
ما کلا در این کار دوتا شبیهسازی داشتیم؛ یکی دکتر بهشتی و دیگری کلاهی؛
از محمدرضا کلاهی، فقط یک فریم عکس سیاه و سفید وجود دارد و ما هیچ عکس دیگری نتوانستیم از او پیدا کنیم، نه ما و نه هیچ کس دیگری نتوانسته پیدا کند؛
با همان یک فریم عکس که نامفهوم است که نمیتوان به راحتی شبیهسازی کنیم…
همان طور که جناب شفیعی، تهیهکننده فیلم گفت، دوتا شخصیت تاریخی، دکتر بهشتی و کلاهی بیشتر نداشتیم؛
حالا اگر شبیه شدند یا شبیه نشدند؛ میخواهم بگویم ما تلاشمان را کردیم و اگر خوب نبوده، امیدوارم ببخشید و ما تلاشمان را میکنیم در آینده کارهای بهتری بسازیم.
مجری بخش سوم پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه در زمینه نماهای معرف خوب و قابل پیشبینی بودن نماهای پایانی را میخواند…
امیرعباس ربیعی، کارگردان این فیلم میگوید:
قابل پیشبینی نیست!
چی بگویم…
کارگردان این فیلم از هاشم مرادی، مدیر فیلمبرداری میخواهد درباره نماها و پلانها توضیح دهد؛
مدیر فیلمبرداری میپرسد: نماها قابل پیشبینی است؟! یا قصه فیلم قابل پیشبینی است؟!
تهیه کننده این فیلم میگوید:
داستان قابل پیشبینی نیست…
مجری نشست میگوید: قطعا باید از نویسنده پرسیده شود…
فیلمبردار فیلم هم میگوید: به نظرم به نما ربطی نداره!!!
به فیلمبرداری مربوط نمیشود…
تهیهکننده این فیلم توضیح میدهد: اجازه بدهید من نکتهای را عرض کنم…
ببینید چی قابل پیشبینی است؟!
باید این سوال کامل شود…
یک موقعی هست که میفرمایید که داستان از ماجرای انفجار حزب جمهوری اسلامی قابل پیشبینی است؟!
خب این که مشخص بوده و واقعیت تاریخی است…
اما آن چیزی که قابل پیشبینی نیست، سرانجام شخصیتها هست دیگر…
یعنی شما باید بفرمایید که: سرانجام کدام یک از شخصیتها را در میانه داستانی در واقع حدس زدید و همان سرانجام هم در فیلم وجود داشت؟!
اگر سوال این جوری اتفاق بیافتد، میشود پاسخ داد…
یاسر موحدفرد، نماینده پایگاه خبری شاهنامه پاسخ میدهد:
بله درسته جناب شفیعی (تهیهکننده فیلم)؛ یعنی شخصیتها مشخص است که چه اتفاقی برایشان میافتد…
محمدرضا شفیعی، تهیهکننده این فیلم میگوید:
یعنی شما پیشبینی میکردید که در پایان چه اتفاقی میافتد؟
یاسر موحدفرد پاسخ میدهد: بله، کاملا با نشانهگذاریای که گذاشته میشود و با فکتهایی که داده میشود، کاملا معلوم هست که چه اتفاقی برای این شخصیتها میافتد…
تهیهکننده فیلم هم میگوید: درسته…
مجری میگوید: این بحث بیشتر فیلمنامهای هست و مربوط به نویسنده میشود.
شایان ذکر است، چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاشزاده در خانه این جشنواره به میزبانی برج میلاد تهران در حال برگزاری است.