گزارش تصویریموسیقی و تجسمی

نهمین نمایشگاه آشوب هندسی

 

خبرنگار: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

تازه ترین اثرهای نقاشی‌خط جعفرعلی سروی همپا به میزبانی
نگارخانه ترانه باران در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این نمایشگاه تازه‌ترین نقاشی خط‌های جعفرعلی سروی همپا به تماشا در آمد. این نهمین نمایشگاه وی بوده است.

پیشینه جعفرعلی سروی همپا
زاده ۱۳۵۰ تکاب
کارشناس هنرهای تجسمی
دانش آموخته فوق ممتاز و مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران

سبک کاری‌: قالب فرم‌های دوار و پر از رنگ‌های درهم تنیده و پیچیده
الهام‌گیرنده از صور خیال

سبک نقاشی خط همپا

اثرهای نقاشی خط همپا ببینده را محو خیال انگیزی خود می‌کند تا با سیر در عمق رنگ‌ها و فرم‌های چشم‌نواز سفری را به فراسوی دیگر آغاز کند و در این آشوب هندسی به نظمی زیبا و منطقی در درون خویش نایل آید و در نهایت آرامش به وادی عقل و عشق قدم گذارد.

نگره فردوس حاجیان درباره سبک همپا

این عضو هیات علمى دانشگاه و معلم برگزیده یونسکو درباره این نمایشگاه همپا نوشته‌ای داشته که در بخش‌هایی از آن آمده است:
آشوب هندسى در ذات خود آشوب نیست، نظم است. سیلان و رفت و آمد آشوب عشق به سوى منطق عقل است که اعتدال مى آفریند…
هندسه در حقیقت مخاطب را به تقویت مهارت حل مساله، استدلال قیاسی، درک تحول‌ها، تقارن و استدلال فضایی مى‌برد. جعفرعلی سروی همپا، هنرمند تکابی در تکاپوى یکریز و پِى در پِى در جستجوى شمس پرنده ى درون خود است گو که مولوی، شمس تبریزی را مى‌جوید. در همان حرکت دایره و دورانى و یدک کشیدن مارپیج اسم اسطوره‌هاى خلق شدَه در درون‌اش. تابلو خط و نقاشی او با تکنیک آکریلیک و مواد روی بوم در اندازه‌هایى مشخص بیانگر نظم درون این آشوبگر طناز است گو که در زیسته ى چند ساله ى هنرمندانه ى خود هم در مقام مدرس تسهیل‌گر و هم در مقام هنرمندى کشف کننده در جست‌وجوى کشف حقیقت پنهان در درون پر از آشوب بشر است. او هیچ تمایلى ندارد در این آشوب آسیب و گزندگى به شمس رویاهای‌اش برسد و مدام در مراقبه و صحو و سُکر و قبض و بسط این مسیر را در حرکت دورانى هندسى مى پیماید تا بشر را متوجه کند از مارهاى درون رها شوند. تا جایى که مخاطبِ تاویل گر تابلوهایش هنر را با استدلال و قیاس و درک شرایط مسأله‌مندى در مى‌آمیزد و از لابه لاى آشوب پِى به نظم موجود در جهان هستى مى‌برد.
خیام به گونه‌اى این نظم در آشوب را مى دید مولوی به گونه‌اى دیگر و هنرمند نقاش خط سعى بر آن دارد تا با رقص قلم و تلفیق رنگ‌هاى بی‌شمار که گویى اعجازى مى‌آفریند آن حرکات دورانى، استدلال فضائى و چرخش پرگار عاقلان وجود را در دایره ى سرگردان عشق به تماشا بگذارد و انسان سرگردان و آشوبناک را در نقطه ى به اعتدال برساند: عاقلان نقطه ى پرگار وجودند ولى/ عشق داند که در این دایره سرگردانند (حافظ).
من با تعریف مخالف‌ام اما اگر بخواهیم مصداقى براى تعریف عملیاتى کلیدواژه هنر اسلامى بیاوریم یکى از آن مصداق‌ها همین است. مدیریت نگارخانه ترانه باران فرصت مغتنمى ایجاد کرد تا در شرایط بحران ناشى از همه گیرى کروناویروس بار دیگر با حمایت از هنرمندان فاخر کشور؛ مردم، علاقه‌مندان به هنر و خریداران آثار با حضور در نمایشگاه مشارکت همه جانبه ى خود را براى حمایت از هنر و هنرمندان به تماشا بگذارند…

گفتنی است پیش از این، اردی‌بهشت ۱۳۹۵ مجموعه آشوب ۴ این هنرمند در نگارخانه ترانه باران به نمایش بود و اثری از او در نخستین حراج باران نیز به فروش رسید.

درجه‌های همپا

کسب رتبه اول خوشنویسی در جشنواره هنرهای تجسمی آذربایجان غربی ویژه گرامی‌داشت سال پیامبر اکرم ۱۳۸۶، کسب رتبه سوم اولین دوسالانه کردی نقاشی‌خط کل کشور سنندج ۱۳۹۴، کسب رتبه سوم خط نقاشی جشنواره رضوی کل کشور بیرجند ۱۳۹۵ و… از دیگر موفقیت‌های هنری او به شمار می‌آید.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن