گزارش تصویریمیراث و گردشگری

سرای دلنشین مشیر شیراز

خبرنگار: سید مهدی احمدی - عکاس: پریسا شکری

سرای دلنشین مشیر شیراز
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
در جنوب شرقی بازار قدیمی وکیل که قدمت‌اش به دوره‌ی زندیه می‌رسد، بازاری در دوره‌ی قاجاریه ساخته شده که با نام سرای مشیر یا بازار گلشن شناخته می‌شود. این بازار در حال حاضر یکی از دیدنی‌های شیراز است که بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان این شهر را برای بازدید به سوی خود می‌کشاند. میرزا ابولحسن خان مشیرالملک، بنیان این بازار را در دل شهر پرشور شیراز نهاد و آن را وقف امام محمد باقر و بدل به یکی از دیدنی‌های جذاب شیراز کرد. این بازار در کنار در جنوبی بازار وکیل و در سایه‌ی شهرت آن بازار قرار گرفته است؛
اگرچه سرای مشیر چیزی کم از بازار مشهور وکیل ندارد و از نظر معماری و ساخت نیز مشابه آن بازار است. در میانه‌ی هشتی بازار، محوطه‌ای بزرگ و بی‌سقف، مملو از درختان نارنج وجود دارد که حوضی زیبا با کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری ظریف و بی‌نظیر در میانه‌ی آن قرار گرفته است. این هشتی کل بازار را به دو بخش سرای مشیر و «اردوبازار» تقسیم کرده است. هشتی همچنین سقفی مرتفع دارد و در میانه‌ی این سقف، گنبدی کم‌ارتفاع با بادگیری برای خنک کردن محیط ساخته شده است. معماری این سازه به لحاظ به کار نرفتن الوار در سقف‌های ضربی‌اش، خاص و ممتاز است. ترنج‌های آجرکاری شده در دالان ورودی بازار که بر سرِ آن کتیبه‌ی وقف‌نامه گذاشته شده در مرکز خود عرق‌چینی ساده (پوشش مدور) دارد. داستان‌های مصور خسرو و شیرین و یوسف و زلیخا نیز در پیشانی بنا و در قالب کاشی‌های هفت رنگ به چشم می‌خورد.
در دوره‌ی پهلوی، برخی از بخش‌های این سازه مرمت شده و در سال ۱۳۴۷ به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. امروزه بازار مشیر به دلیل رفت‌ و‌ آمد گردشگرانی که به مرکز شهر شیراز آمده‌اند و نیز به دلیل بازار صنایع دستی خود اعتبار ویژه‌ای دارد. سرای مشیر مرکز اصلی صنایع دستی در شیراز محسوب می‌شود که دارای صنایع دستی مختلف همچون خاتم‌سازی، تراش سنگ‌های قیمتی، حکاکی روی طلا و نقره، معرق کاری، گبه‌بافی، ساخت زیورهای نقره و طلا، قلمزنی روی مس و برنج، نقاشی روی چوب و سفال، دوخت پوشاک‌های محلی و میناکاری است.
حتی اگر نمی‌خواهید خرید کنید و یا به تماشای معماری تاریخی این محل هم علاقه‌ای ندارید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم به سرای مشیر بروید، چون کافی است در کنار حوضچه بنشینید و از خنکای آب و تماشای محوطه اطراف آن لذت ببرید. برای بازدید از سرای مشیر باید در ساعت ۸ صبحگاه تا ۲۳ شبانگاه به این بازار مراجعه کنید و هم‌چنین بهترین و متداول‌ترین راه برای رفتن به این بازار این است که به بازار وکیل بروید و از آنجا سراغ سرای مشیر را بگیرید. چرا که این بازار در مسیر شلوغی قرار دارد و به راحتی می‌توانید در بازدید از جاذبه‌های مشهور شیراز از آن هم دیدن کنید. با نگاه کردن به نقشه‌ی شیراز به خوبی مسیرتان برای رسیدن به سرای مشیر را پیدا می‌کنید. هم‌چنین در شیراز اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فراوانی وجود دارد که به راحتی شما را به این بازار می‌رسانند.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن