گزارش تصویریمیراث و گردشگری

گردشگری در بازار وکیل شیراز

خبرنگار: تینا زمانی - عکاس: پریسا شکری

گردشگری در بازار وکیل شیراز
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
بازار وکیل که بازمانده دوران زندیه است، آینه تمام قد از شکوه و جلال فرمانروایی این سلسله است. ساخت بازار وکیل به زمانی باز‌ می‌گردد که کریم خان زند در سفرش به شهر لار و بازدید از بازار آن دستور ساخت بازاری را داد که از نظر معماری شبیه به بازار لار باشد.
هدف کریم خان از ساخت بازار وکیل، ایجاد کردن مکانی برای دادوستد ،خرید و فروش و حتی امانت‌داری بوده است به گونه‌ای که مردم وسایل خود را به امانتداران می‌سپردن و در مواقع لزوم آن را پس می‌گرفتند.
جالب است بدانید ساخت این بنای با شکوه ۲۱ سال به طول انجامید.
بازار وکیل نیز همانند تمام بازارهای قدیمی ایران دارای سراها و راسته‌های گوناگونی است که بر پایه نوع و دسته‌مغازه‌هایی که در آن فعالیت دارند نام‌ گذاری شده‌اند. مانند راستای بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و شمشیرگرها است. از طریق ۵ در ورودی می‌توانید داخل بازار شوید.
کنار مسجد جامع وکیل، بازار بزرگی هست که به دستور کریم خان زند و درست وسط شهر شیراز ساخته شده است.
مسیرهای داخل این بازار همدیگر را قطع می کنند یعنی یک رشته مغازه شمالی جنوبی و یک رشته حجره شرقی غربی دارد.
به همین روی، درست وسط بازار یک چهارسو یا چهار سوق بلند با پنج تا در بزرگ و ۴ تا کاروانسرا هست. عریض بودن مسیر بازار افزون بر معماری خیره کننده‌اش و ایجاد امکان‌های تهویه طبیعی هوا با تاق‌های ضربی یک اثر تاریخی دوست داشتنی ساخته است. در چهار سوق بازار وکیل، روی یک هشتی بزرگ تاق ضربی خیلی بزرگ و مرتفعی ساخته شده که از شاهکارهای معماری به شمار می‌رود، نکته جالب در مورد این تاق این است که با این که بیشتر از دویست سال از عمر آن می‌گذرد اما کوچک‌ترین شکافی بر نداشته است.
بازار وکیل از سوی سازمان میراث فرهنگی در تیر ۱۳۱۵ به ثبت رسیده است.
اگر به سقف بازار وکیل نگاه کنید متوجه روزنه‌هایی در آن می‌شوید که برای روشن کردن بازار در نظر گرفته شده است. هم‌چنین این سوراخ‌ها مانع از ورود بیش‌از اندازه آب باران به داخل بازار می‌شوند. سقف بازار وکیل همانند بازار قیصریه اصفهان بلند و مرتفع است اما به طور کلی از نظر عرض داراهای راهروهای وسیع‌تری است. ارتفاع کلی طاق‌ها از سطح زمین حدود ۱۰ متر است که علت آن تهویه مناسب برای فضای بازار است. یکی از ویژگی‌های بارز این بازار ایجادکردن تهویه مناسب توسط پنجره‌‌هایی است که بالای درب مغازه‌ها تعبیه شده است.
یکی از ویژگی‌هایی که با ورود به بازار وکیل توجه شما را جلب می‌کند، قرار گرفتن حجره‌ها و مغازه‌ها در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین است. علت چنین کاری در امان بودن مغازه‌ها از رطوبت و نم بوده است البته در گذشته این اختلاف سطح بیشتر بوده است اما امروزه با پرکردن کف بازار تنها ۵ تا ۶ پله تا ورودی در مغازه فاصله است. مغازه‌ها دارای پستو (انباری کوچک در داخل مغازه) و پیشخوان‌هایی هستند که طرح ترنج بر آن حکاکی شده است و بیشتر در دو طبقه ساخته شده‌اند.
چیزی که باعث استحکام این بنا شده در طول سالیان سال و بلاهای طبیعی چون زلزله بوده است، بهره‌گیری از مصالحی چون گچ و آجر است که بر روی تخته سنگ‌های بزرگی بنا شده است.
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن