گزارش تصویریموسیقی و تجسمی

نقاشی پشت شیشه‌ای شاهنامه‌ای

گزارشگر: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
نخستین نمایشگاه نقاشی پشت شیشه با عنوان «شاهنامه به روایت رنگ و شیشه» با ارایه ۳۱ اثر از دو هنرمند در دهه پایانی تیرماه ۱۳۹۹ به میزبانی نگارخانه شهید آوینی قم برپا شده است.
نقاشی پشت شیشه به گونه بازآفرینی آثار است و آثار ارایه شده، این نمایشگاه نیز از شاهنامه چاپ سنگی میرزاعلی‌قلی خویی، نابغه هنر چاپ سنگی دوره قاجار اقتباس شده است.
نقاشی پشت شیشه هنر سنتی مهجور ایرانی است که این نمایشگاه در تلاش است تا این هنر اصیل ایرانی را به علاقه‌مندان معرفی کرده و ظرافت‌ها و ظرفیت‌های این هنر را به نمایش درآورد.
ترسیم این آثار حدود یک سال زمان برده است،‌ هنر نقاشی پشت شیشه، هنری اصیل ایرانی و در حال فراموشی است که در سال‌های اخیر تلاش‌هایی از سوی هنرمندان این هنر برای احیای آن در کشور برنامه‌ریزی شده است.
این هنر در دوره زندیه در ایران شکل گرفته و به مرور نقش و هنر ایرانی وارد این سبک از نقاشی شده است؛ به گونه‌ای که نقاشی پشت شیشه در دوره قاجاریه به اوج خود رسید و آثار ممتازی از این سبک در بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده و ماندگار شده است.
نقاشی پشت شیشه با نقاشی ویترای متفاوت است، اکنون نقاشی پشت شیشه به عنوان یک هنر ایرانی که آموزه‌های ایرانی و اسلامی را در درون خود دارد به هویتی شاخص در هنر بدل شده است که نمی‌توان آن را با ویترای که نقاشی روی شیشه است یکی دانست.
این نمایشگاه تا پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان است.
در این نمایشگاه آثار خانم زهرا رازی پور و معصومه قربانعلی، بانوان هنرمند نقاشی پشت شیشه به نمایش گذاشته شده است.

گزارشگر: یاسر موحدفرد

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دو =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن