جشنواره های هنری فجرسینما و تئاترگزارش تصویری

نشست رسانه‌ای فیلم بدون قرار قبلی در خانه جشنواره فیلم فجر / فیلم بدون قرار قبلی، بازشناسی خوش ساخت فرهنگ ایرانی اسلامی

نشست رسانه‌ای فیلم بدون قرار قبلی در خانه جشنواره فیلم فجر /
فیلم بدون قرار قبلی، بازشناسی خوش ساخت فرهنگ ایرانی اسلامی

خبرنگار و عکاس: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از نمایش این فیلم در نوبت دوم از روز هشتم اکران خانه جشنواره فیلم فجر با حضور دست اندرکاران فیلم و اهالی فرهنگ و رسانه در تالار اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.

یاسر موحدفرد، پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه را در نشست رسانه‌ای فیلم بدون قرار قبلی، مطرح کرد که:
عنوان‌بندی و تیتراژ زیبای آغازین با نماهای معرف مبتکرانه همراه با نمایش میراث فرهنگی ایرانی و شعرخوانی زبان فارسی و نشانه‌گذاری نمادهای سازنده زندگی (باد و خاک)، نشان از فیلمی خوش‌ساخت دارد.
با آن‌که بازی‌های بازیگران عالی، متن‌های نوشته شده صمیمی و داستانی ایرانی اسلامی در این فیلم روایت می‌شود و موسیقی فیلم اثرگذار است و قاب‌بندی‌های فیلم‌برداری هم موثر است.
اما چرا موسیقی فیلم کم است؟
چرا نماهای باز و کامل زیادی از خانه‌های قدیمی، نمادهای شهری و روستایی و میراث فرهنگی نشان داده نمی‌شود؟

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی بدون قرار قبلی با حضور دست اندرکاران فیلم و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.

نشست رسانه‌ای فیلم بدون قرار قبلی با حضور دست اندرکاران فیلم از جمله ‌محمود بابایی (تهیه‌کننده)، بهروز شعیبی (کارگردان)، مصطفی زمانی (بازیگر)، الهام کردا (بازیگر)، مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز)، کیوان مقدم (طراح لباس)، مهدی تراب‌بیگی (نویسنده)، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری)، صفا مهراد (تدوینگر)، امین میری (بازیگر) و حامی ترابی (بازیگر کودک) برگزار شد.

در این نشست، پرسش پایگاه خبری شاهنامه خوانش شد و مجری خواست تا کارگردان و فیلم‌بردار و آهنگساز این فیلم پاسخ دهند؛

مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز این فیلم در پاسخ به پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه گفت:
ممنون از دوست عزیزم که این پرسش را مطرح کردند؛
در واقع باید گفت: ما چند رویکرد می‌توانیم برای موسیقی فیلم داشته باشیم؛
یکی رویکرد ترمیمی است و یکی رویکرد همراهی است و یک رویکرد هم تالیفی است؛
این فیلم در خیلی جاها نیاز به ترمیم نداشت؛ یعنی روایت این فیلم با سادگی و شاعرانگی پیش می‌رفت و البته جناب شعیبی هم خیلی تکیه داشت که از موسیقی الزاما برای ترمیم استفاده نکنیم و موسیقی یا نقش همراهی داشته باشد یا نقش تالیفی داشته باشد؛ یعنی یک جایی که می‌توانیم، همراه بشویم مانند بازیگران و مثل طراحی صحنه و یا بتوانیم تالیف بکنیم، لایه‌های باطنی فیلم را تالیف کنیم البته زیاد نیاز به این بخش نداشتیم و فقط کمی می‌توانیم، موسیقی را برجسته‌تر بکنیم؛ عمده علت (کم بودن موسیقی فیلم) همین بوده است.

محمد حدادی، مدیر فیلمبرداری این فیلم در پاسخ به این پرسش اختصاصی گفت:
خب راستش شاید اولین مواجهه با چنین فضاهایی این است که مانند یک گردشگر و توریست آن‌چه که جلوی چشم‌مان هست را ببینیم و زیاد از آن استفاده کنیم؛ یک قراری من و جناب شعیبی گذاشته بودیم این بود که خیلی هیجان‌زده فضاهای تازه و فضاهایی که ممکن هست برای مخاطب بکر باشد، نشویم و سعی کنیم هر چیزی را به اندازه استفاده کنیم و همیشه از یک لایه اولی رد بشویم و انتخاب اول‌مان آن چیزی نباشد که قرار هست در فیلم باشد؛ همیشه انتخاب اول‌مان را برای قاب‌بندی و میزانسن کنار می‌گذاشتیم و بعد سراغ یک لایه دوم می‌رفتیم؛ طبیعتا کار ساده‌تر این بود که همه آن‌ها را در قاب‌بندی داشته باشیم.

بهروز شعیبی، کارگردان این فیلم در پاسخ به پرسش‌ اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه و نیز درباره نمادهای خراسان در این فیلم گفت:
من آقای صابری را از زمانی که کودک بودم، می‌شناسم؛ ایشان در خراسان از مردان معروف دست به قلم، کارگردانی و بازیگری اند که در دهه شصت در فیلم‌های سینمایی هم ایشان را دیدیم اما مردانه برای تئاتر خراسان ایستاد و هجرت نکرد و تهران نیامد؛
من همیشه آرزوی‌ام این بود که با ایشان در پروژه‌ای کار کنم و ایشان خیلی با بزرگواری برای همین چند سکانس این فیلم در نقش آقا نصراله قبول کردند که جلوی دوربین ما بیایند.
درباره نشان دادن میراث فرهنگی خراسان در این فیلم، بهروز شعیبی گفت: برای نمادها و المان‌های خراسان، کیوان مقدم، طراح لباس و امین میری، بازیگر یاری‌ام دادند؛ من و امین میری، هر دو برای شرق این سرزمین ایم، امین برای سیستان و بلوچستان هست و من هم خراسان را می‌شناسم؛ برای این‌که از کودکی به تهران آمده‌ام. کیوان مقدم هم خوب است درباره نمادها و المان‌های فیلم توضیح بدهند.

کیوان مقدم، طراح لباس هم در ادامه گفت: من وقتی فیلم بلوا را دیدم، خیلی دوست داشتم با جناب شعیبی کار کنم، چون ۲۵ سال با ایشان رفاقت داشتم؛ وقتی ایشان نام شهر مشهد را برای این فیلم آوردند، من خیلی با این نمادها و المان‌ها آشنایی نداشتم‌. وقتی آشنایی نداشته باشید، باید تحقیق کنید و جست‌وجو کنید در آن شهری که می‌خواهید فیلم بسازید و یاد بگیرید؛ جناب بهروز شعیبی در شناخت خراسان خیلی به من کمک کرد.

شایان ذکر است، چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاش‌زاده در خانه این جشنواره به میزبانی برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن