نشست رسانهای فیلم نگهبان شب در خانه جشنواره فیلم فجر / فیلم نگهبان شب، نقطه عطفی در میانه فیلم
نشست رسانهای فیلم نگهبان شب در خانه جشنواره فیلم فجر /
فیلم نگهبان شب، نقطه عطفی در میانه فیلم
خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
نشست رسانهای فیلم سینمایی «نگهبان شب» ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت نخست از روز هفتم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.
یاسر موحدفرد، پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه را در نشست رسانهای فیلم نگهبان شب، مطرح کرد که:
چرا نقطه عطف، تازه از نمای داخل مغازه و گفتوگوی رو در روی شخصیتهای اصلی این فیلم آغاز میشود؟
چه لزومی دارد نماهای طولانی آغازین این فیلم با پیامهای شعارگونه به عنوان نمای معرف در نظر گرفته شود؟
چرا این فیلم با حضور بازیگران حرفهای هم، شبیه سریال تلویزیونی ویا سینماتجربه شده است و هر چه از فیلم میگذرد رفته رفته به یک فیلم سینمایی نزدیک میشود به گونهای که از میانه تا پایان فیلم، تازه ارتباط با مخاطب برقرار میشود و احساس میشود، باید فیلم ادامه پیدا کند؟
نشست رسانهای فیلم سینمایی نگهبان شب با حضور دست اندرکاران فیلم و با اجرای حامد مهربانی برگزار شد.
رضا میرکریمی (کارگردان)، تورج الوند (بازیگر)، محسن کیایی (بازیگر)، لاله مرزبان (بازیگر)، علی اکبر اصانلو (بازیگر)، صفورا خوشطینت (بازیگر)، فهمیه هرمزی (بازیگر)، محمد داوودی (نویسنده)، زهرا صمدی (طراح لباس)، سعید حسنلو (طراح صحنه) دست اندرکاران حاضر در نشست بودند.
در این نشست، پرسش پایگاه خبری شاهنامه خوانش شد و مجری خواست تا کارگردان و نویسنده این فیلم پاسخ دهد؛
اگرچه بخش پایانی پرسش خوانده نشد و مجری گفت: گویا بد خط بوده است…
در حالی که همه پرسشها پاک نویس شده در آغاز هر نشست با یک دستخط تحویل داده شده است اما دوباره این پرسش نوشته شد و به هماهنگکنندگان نشست ارایه شد اما به بهانه خوانش پرسش از ارايه به مجری نشست دوباره سر باز زده شد…
رضا میرکریمی، کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
تعریفهایمان درباره نطقه عطف باید یکی بشود؛ در اینجا زماناش نیست که با همدیگر کلمهها را تنظیم کنیم؛ نطقه عطف آن چیزی که به گونه فشرده در چند ماه در آموزشگاهها یاد میدهند، نیست؛ تعریفهای متنوعی از آن وجود دارد.
جهان قصه برای خودش تناسباتی را طراحی میکند که در آن میتوان نطقه عطف هم تعریف کرد.
درباره نماهای شعاری هم من باید بگویم: تا جایی که یادم هست پیام شعاری در این فیلم نبوده است اما اگر از نظر شما شعاری وجود داشته است، خب من توضیح و دفاعی ندارم از آن داشته باشم.
محمد داوودی، نویسنده این فیلم، هنگامی که میخواست آخرین پرسش نشست از سوی مجری خوانده شود، گفت که پیش از آن اجازه بدهید درباره ریتم و نقطه عطف که پرسیده شد، پاسخ بدهم:
آن دوستانی که بحث نطقه عطف را بر پایه کتابهای مرسوم و رایج خواندهاند در همان کتابها ساختار خرده پیرنگ را هم مطالعه کنند؛
جناب میرکریمی به شما هم نگفته بودم: من خودم در گپ و گفتهای اولیه که با جناب میرکریمی انجام دادیم؛ من دو مرتبه، فیلمنامه یک حبه قند را خواندم و از آن نکتهبرداری کردم و خیلی هم به کارم آمد که با هم بتوانیم هماهنگ بشویم؛ چون به هر حال آن فیلم برایم دست نیافتنی بوده است برای سینمای خودمان!
یک آشناییزدایی مدام و دراماتیزه کردن روزمره که این نیاز به زمان دارد و با آن الگوهای آشنایی که در خیلی از فیلمها دیدید یا میبینید یک خرده متفاوت است و برای خود من در کنار جناب میرکریمی این کار را انجام دادن، یکی از ارزش افزودهها و جذابیتهای اضافهاش بوده است…
شایان ذکر است، چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاشزاده در خانه این جشنواره به میزبانی برج میلاد تهران در حال برگزاری است.