فرهنگ و ادب

هفتمین همایش علمی فرهنگی شمس و مولوی به میزبانی خوی

خبرنگار: علی جواهریان 

هفتمین همایش علمی فرهنگی شمس و مولوی به میزبانی خوی
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه،
هفتمین دوره این همایش بین‌المللی علمی و فرهنگی شمس و مولوی به بهانه سال‌روز بزرگداشت شمس تبریزی در شهرستان خوی در چهار روز برگزار شد‎.
برخی از چهره‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در این همایش سخنرانی کردند.
محمد فرزند علی فرزند ملک‌داد تبریزی مشهور به شمس تبریزی از صوفیان ایرانی مسلمان مشهور سدهٔ هفتم هجری است. آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی است.
پروفسور سیدحسن امین، یکی از سخنرانان این همایش گفت: تحول روحی و معنوی مولوی، محصول برخورد او با شمس تبربزی است. مولوی پیش از دیدار شمس، پیرو مکتب عرفان زاهدانه‌ای بود که پدر و استادان‌اش پیرو آن بودند اما پس از برخورد با اعجوبه‌ای به نام شمس تبریزی متحول شد و مکتب عرفان عاشقانه را پی گرفت.
پیشنهاد این است که آرامگاه شمس در شهر خوی با شکوه هر چه تمام‌تر ساخته شود و خوی به مثابه مزار شمس و تبریز به عنوان زادگاه شمس به شهرهای خواهرخوانده و همتای قونیه شناخته شوند تا عاشقان شمس و مولوی را به خود جذب کنند. برگزاری این همایش بین‌المللی در خوی و سمینارهای ملی و بین‌المللی مشابه در زمینه شمس پژوهی و مولوی شناسی مقدمه این هد‌ف‌های عالی است.
 در این رویداد نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی مسوولان شهری و استانی از جمله فرماندار شهرستان و مدیرکل میراث فرهنگی به سخنرانی پرداختند.
گفتنی است در این همایش از استادان مولوی شناس بهره برده نشده است و مسوولان به مشکل‌های تامین بودجه در بازسازی آرامگاه شمس و دیگر موضوع‌های غیر مرتبط که می‌توانست در نشست‌های اداری به آن پرداخته شوند، سخن گفتند.
مدیر اجرایی این همایش یادآور شد، پژوهشگران کشورهای فرانسه، آمریکا، اسپانیا، ترکیه، بنگلادش و لبنان مقاله‌های خود را در زمینه‌های ادبی و عرفانی و معرفتی شمس و مولوی به دبیرخانه این همایش ارائه کرده‌اند.
در پایان گروه موسیقی ماهور به سرپرستی کیوان کرباس فروش به اجرای برنامه پرداختند و برخی از چهره‌های سرشناس فرهنگی یادداشتی در دفتر یادبود این همایش نوشتند.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن