فرهنگ و ادب

شاعران ملت‌ساز؛ از رابرت برنز تا فردوسی به میزبانی اسکاتلند

خبرنگار: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

شاعران ملت‌ساز؛ از رابرت برنز تا فردوسی در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ تا دیرهنگام در همایش بزرگداشت رابرت برنز Robert Burns شاعر ملی اسکاتلند در گلاسگو بزرگترین شهر اسکاتلند برگزار شد.

این همایش از سوی اسکاتلندی‌های سراسر جهان، زادروز تولد برنز در ۲۵ ژانویه همه ساله به مدت یک هفته جشن گرفته می‌شود و معمولا برای این که مردم در روزهای عادی به کار و زندگی معمولی شأن برسند، جشن ویژه در طول هفته بزرگداشت به شبی موکول می‌شود که روز بعدی آن شنبه یا یکشنبه ( آخر هفته و تعطیل) باشد.

رابرت برنز  که اسکاتلندی‌ها عاشقانه او را رابی برنز می‌گویند، نماد فرهنگ و سمبل استقلال تاریخی اسکاتلند است. شعرهای عاشقانه او به بیشتر زبان‌های معتبر جهان برگردان شده و مواضع اجتماعی و سیاسی او در صدها کتاب و هزاران مقاله بررسی شده است. دانشگاه گلاسگو موسسه ویژه برنز پژوهی دارد و سروده‌های این شاعر که هم‌زمان با انقلاب کبیر فرانسه و جنگ‌های استقلال آمریکا می‌زیست، مجموعه‌ای از سنت‌های بومی، آزادی و لیبرالیسم را همراه با حساسیت‌های اجتماعی و سوسیالیسم نمایندگی می‌کند.

برنامه امسال جشن تولد برنز در گلاسگو، شامل برنامه‌های متنوع  دکلمه اشعار برنز، پخش نماهنگ زندگی و اثرهای او، اجرای موسیقایی و نمایش شعرهای او، پذیرایی با غذای سنتی هگس (موضوع یکی از شعرهای برنز) و سخنرانی میان فرهنگی من به عنوان «نگاه یک چهره بین‌المللی به یک شاعر ملی» بود.

پروفسور حسن امین از ایران در این همایش شرکت داشته است که سخنرانی‌اش در زمینه نقش زبان و ادب به عنوان یکی از مولفه‌های هویت ملی در فرهنگ‌های گوناگون جهان سخن گفته و در حقیقت، سخنران اصلی این همایش بود که از افقی گسترده‌تر و با نگاهی تطبیقی و  میان فرهنگی به شاعر ملی اسکاتلند دیده دوخت.

وی در این سخنرانی، نخست از مفهوم  و ویژگی ملت و ملی در حقوق بین‌الملل سخن گفت و سپس به داشتن زبان و فرهنگ مشترک برای تحکیم هویت ملی پرداخت.

در ادامه نقش شاعر ملی را در تحکیم هویت ملی بر زبان آورد. او گفت: روبرت برنز شاعر ملی اسکاتلند است؛ چون با پیوستن اسکاتلند به انگلیس در سال ۱۷۰۷ میلادی و پایان دادن به استقلال اسکاتلند مخالف بود اما کشورهای دیگر هم شاعر ملی خودشان را دارند. برای مثال ما هم در کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان، هزار سال پیش شاعری داشتیم  به نام فردوسی که هویت مستقل ملی و فرهنگی ما مستقل از زبان و ادب عربی، مرهون او است.

شکسپیر در انگلیس،  گوته در آلمان، دانته در ایتالیا، ویکتور هوگو در فرانسه همان نقشی را دارند که برنز در اسکاتلند دارد. در ایران و کشورهای فارسی زبان هم حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه، شاعر ملی همه اقوام ایرانی است و  تاریخ و فرهنگ ایران بزرگ زبانی و فرهنگی به او مدیون است.

وی گفت: به تقلید آن شاعر ملی، شاهنامه دیگری در هفت جلد نوشته‌ام که حاوی تاریخ تمدن ایران از آغاز تا سال ۲۰۲۰ میلادی و ۱۴۰۰ خورشیدی است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن