جشنواره های هنری فجرسینما و تئاترگزارش تصویری

نشست رسانه‌ای فیلم هناس در خانه جشنواره فیلم فجر / فیلم هناس، نمای معرف عالی و نمای پایانی طولانی

نشست رسانه‌ای فیلم هناس در خانه جشنواره فیلم فجر /
فیلم هناس، نمای معرف عالی و نمای پایانی طولانی

خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «هناس» ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت نخست از روز ششم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.

یاسر موحدفرد، پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه را در نشست رسانه‌ای فیلم هناس، مطرح کرد که:
چرا با آن‌که موسیقی فیلم خوب بوده و برای تعلیق پیش‌برنده است اما زیاد از موسیقی بهره گرفته نشده است؟
چرا نماها و گفت‌وگوهای فیلم، قابل پیش‌بینی است؟
چرا با آن‌که نمای معرف فیلم خوب است اما در ادامه فیلم صحنه‌های اضافی و کشدار زیادی وجود دارد؟
چرا طولانی‌ترین نمای پایانی برای یک فیلم مستند داستانی در نظر گرفته شده است؟ چرا در این نما با حرکت بسیار آهسته و به گونه تکراری باید شخصیت‌های اصلی فیلم در افق محو شوند؟
چه لزومی دارد در یک فیلم مستند داستانی آن‌قدر تبلیغ برندهای مواد غذایی نشان داده شود؟

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی هناس با حضور عوامل فیلم و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.
حسین دارابی (کارگردان)، محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده)، سیاوش کردجان (تدوینگر)، احسان ثقفی (نویسنده)، آرش قاسمی (صداگذار)، سولماز غنی، بهروز شعیبی، مریلا زارعی، امین میری، کوثر حیدری (بازیگران) در نشست رسانه‌ای فیلم هناس حضور یافتند.

در این نشست، پرسش پایگاه خبری شاهنامه خوانش شد و مجری خواست تا کارگردان و نویسنده این فیلم پاسخ دهد.

حسین دارابی، کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
ببینید بالاخره ما با یک فیلم بیوگرافی، طرف هستیم؛ بالاخره با یک‌ فیلم طرف هستیم که قرار هست یک زندگی را روایت کند که یک عاشقانه‌ای درون‌اش دارد؛ ما خیلی تلاش کردیم با ایجاد فضای تعلیق و وحشتی که در فیلم هست، بتوانیم به فیلم یک کمی ریتم بدهیم؛
اما باید حواس‌مان باشد این فیلم، یک فیلم عاشقانه‌ هست و یک فیلم بیوگرافی است و نمی‌شود خیلی سرعت‌اش بالا باشد.
برخی می‌پرسند که: شما سال پیش، فیلم مصلحت را ساختید، چرا این فیلم به این صورت است؛
در پاسخ باید گفت که: فیلم مصلحت، فضای‌اش خیلی با این فیلم فرق دارد.
این فیلم (فیلم هناس) یک فیلم ماجرامحور است که یک چالش پیچیده و عجیب دارد و با فیلم قبلی‌ام، مصلحت فرق دارد.
این فیلم (هناس) همان گونه که گفتم یک فیلم بیوگرافی هست، واقعا از روز اول ترس داشتیم که چگونه می‌خواهیم این فیلم بیوگرافی را بسازیم که خوش ریتم باشد و مخاطب را درگیر کند و خیلی کند و خسته‌کننده نشود.
تمام تلاش‌مان را کردیم به نظرم با زحمت‌هایی که در تدوین کشیده شده و فضایی که ایجاد شده است، من این جوری فکر می‌کنم که این فیلم، فیلم کندی نیست.

کارگردان این فیلم در واکنش به بخش دیگر پرسش پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز گفت:
ببینید این هم قبول دارم که این فیلم انگار چند نمای پایانی دارد؛
اما حس می‌کنم که در نمای پایانی این فیلم فقط یک تصویر رفتن در افق نیست؛
بلکه یک جور گره‌گشایی‌هایی هم دارد در این نما انجام می‌شود؛
بالاخره یک کاشتی گذاشته‌ایم که انگار همسر و دختر دارند دست داریوش (دانشمند هسته‌ای شهید شده) را می‌گیرند. در این فضا نشان دادیم، همسر داریوش، دست داریوش (شخصیت اصلی داستان که ترور شده را به گونه نمادین) گرفته است و حالا داریم گره‌گشایی‌اش می‌کنیم؛ فکر می‌کنیم، چون این صحنه یک کاشت‌هایی داشته، پس می‌تواند نمای پایانی، اضافی نباشد و این‌جا دارد این فضای پایانی، فیلم را تکمیل می‌کند. بالاخره این فیلم، فیلم تلخی است و اتفاق تلخی روی داده است اما نمی‌خواستیم این فیلم‌، این جوری تلخ تمام بشود و تمام تلاش‌مان را کردیم که در پایان این فیلم، یک فضای امید باشد که مخاطب با حال خوب از تالار سینما خارج بشود و فکر می‌کنم این پایان، پایان بدی نیست البته به باور ما سازندگان این فیلم؛ باز هم این مواردی بود که به ذهن‌ام می‌رسید.

در ادامه در پاسخ به تبلیغی بودن این فیلم که در پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه آمده بود، کارگردان این فیلم پاسخ داد:
چندتا تبلیغ بود؟! تا برویم پول‌اش را بگیریم؟! ما هم بدمان نمی‌آید که پول بگیریم…
مریلا زارعی هم واکنش نشان داد که: واقعا تبلیغ گرفته شده است؟!

در ادامه خبرنگار پایگاه خبری شاهنامه گفت: بله، این فیلم پر از تبلیغ بود، می‌خواهید به شما نشان می‌دهم، کجاها تبلیغ انجام شده است؟!

احسان ثقفی، نویسنده این فیلم در پاسخ به پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
درباره فیلم، نکته‌هایی که دارند می‌گویند، یک جور نقد به فیلم است؛ ما دست اندرکاران این فیلم هم این‌جا هستیم تا نقدهای فیلم را بشنویم و اولین بازخوردهای فیلم را داریم، می‌گیریم؛
برای همین من الان نمی‌توانم، پاسخ بدهم که گفت‌وگوها قابل پیش‌بینی نیست؛ چون به هر حال دیگر، پیش‌بینی شده است.
ما باید مجموعه نقدها را بررسی کنیم تا ببینیم بیشتر نظرهای مخاطبان نسبت به اتفاق‌های این فیلم، چگونه بوده است؟
در این فیلم همان گونه که کارگردان هم توضیح‌اش را دادند، ما وقتی یک فیلم بیوگرافی می‌سازیم، علی رغم این‌که ما اقتباس آزاد کردیم اما باز مجبور ایم در یک دایره محدود روایت را انجام بدهیم و دست‌مان تا اندازه‌ای در قضیه (نگارش فیلمنامه) بسته است؛
نهایت تلاش‌مان را کردیم، حالا چقدر موفق بودیم، نمی‌دانم!

شایان ذکر است، چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاش‌زاده در خانه این جشنواره به میزبانی برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن