جشنواره های هنری فجرسینما و تئاترگزارش تصویری

نشست رسانه‌ای فیلم نمور در خانه جشنواره فیلم فجر / فیلم نمور، بدون ویژگی‌های سینمایی

نشست رسانه‌ای فیلم نمور در خانه جشنواره فیلم فجر /
فیلم نمور، بدون ویژگی‌های سینمایی

خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «نمور» ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت دوم از روز یازدهم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.

یاسر موحدفرد، پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه را در نشست رسانه‌ای فیلم نمور، مطرح کرد که:
چرا این فیلم نماهای بسیار طولانی دارد؟
چرا داستان پیش‌برنده و تعلیق در فیلمنامه پیش‌بینی نشده است؟
چرا متن گفت‌وگوها ضعیف است؟ به ویژه چرا شخصیت‌ اصلی داستان بارها از اصطلاح OK بهره می‌گیرد؟
چرا نمای معرف برای پزشک بودن شخصیت‌ اصلی وجود ندارد و به گونه رادیویی در میانه فیلم با گفتار متن اعلام می‌شود که شخصیت‌ اصلی فیلم پزشکی بوده است که در آلمان هم درس خوانده است؟
چرا این فیلم شبیه فیلم کوتاه است؟
چرا این فیلم پایان‌بندی تکراری دارد و تماشاگر انتظار ادامه فیلم را دارد؟
چرا این فیلم راکورد هم ندارد؟ برای نمونه در صحنه‌هایی موهای بازیگران در زیر باران خیس شده اما پوشاک و لباس‌ها کاملا خشک است؟
آیا سرمایه‌گذار و اسپانسر این فیلم برند ماشین هیوندای بوده است؟

نشست فیلم نمور با حضور دست‌اندرکاران این فیلم، اهالی رسانه و با اجرای حامد مهربانی برگزار شد.

داوود بیدل (کارگردان)، یاسر جعفری (تهیه‌کننده)، نوشین معراج (نویسنده)، محمدرضا علیمردانی (بازیگر)، بهاره کیان‌افشار (بازیگر)، سمیرا حسن‌پور (بازیگر)، نسیم ادبی (بازیگر) ، باربد بابایی (بازیگر)، محمدرضا عباسی (بازیگر)، امین جهانی (طراح صحنه)، مهدی ایل‌بیگی (مدیر فیلم‌برداری)، زهره سلطانی (طراح لباس)، بنیامین شهیدزاده (بازیگر) و پریسا شامولیان (بازیگر) دست اندرکاران حاضر در این نشست بودند.

در این نشست، بخشی از پرسش پایگاه خبری شاهنامه خوانش شد و مجری خواست تا کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده این فیلم پاسخ دهند؛

در آغاز کارگردان و نویسنده با هم مشورت می‌کنند که کدام یک به پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه پاسخ بدهند؟!

داوود بیدل، کارگردان تصمیم می‌گیرد که پاسخ دهد و می‌گوید:
به نام خدا؛
ما یک بحثی داریم در یک سبکی، این جوری بگویم:
بعضی فیلم‌ها که ساخته می‌شود که بیشتر در اروپای شرقی ما این‌ها را دیدیم که به آن می‌گویند: فضای منفی؛
این فضای منفی به مخاطب کمک می‌کند که برای آن، قصه یا حس و حال، جا بیافتد؛
ما در واقع پلان‌هایی که می‌دیدیم راحت سفره‌اش را پهن کردیم و بعد در آن رد پای کارگردانی هم پاک کردیم؛ برای این‌که مخاطبان‌مان خیلی درگیر دکوپاژ نشوند؛ در صورتی که برای من سخت بود که این کار را نکنم ولی به هر حال این تجربه‌ای برای من هم بود؛ چون انجام دادن این کار برای من سخت بود.
به هر حال ما این جوری فکر کردیم که پلان‌ها را خیلی رد پایی از خودم نباشد و بگذاریم داخل قاب، مخاطب ارتباط برقرار کند و این بود که ما پلان‌‌ها را خیلی راحت و به سادگی به هم کات می‌زدیم؛
خیلی راحت سفره را پهن کردیم و داخل‌اش در میزانسن‌اش بازیگران را گذاشتیم.

کارگردان و مجری می‌خواهند که نویسنده هم پاسخ بدهد؛
مجری توضیح می‌دهد که: چون ایشان (یاسر موحدفرد) از شاهنامه‌نیوز هست، خب خیلی نسبت به زبان و ادب فارسی هم اهمیت دارد قاعدتا برای‌شان از این جهت احتمالا این را نوشتند؛

نوشین معراج، نویسنده در پاسخ به پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
من سعی کردم فیلمنامه‌ای بنویسم که ضعیف نباشد طبعا نمی‌تونم الان بگویم که ضعیف هست ولی خب اگر این احساس را کردید خیلی متاسف‌ام و این‌که از کلمه OK استفاده می‌کرد؛ چون… (شخصیت‌ اصلی)
به خاطر این‌که اشاره شده که داوود خارج کشور بوده و طبیعتا سالیان سال با دخترش و همسرش ایران نبودند و این دختر فرهنگ غربی را زیاد با خودش دارد؛
از طرفی در فیلمنامه سعی کردم که استفاده بشود…
اتفاقا گره به گره پیش برود و مثل دومینو قصه را پیش ببرم و اطلاعات را ذره ذره در فیلمنامه تزریق کنم و نمی‌دانم تا چه حدی موفق بودم ولی تمام تلاش خودم را کردم؛
امیدورام که موفقیت آمیز بوده باشد.

کارگردان در پاسخ به بخش دیگری از پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
این فیلم، فیلم کوتاه است؟
خب نمی‌دانم، منظورشان از فیلم کوتاه چی هست؟
یا شبیه فیلم کوتاه هست؟

یاسر موحدفرد، نماینده پایگاه خبری شاهنامه می‌گوید:
مضمون‌اش فیلم کوتاه هست در یک دقیقه می‌شود توضیح داد دیگه…

کارگردان پاسخ می‌دهد:
خب ببینید شما یک سریال را هم می‌توانید در یک خط تعریف کنید…

یاسر موحدفرد می‌گوید:
فیلم داستان پیش‌برنده و تعلیق دارد و داستان‌های فرعی دارد…

کارگردان در ادامه تکرار می‌کند:
خب نویسنده یک سفره‌‌ای را به لحاظ دراماتیک پهن کرده است و نویسنده با مهارت فوق العاده بالا توانسته ریز به ریز مخاطب را با خودش همراه کند و این را من به آن معتقد ام؛ به خاطر این‌که ‌من مدت‌ها هست با متن‌های مختلف سر و ‌کار دارم و این را بدون تعارف دارم، عرض می‌کنم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد. ما سر آن قضیه با هم به مشکل برمی‌خوردیم ولی به مشکلی برنخوردیم و خدا را شکر فیلم توانسته با مهارت در متن البته به تدریج اطلاعات اش را تزریق بکند و البته متن ملودرام هست.

وی دوباره تکرار می‌کند:
این متن توانسته مخاطب را با خود همراه کند و فارغ از این‌که این‌جا خدمت شما دوستان بودم که به اصطلاح می‌دانم خیلی هم خسته شدید در این چند روز؛ من در بیرون تقریبا با یک هزار و پانصد ششصد نفر این فیلم را دیدم و من بازخوردها (فیدبک‌ها) را بررسی (چک) می‌کردم…
نه، من فکر می‌کنم این نگاه یک ذره شخصی هست!

مجری پرسش آخر هم درباره سرمایه‌گذار خودرویی این فیلم که در بخشی از پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه آمده بود از تهیه‌کننده فیلم می‌پرسد…

یاسر جعفری، تهیه‌کننده این فیلم با کمی تاخیر فکر می‌کند و دوباره مجری او را صدا می‌زند که تهیه‌کننده می‌گوید: ماشین خودم بود دوست داشتم بگذارم!!!
مجری با شگفتی می‌گوید:
ماشین خودتان بوده؟
تهیه‌کننده فیلم هم که با خنده شرکت کنندگان روبه‌رو شده دوباره تکرار می‌کند: دلم خواست!!! مرسی…

خبرنگاران می‌گویند: چه وضع جواب دادن هست؟؟!!

از حاشیه‌های این نشست پایانی رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر این بود که به خاطر پاسخ‌های بی‌ربط و بی‌توجهی دست اندرکاران فیلم و حتی شوخی‌های بی‌مورد آن‌ها، اهالی رسانه را مجبور به اعتراض کردند که چرا دست اندرکاران فیلم پاسخگو نیستند؟؟!!

شایان ذکر است، چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاش‌زاده در خانه این جشنواره به میزبانی برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن