گزارش تصویریمیراث و گردشگری

موزه ظرف‌های درباری سعدآباد

عکاس: مرتضی شکری

خبرنگار: نرگس صافی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز

ساختمان موزه ظرف‌های درباری جزو اندک سازه‌های کاخ سعدآباد تهران است که از سبک معماری فرانسوی بهره برده است؛

هم اکنون در این موزه بیش از ۵۰۰ قطعه  ظرف و اشیای تزتینی در ۵ تالار در ۲ طبقه به نمایش درآمده و در حال گسترش فضای نمایشگاهی و اشیاء به نمایش درآمده است.

بیشتر این ظرف‌ها مربوط به کارخانه‌های معتبر جهان مانند: لیموژ، سور، باواریا و رزنتال است.

ظرف‌های به نمایش درآمده به ۳ دسته  ظرف‌های قاجاری، پهلوی دوم و ظرف‌های اهدایی هستند که در رویدادهای گوناگون خریداری و یا به پهلوی دوم و خانوده‌اش اهدا شده است.

موزۀ ظرف‌های درباری یا سلطنتی در شرق مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قرار دارد. این بنا در دوران پهلوی یکم میان سال‌های ۱۳۱۸ – ۱۳۱۵ ساخته شد.

به خواست اشرف پهلوی از سال ۱۳۵۰ فضای داخلی و خارجی این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و در محدوه‌ای به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع با زیر بنای ۱۸۰۰ مترمربع در ۲ طبقه توسعه و تغییر یافت و طراحی داخلی آن با حضور طراحان و متخصصان خارجی به سبک فرانسوی طراحی و نمای خارجی آن که از سنگ تیشه‌ای بود به سنگ مرمر سفید تبدیل شد.

این بنا در ۲۸ ارد‌‌‌ی‌بهشت ۱۳۷۴ به عنوان موزه ظرف‌های درباری تغییر کاربری داد و در اسفند همان سال اثرهای موزه گردآوری شد و ساختمان آن به نهاد ریاست جمهوری تحویل داده شد تا سال ۱۳۸۴ که این بنا دوباره در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.

پس از انتقال اشیای موزه صنایع دستی در ۳۰ دی ۱۳۸۵ به ساختمان یاد شده، این بنا با نام موزه صنایع دستی کار خود را آغاز نمود.

از بهمن ماه ۱۳۸۸ با تصمیم مدیریت وقت مقرر گردید که این موزه به شرایط مقرر اولیه خود برگردد و به همین دلیل چیدمانی از ظرف‌های سلطنتی در بخشی از طبقه یکم این بنا صورت پذیرفت و از خرداد ماه ۱۳۸۹ با انتقال موزه صنایع دستی به ساختمان دیگری در داخل مجموعه سعدآباد، این موزه با نام  موزه ظرف‌های درباری یا سلطنتی حیات دوباره خود را آغاز نموده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن