گزارش تصویریموسیقی و تجسمی

آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی و نمایشگاه حکمت فردوسی در جشن چهاردهمین سالگرد ثبت جهانی هزاره شاهنامه فردوسی

عکاسان:

امیرحسین خلیلی

نرگس صافی

خبرنگار:

علی جواهریان

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز

آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی و نمایشگاه گروهی حکمت فردوسی

در سال‌روز جشن چهاردهمین سالگرد ثبت جهانی هزاره پایان سرایش شاهنامه فردوسی

به کوشش بنیاد فردوسی و موسسه فردوسی توسی

به میزبانی برج آزادی

با همکاری انجمن مینانگاران نقش جهان

در عصرگاه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲

با حضور مدیران ارشد فرهنگی و هنرمندان برجسته هنرهای تجسمی  برگزار شد.

گفتنی است، چهارمین نمایشگاه حکمت فردوسی به میزبانی کافه گالری برج آزادی به نشانی تهران، میدان آزادی از ساعت ۱۶ تا ۱۹ تا تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ برای بازدید هنردوستان برپا خواهد بود.

در آخرین رویداد ملی گاه‌شمار خورشیدی در یادبود چهاردهمین جشن سالگرد ثبت جهانی هزاره پایان سرایش شاهنامه فردوسی به پیشنهاد بنیاد فردوسی در سازمان جهانی یونسکو

یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، مدیرعامل موسسه فردوسی توسی و مدیرمسوول پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز

گزارشی از فعالیت‌های گسترده دو دهه دستاوردهای فردوسی‌شناسی با همراهی هنرمندان و پژوهشگران بنیاد فردوسی، یگانه بنیاد مردم‌نهاد ایرانی در عرصه ملی و جهانی ارایه داد.

یاسر موحدفرد در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه حکمت فردوسی مژده داد، پس از همکاری بنیاد فردوسی در ۷ ثبت جهانی به نام ایران از جمله هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی، هزاره پایان سرایش شاهنامه فردوسی، آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، زندگی فعال خواجه نصیر، آیین چوگان و شهرهای یادگیرنده و خلاق ادبی مشهد و شیراز و ارایه سومین گزارش رسمی در زمینه زنده‌ساختن هنر شاهنامه‌خوانی و نقالی در ایران به یونسکو از سوی بنیاد فردوسی به درخواست وزارت میراث فرهنگی در امسال، تلاش خواهد شد در سال ۱۴۰۳ خورشیدی هم‌زمان با اردی‌بهشت ماه، نوزدهمین بزرگداشت حکیم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی با راهبری بنیاد فردوسی و نهادهای فرهنگی به همراه پنجمین جشنواره ملی حکمت فردوسی در ایران و جهان برگزار شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی اعلام کرد: پس از چاپ کتاب‌ شاهنامک، نخستین نسخه آموزشی و نمایشی شاهنامه فردوسی ویژه کودکان و نوجوانان و برگزاری ۴ دوره جشنواره ملی حکمت فردوسی با پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ناشران برگزیده کشوری از جمله نشرهای پازینه و پادینا به زودی دو کتاب ارزشمند دیگر به زیور چاپ آراسته خواهد شد؛

کتاب هفت‌خوان رستم دستان، نخستین نسخه آموزشی شاهنامه‌خوانی و نقالی به قلم یاسر موحدفرد، مشاوره هنری نرگس صافی و مشاوره نمایشی عباس بهمنش که به گونه کارگاهی در دوره‌های مجازی دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای آماده شده و دارای ۲۰ نگاره‌ شاهنامه‌های کهن موزه‌های بزرگ جهان و ۲۰ اثر هنری از هنرمندان پیشکسوت، جوان و کودک و نوجوان را دارا خواهد بود و به گونه دو زبانه پارسی و انگلیسی به زودی روانه بازار نشر ایران خواهد شد.

مدیرعامل موسسه فردوسی توسی از چاپ کتاب‌ ۳۶۵ روز با شاهنامه فردوسی ویژه جوانان و بزرگسالان به قلم یاسر موحدفرد شامل بخش‌های دیباچه شاهنامه و دوره پیشدادی به گونه چهار زبانه پارسی، عربی، فرانسوی و انگلیسی همراه با بازنوشت کتاب‌های باستانی و تاریخی برابرنهاد شاهنامه فردوسی و تذکره‌های داستان‌های زندگی حکیم فردوسی برای نخستین بار در ایران خبر داد.

مدیرمسوول پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز از پژوهشی نوآیین در زمینه تطبیق حکمت فارابی و حکمت فردوسی در زمینه آیین شهریاری با پژوهش یاسر موحدفرد به همراه چاپ مجموعه مقاله‌های شاهنامه‌ای پژوهشگران برجسته ایران و جهان در سال پیش‌رو، همراه با راه‌اندازی پنجمین پایگاه اینترنتی اختصاصی بنیاد فردوسی ویژه جشنواره ملی حکمت فردوسی و ارایه فیلم‌های آموزشی و نمایشی موسسه فردوسی توسی با نام پایگاه اینترنتی باشگاه سپاس با پشتیبانی صفحه اختصاصی در آپارات خبر داد.

در این آیین گشایش نرگس صافی، مدیر هماهنگی چهارمین نمایشگاه حکمت فردوسی که در حال برگزاری است، گزارشی از روند برگزاری داوری اثرهای برتر هنری در پنجمین جشنواره ملی حکمت فردوسی در سال ۱۴۰۳ خورشیدی ارایه کرد و بنیاد فردوسی را در عرصه‌های مجازی بسیار کوشا دانست.

مدیر آموزش دوره‌های دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای و سرپرست کارگاه هنری کتابهای بنیاد فردوسی و موسسه فردوسی توسی گفت: تا کنون با دارا بودن ۴ سایت اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز، پایگاه آموزشی توس‌پدیا، پایگاه آیین شهریاری و پایگاه بنیاد فردوسی، ۱۲ دوره مجازی و حضوری دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای در ۲۰ کدرشته هنری ادبی برگزار شده که بیش از ۲ هزار دانش‌آموخته داشته است. در این راستا گواهی‌نامه‌های رسمی از دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و موسسه فردوسی توسی برای ایرانیان شرکت‌کننده در این دوره‌ها در سراسر شهرهای ایران و برخی کشورهای جهان صادر شده است.

گفتنی است در چهارمین جشنواره ملی حکمت فردوسی از دبیر و داوران نخستین جشنواره ملی معروف در بخش پژوهش و ادبیات که با همکاری بنیاد فردوسی و نهادهای فرهنگی در ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ به میزبانی تالار وحدت تهران با اعلام ۲۱ جایزه اختصاصی در زمینه‌های کتاب، پایان‌نامه دانشگاهی، مقاله پژوهشی، مجموعه داستانی، رمان و داستان کوتاه برگزیدگان خود را شناخته بود، تجلیل شد.

یاسر موحدفرد، دبیر بخش پژوهش و ادبیات نخستین جشنواره ملی معروف از داوران بخش پژوهش و ادبیات این جشنواره شامل ۵ نفر از مدیران و مدرسان بنیاد فردوسی و موسسه فردوسی توسی، سید مهدی احمدی، نرگس صافی، مریم شفیع‌زاده، علی جواهریان و عباس بهمنش ضمن اعطای حکم‌های رسمی ایشان، تجلیل کرد.

در این آیین ملی، عباس بهمنش، نقال پیشکسوت و حسنا رسولی و محمدحسین رسولی، نقالان کودک و نوجوان برگزیده دوره‌های دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای در کنار تابلوهای نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، هنرهای تجسمی و میناکاری برپایه شاهنامه فردوسی به شاهنامه‌خوانی پرداختند.

در پایان از هنرمندان هنرهای تجسمی و میناکاری شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره ملی و نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی و میناکاری حکمت فردوسی با سپاس‌نامه از سوی مدیران برج آزادی و بنیاد فردوسی تقدیر گردید و ضیافت افطار هنرمندان برگزیده جشنواره ملی حکمت فردوسی در بخش هنرهای تجسمی برپا شد.

 

فهرست هنرمندان هنرهای تجسمی در چهارمین نمایشگاه حکمت فردوسی:

 

۱- نرگس صافی

۲- منیژه خلیلی

۳- رضا خلیلی

۴- مسلم سقا

۵- حسن طزری

۶- راما وزیری

۷- فریدون دل‌زنده

۸- سبحان مختار باباخانی

۹- سهیل مسیبی

۱۰- هومن شیخ بشارتی

۱۱- زنده‌یاد احمد خلیلی

 

فهرست هنرمندان میناکاری شرکت‌کننده در چهارمین نمایشگاه حکمت فردوسی:

 

۱- اکرم شهباز

۲- شیما توکل

۳- سمیرا محبی

۴- مهشاد نصر

۵- مهشید قدوسی

۶- طاهره لطفعلیان

۷- آرزو عباسی

۸- زهرا شیروانی

۹- آمنه کوهستانی

۱۰- نیره خاتونی

۱۱- نیلوفر حیدری

9

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن