جشنواره های هنری فجرسینما و تئاترگزارش تصویری

نشست رسانه‌ای موقعیت مهدی در خانه جشنواره فیلم فجر / فیلم موقعیت مهدی، گفت‌وگوهایی دلنشین بر پایه فرهنگ ایرانی اسلامی

نشست رسانه‌ای موقعیت مهدی در خانه جشنواره فیلم فجر /
فیلم موقعیت مهدی، گفت‌وگوهایی دلنشین بر پایه فرهنگ ایرانی اسلامی

خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت دوم از روز هفتم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.

یاسر موحدفرد، پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه را در نشست رسانه‌ای فیلم موقعیت مهدی، مطرح کرد که:
این فیلم از نظر سینمای ملی و فنی اثرگذار است؛ نماهای معرف خوب و بازی‌ها باورپذیر و بر پایه فرهنگ ایرانی اسلامی است و متن‌های دلنشینی نگارش یافته است.
با آن‌که قاب‌بندی فیلم‌برداری و موسیقی فیلم به این مستند داستانی کمک کرده و پیش‌برنده است اما چرا در برخی از صحنه‌های جنگی فیلم به ویژه در زمان برخی انفجارها صدای آن خوب نیست و نماها تار شده است و برخی چهره‌پردازی‌ها در موقعیت‌های جنگی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد؟
چرا در میانه فیلم، نشانی از پیروزی در عملیات‌های جنگی نیست؛ برای نمونه نماهای از بالا و نماهای نفوذ دشمن، القای پیروزی نمی‌کند اما در نمای پایانی جنگی با پرتاب گلوله آر پی جی از سوی قهرمان اصلی به خوبی روحیه حماسی، فرهنگ از خود گذشتگی و پیروزی نشان داده می‌شود؟

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی موقعیت مهدی با حضور دست اندرکاران فیلم و با اجرای حامد مهربانی برگزار شد.
هادی حجازی‌فر (کارگردان)، حبیب والی‌نژاد (تهیه کننده)، سجاد نصراللهی (مجری طرح)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، روح اله زمانی (بازیگر)، معصومه ربانی‌نیا (بازیگر)، ایمان کریمیان (مدیر جلوه‌های میدانی)، امین پهلوان‌زاده (مدیر جلوه‌های بصری)، ژیلا شاهی (بازیگر)، ابراهیم امینی (نویسنده)، مسیح حدپور (صداگذار)، امیر زاغری طراح صحنه، مسعود سخاوت دوست (آهنگساز) و بهزاد آقابیگی (طراح لباس) از جمله دست اندرکاران فیلم موقعیت مهدی بودند که در این نشست حضور داشتند.

در این نشست، پرسش پایگاه خبری شاهنامه خوانش شد و مجری خواست تا کارگردان این فیلم پاسخ دهد.

هادی حجازی‌فر، کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه در زمینه مشکل‌های صدا و تصویر و چهره‌پردازی فیلم گفت:
ما تمام تلاش‌مان را کردیم که این شکلی نشود البته این تکراری است برای شما رسانه‌ها که می‌گویم اما در تالار اصلی برج میلاد، اصلا امکان شنیده شدن صدای خوب وجود ندارد و من فکر می‌کنم شاید حالا تالارهای سینمایی که برای این کار طراحی شده با سیستم پخش خوب صدا این فیلم را بشنوید، مطمئن هستم این اتفاق نخواهد افتاد و اگر اغراقی هم در گریم اتفاق افتاده، حتما باید سر صحنه تذکر می‌دادم؛
یک چیزی هم خلاصه بگویم: این‌که برای فیلم ما و از دید شما هیچ امتیازی می‌تواند وجود نداشته باشد؛ اما از اول هم که خواستیم کار را شروع کنیم، من به بچه‌های صحنه، گریم، فیلم‌برداری، طراحی لباس و همه بخش‌های دیگر تاکید کردم که یک سند تصویری می‌خواهم از این دو عملیات جنگی که در فیلم به نمایش در آمده به جای بگذاریم؛
به همین خاطر بود که ما در واقع همه این‌ها را بر اساس مستندهایی که هست و در بخش پژوهشی جمع‌آوری کردیم، ساختیم حتی ما به یک سری فیلم‌ها دست پیدا کردیم البته گران بود که با یک مدل ایرانی با آن برخورد کردیم!
یک شبکه آمریکایی به زبان انگلیسی هم‌زمان با عملیات خیبر آمده بود از آن طرف تا جزیره مجنون، کامل فیلم‌برداری کرده بود؛ طبعا از شهیدان ما از تجهیزهای ما که برده بودیم، فیلم‌برداری کرده بود؛ چون ما امکان خریداری آن را نداشتم از روی فیلم آن‌ها، دوباره فیلم گرفتیم و از آن استفاده کردیم؛
حتی در نوع افتادن بچه‌های ما در آن جایی که زخمی شدند و شهید شدند، گروه کارگردانی همه این تمرین‌ها را انجام دادند که بر پایه همان فیلم انجام شده باشد؛
جنس خاکی که در جزیره مجنون وجود دارد را آوردیم و ما جزیره مجنون را بازسازی کردیم؛
در حالی که همه ما گفتند وقتی شهرک سینمایی هست چرا بازسازی می‌کنید اما با توجه به جغرافیا من فکر می‌کنم واقعا این فیلم کم ایراد باشد.
در لباس هم خیلی از این لباس‌هایی که در فیلم تن ما بود، این‌ها از انبارهای متروکه‌ای که در بخش‌های مختلف در آماد، ارتش و سپاه بود، پلمپ قدیمی آن‌ها شکسته شد، لباس‌ها بیرون کشیده شد؛ خیلی هنوز اثرهای جنگ بر روی آن‌ها بود، دوباره آماده‌سازی شد.
شاید امتیازی نباشد اما با بچه‌های صحنه و لباس و فیلم‌برداری سعی کردیم که همه این موارد را رعایت کنیم.

در ادامه هادی حجازی‌فر در پاسخ به بخش دیگری از پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
در جنگ ما هم مانند همه جنگ‌ها هم شکست داشتیم، همه پیروزی!
برای من هم این دغدغه نبوده که بگردم یک پیروزی بزرگ را پیدا کنم؛ به نظرم اتفاقا حماسه زمانی معنی پیدا می‌کند که آن روی سکه هم ببینید؛
این‌که در شدیدترین فشارها نخوابیدند و شش هفت روز مقاومت کردتد در خودش حماسه وجود دارد؛
یک ذره پرهیز کردیم از تصویرهایی که می‌تواند خیلی در ذهن‌مان آشنا باشد.
واقعیت‌اش هم این است که خودم زیاد آن پلانی که
مهدی باکری، آر پی جی می‌زند را خیلی هم دوست‌اش ندارم؛
یعنی اگر به من بود!!!
البته واقعا به من که بود!
(خنده شرکت کنندگان در نشست رسانه‌ای)
اگر می‌شد تغییر اش بدهم حتما آن را تغییر می‌دادم و اگر در پایان‌بندی به آن احتیاج نداشتم از فیلم بر‌می‌داشتم.
مهدی باکری در عملیات‌های جنگی بدر و خیبر در پشت سد که گیر افتادند، خودش می‌رود پیش نیروهای دفاعی که دارند به سوی آن‌ها تیراندازی می‌کنند؛ خودش بلند می‌شود و جلو می‌رود ولی آن‌ها در تعریف ما و در کار ما و در فیلم سینمایی ما نبودند؛
اما خدابخواهد این جنبه‌ها را در نسخه سریال‌مان داریم که پرداخت و دکوپاژ آن به شکل دیگری است.

شایان ذکر است، چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاش‌زاده در خانه این جشنواره به میزبانی برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن