جشنواره های هنری فجرسینما و تئاتر

۲۲ فیلم با یک بلیت و نقد منصفانه شاهنامه‌نیوز در نشست‌های رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر

۲۲ فیلم با یک بلیت و نقد منصفانه شاهنامه‌نیوز در نشست‌های رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر

تیتر نخست ایرانگرد
۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰

یادداشت: مهندس یاسر موحدفرد
دبیرکل بنیاد فردوسی، مدیرعامل موسسه فردوسی توسی و مدیرمسوول پایگاه خبری شاهنامه

این‌که بتوانی ۲۲ فیلم با یک بلیت ببینی و درباره همه آن‌ها بیاندیشی توفیقی است که خاطره‌های شیرین‌اش همواره در دفتر زندگی خواهد ماند.

پرده نخست؛ فراز و فرود فوتبالیست‌ها در فیلم بیرو

فیلم سینمایی بیرو با نمای معرف و نمای پایانی فوتبال ایرانی در جام جهانی و داستانی از بدخوابی و پر کاری همراه با تکرار سفره‌های کارگری و تکرار نماهنگی به هم چسبیده از پویانمایی فوتبالیست‌ها و بازی‌های خوب تئاتری‌ها و بازی ضعیف بازیگران کمتر دیده شده بدون بازی‌گردانی و بدون تعلیق داستانی با روایتی ساده از زندگی کارگری، نه فوتبالی برای جذب مخاطبان دهه شصتی.

پرده دوم؛ خشونت افسارگسیخته بدون داستانی پیش‌برنده در فیلم مرد بازنده

فیلم سینمایی مرد بازنده با بازی بازیگران حرفه‌ای و بازیگران کمتر دیده شده و خشونت افسارگسیخته مردی بازنده و رها شده در میانه داستانی بی‌فرجام با نداشتن نماهای معرف و اعتراف‌گیری به جای معرفی و نمای پایانی بی‌معنی.

پرده سوم؛ بازی‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای ویژه داستانی از آسیب‌های اجتماعی در فیلم علف‌زار

فیلم سینمایی علف‌زار با بازی‌های بازیگران عالی و همراهی بازی‌های نیمه‌ حرفه‌ای و لطمه‌زننده به دیگر بازی‌ها و با موسیقی خوب و داستانی نیمه کامل و نور و فیلم‌برداری با مشکل‌های فنی با تاکید بر روی بازیگران حرفه‌ای و محو بازیگران فرعی و مردمی برای نشان دادن داستانی از چالش‌های خانوادگی و درگیری‌های آسیب‌های اجتماعی بدون راه‌ حل‌های منطقی در بستر دادگستری و عدالت خواهی با تعلیق عالی و پایان‌بندی تکراری.

پرده چهارم؛ نمایی نزدیک از خانواده‌های کم‌برخوردار ایرانی در فیلم شادروان

در ادامه ماجرای ۲۲ فیلم با یک بلیت،
فیلم سینمایی شادروان با نماهای معرف خوب و نزدیک از شخصیت‌های واقعی در بستر آسیب‌های اجتماعی با داستانی ساده اما تعلیقی عالی با آغازی ضعیف و میانه و پایانی دوست داشتنی با طنزی غیر تکراری و هماهنگی و بازی‌گردانی بازیگران حرفه‌ای سینمایی و تئاتری با بازیگران کمتر دیده شده با چهره‌پردازی طبیعی و موسیقی و فیلمنامه و فیلم‌برداری منطقی با متن‌های بومی و ایرانی.

پرده پنجم؛ بازی‌های احساسی و داستانی زیست محیطی بدون روابط انسانی در فیلم برف آخر

فیلم سینمایی برف آخر با بازی‌های احساسی به ویژه از میانه داستانی ساده و صمیمی و روابط اجتماعی معمولی با نماهای زیبای طبیعت ایرانی و توجه به نگاه‌های زیست محیطی و توجه به جانوران بومی و ملی ایرانی و همراهی موسیقی و فیلم‌برداری و چهره‌پردازی خوب و بازی‌های حرفه‌ای احساسی و عالی و مشکل‌هایی در بازی‌های بازیگران فرعی با پایانی قابل پیش‌بینی؛

پرده ششم؛ برخوردهای اغراقی در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌های تهرانی در فیلم لایه‌های دروغ

فیلم سینمایی لایه‌های دروغ با بازی‌های اغراق‌آمیز و کاریکاتوری بدون نمای معرف و پایانی تکراری با بهره‌گیری از فیلم‌های کلاسیک بالی‌وودی و درگیری‌های داخلی و خارجی غیر منطقی و متن‌ها و داستانی پریشان و مدعی با چهره‌پردازی و فیلم‌برداری و فیلمنامه‌ای غیر سینمایی و مرد بزن بهادری از دنیای فیلم‌فارسی و زنی فانتزی از دنیای فنلاندی بدون نگاه سینمایی و موسیقی‌های کپی شده در پارتی‌هایی شبانه با نماهای تکراری و تقلیدی از گردشگری تهرانی و حضور اشتباهی در خانه جشنواره ایرانی.

پرده هفتم؛ نماهای گردشگری ایران بدون داستان در فیلم ماهان

فیلم سینمایی ماهان بدون داستانی پیش‌برنده با فیلم‌برداری نماهای عالی از شکوه معماری و گردشگری ایرانی اما طولانی و نمایش پوشاک سنتی بدون لهجه‌های محلی با اجرایی تلویزیونی، تله تئاتری، نمایش رادیویی، نمایش عروسکی و سکوت کودکان ایرانی و خنده‌های کودکانه با پوشاک‌های محلی برای نمایش گفت‌وگوهای دین‌های توحیدی و تبلیغ پشتیبانی از کودکان سرطانی با بازشناسی میراث فرهنگی ایرانی و هدف‌های عالی بدون تکنیک‌های سینمایی.

پرده هشتم؛ بازی بازیگران حرفه‌ای ویژه زندگی خلافکارانه در فیلم ملاقات خصوصی

در ادامه ماجرای ۲۲ فیلم با یک بلیت،
فیلم سینمایی ملاقات خصوصی با اجرای بازی‌های بازیگران حرفه‌ای و گرایش به زندگی خلافکارانه برای ثروت‌اندوزی بدون دلهره و بدون تعلیق داستانی و روایتی بدون فراز و فرود و گفت‌وگوهای آغازین احساسی و شوخی‌های امروزی و تیکه‌اندازی‌های تکراری از میانه فیلم با تاکید فیلم‌برداری بر روی شخصیت‌های زن داستان و نادیده گرفتن بازیگران فرعی و اشتباه‌های تکنیکی در قاب‌بندی و نمایش تصویرهای موبایلی بر روی پرده سینمایی و نمایش گرایش‌های کارهای خلافکارانه و بی‌توجهی‌های اخلاقی غیر منطقی و تحول‌های یک‌باره با تبلیغ ناخواسته زندگی خلافکارانه با نماهای معرف خوب و نمای پایانی قابل پیش‌بینی.

پرده نهم؛ گفت‌وگوهای انگیزشی ویژه فرزندآوری خانواده‌های لاکچری در فیلم بی‌مادر

فیلم سینمایی بی‌مادر با بازیگران حرفه‌ای برای تبلیغ گفت‌وگوهای تکراری انگیزشی و شعاری و دغدغه‌های فرزندآوری خانواده‌های ثروتمند و لاکچری با چهره‌پردازی پوستی شفاف برای ثروتمندان و به اجیری گرفتن خانواده‌های کم‌برخوردار با چهره‌پردازی پوستی پر از لک و پیس برای ندارها با داستانی خطی و تکراری بدون هیچ گره‌افکنی و گره‌گشایی و بدون هیچ تعلیقی با پایان‌بندی قابل پیش‌بینی و سفارشی.

پرده دهم؛ نمایش صحنه‌های دلخراش ویژه نشان دادن فرهنگ حماسی بانوان ایرانی در فیلم دسته دختران

فیلم سینمایی دسته دختران با بازی‌های بازیگران حرفه‌ای با داستان‌های موقعیت‌ و بدون تعلیق و کشش و با چهره‌پردازی و موسیقی و طراحی پوشاک خوب و جلوه‌های ویژه دیداری مناسب با نمایش صحنه‌های دلخراش و خشن از جنگ برای نمایش فرهنگ حماسی و از خود گذشتگی با نماهای معرف عالی و پایان‌بندی تکراری و تاکید بر نگاه‌های کلی و بی‌توجهی به اشتباه‌هایی در نگاه‌های جزئی به ویژه اشتباه در طراحی جلد کتاب و عکس‌های امروزی به جای کتاب‌ها و عکس‌های دهه شصتی و یا نشناختن ابزارهای جنگی به گونه‌ای که مردی مبارز به راحتی بدون دستکش پوکه داغ خمپاره تازه شلیک شده را با دستان‌اش بر زمین انداخته و داستانی بی‌فرجام اما نمایشی پر حجم.

پرده یازدهم؛ ۲۲ فیلم با یک بلیت و نمای آغازین عالی و نمای پایانی طولانی در فیلم هناس

فیلم سینمایی هناس با نمای معرف عالی و نمای پایانی طولانی با بازیگران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای بدون بازی‌گردانی و با گفت‌وگوهای تکراری و قابل پیش‌بینی و داستانی با تعلیق خوب در آغاز و لو رفته از میانه تا پایان با موسیقی خوب و داستان‌های فرعی رهاشده و محو شدن شخصیت‌های اصلی فیلم با حرکت‌های بسیار آهسته و نماهای طولانی در نمای پایانی و چندین پایان بندی برای مستندی داستانی با تبلیغ‌های خواسته و ناخواسته برندهای مواد غذایی و مواد شوینده و چندین برند دخانی خارجی و برندهای تجهیزهای فناوری‌های نوین.

پرده دوازدهم؛ بازیگران حرفه‌ای با سرگردانی برای گنج‌یابی خانگی در فیلم شب طلایی

فیلم سینمایی شب طلایی با بازیگران حرفه‌ای اما با سرگردانی برای گنج‌یابی خانگی بدون تعلیق و بازی‌های شاخص با چهره‌پردازی طبیعی و گفت‌وگوهای قابل پیش‌بینی بدون داستان‌های فرعی با شوخی‌های تکراری و لحظه‌ای و قاب‌بندی‌های سراسر اشتباه در فیلم‌برداری و پوشاندن و ماسکه همه بازیگران آن هم از پس سر بدون پایان‌بندی مناسب شبیه سریال‌های تلویزیونی.

پرده سیزدهم؛ شخصیت‌های رها شده در فیلم نگهبان شب

فیلم سینمایی نگهبان شب با بازیگران حرفه‌ای و کمتر دیده شده و بازی‌گردانی خوب اما گفت‌وگوهای شعاری و تکراری با نماهای معرف طولانی و بدون کشش داستانی و نداشتن تعلیق و گره‌افکنی‌ و گره‌گشایی و نقطه عطف در میانه داستان و نداشتن داستان‌های فرعی و گرفتاری در داستان‌های لحظه‌ای و طولانی با پایان‌بندی رها شده در آغاز شبیه سریال تلویزیونی و در میانه شبیه سینماتجربه و در ادامه فیلم سینمایی بی‌پایان.

پرده چهاردهم؛ لذت تماشای ۲۲ فیلم با یک بلیت و گفت‌وگوهای دلنشین ایرانی به زبان آذری در فیلم موقعیت مهدی

فیلم سینمایی موقعیت مهدی با نماهای معرف عالی و گفت‌وگوهای دلنشین ایرانی به زبان آذری با بازشناسی فرهنگ ایرانی اسلامی ویژه سینمایی ملی و به کارگیری تکنیک‌های سینمایی با قاب‌بندی‌های نوآورانه در فیلم‌برداری و موسیقی خوب حماسی اما با صداگذاری متوسط و نماهایی که تا میانه فیلم نشانی از پیروزی به همراه نداشته و روحیه از خود گذشتگی و حماسی و پیروزی از میانه فیلم تا پایان‌بندی جانانه.

پرده پانزدهم؛ متنی روان‌شناختی با مشکل‌های فنی در فیلم بی‌رویا

فیلم سینمایی بی‌رویا با بازی‌های بازیگران حرفه‌ای و بازی نقش نخست بانوی عالی و بازی‌های متوسط بازیگران مکمل و بازی‌های ضعیف بازیگران کمتر دیده شده با داستان اصلی پیش‌برنده و داستان‌های فرعی شایسته و مشکل‌هایی فنی از جمله لرزش‌های فراوان و آزاردهنده دوربین سرِدست و پایان‌بندی تکراری و تقلیدی.

پرده شانزدهم؛ بازشناسی خوش ساخت فرهنگ ایرانی اسلامی در فیلم بدون قرار قبلی

فیلم سینمایی بدون قرار قبلی و اعجاز تماشای ۲۲ فیلم با یک بلیت با نمای معرف مبتکرانه در میراث فرهنگی ایرانی برای بازشناسی هنرمندی پیشکسوت بدون نشانی از چهره و معرفی بانوی برنای جویای نام در کشوری اروپایی با نشانه‌گذاری نمادهای سازنده زندگی ایرانی (آب، باد، خاک و آتش) و تاکید بر نمادهای شعر پارسی و گفت‌وگوهای زبان فارسی در میان ایرانیان در جای جای جهان، نمادی برای یکپارچگی ملی با قاب‌بندی خوب فیلم‌برداری بدون نماهای باز از خانه‌های سنتی و میراث فرهنگی و نمادهای شهری و روستایی و موسیقی اثرگذار اما اندک و نیم‌نگاه داستانی احساسی و پشتیبانی از کودکان اتیسم و تبلیغ بازگشت به میهن و بازشناسی فرهنگ بومی و پایان‌بندی باز با بازی‌های باورپذیر کودکانه و نمایش قهرها و آشتی‌های خانواده‌های ایرانی.

پرده هفدهم؛ بی‌داستانی و سرگردانی در فیلم شهرک

فیلم سینمایی شهرک با نماهای معرف رادیویی با گفتار متن و بدون داستان‌های پیش‌برنده و بدون تعلیق و بدون ایده و بدون گفت‌وگوهای اثرگذار با سکانس‌ها و نماهای قابل پیش‌بینی و صحنه‌های بالی‌وودی بدون طراحی صحنه‌ و قاب‌بندی فیلم‌برداری شاخص و پایان‌بندی تکراری.

پرده هجدهم؛ گفت‌وگوهای درهم و نگاهی کاریکاتوری در فیلم ۲۸۸۸

فیلم سینمایی ۲۸۸۸ با داستانی پریشان و بازی‌های بسیار ضعیف بازیگران کمدی تلویزیونی و بازیگران سینمایی با مشکل‌های فنی در فیلم‌برداری‌ و تدوین و بدون‌ روایت داستانی و بدون تعلیق و بدون نماهای معرف و با نمای پایانی غیر اثرگذار با گفتارهای درهم و آزاردهنده و صحنه‌هایی به مانند کابوسی وهم‌آلود.

پرده نوزدهم؛ داستانی جذاب و پیش‌برنده اما رها شده در فیلم ضد

فیلم سینمایی ضد با داستانی جذاب و پیش‌برنده و عاشقانه تا میانه با نمای معرف عالی و بازی‌های بازیگران حرفه‌ای خوب و طراحی لباس و طراحی صحنه‌ عالی و چهره‌پردازی شایسته برای شخصیت‌های اصلی اما چهره‌پردازی غیر باورپذیر برای شخصیت‌های تاریخی و بدون تعلیق و گره‌افکنی و گره‌گشایی و با گفت‌وگوها و سکانس‌ها و نماها و داستان‌های قابل پیش‌بینی از میانه تا پایان و پایان‌بندی بی‌نتیجه.

پرده بیستم؛ بازیگران پر شمار حرفه‌ای بدون نمای معرف در فیلم خائن‌کشی

فیلم سینمایی خائن‌کشی با طراحی پوشاک شکیل اما بدون هماهنگی با چهره‌پردازی اغراق‌آمیز خون‌آمیز و سه شخصیت اصلی صورت‌زخمی بدون راکورد در زخم‌های چهره و گفتار متنی کتاب‌مانند و با روایتی از گروه مسلحی غیر واقعی که در پایان با گفتار متن چهره‌های فرهنگی اجتماعی بازشناسی شده با خوش‌گذرانی و بزن‌بهادری و درگیری‌های مسلحانه شخصیت‌های اصلی و نداشتن تعلیق و کشش و مشکل‌هایی فنی در جلوه‌های ویژه در درگیری‌های مسلحانه و نمای پایانی تحقیری از شخصیتی تاریخی.

پرده بیست‌ و یکم؛ سینماتجربه در فیلم دِرب

فیلم سینمایی دِرب با نماهای زیبای طبیعت ایرانی و لهجه محلی بدون بازیگران حرفه‌ای و بدون تعلیق و کشش و داستانی پیش‌برنده و فیلمی سینماتجربه از زندگی‌ای ساده راه‌یافته به جشنواره سینمایی.

پرده بیست‌ و دوم؛ فیلمی کوتاه بدون ویژگی‌های سینمایی در فیلم نمور

در آخرین پرده ۲۲ فیلم با یک بلیت، فیلم سینمایی نمور با نماهای معرف ضعیف و بازشناسی شخصیت‌های اصلی با گفتار متن رادیویی در میانه با بهره‌گیری اصطلاح OK انگلیسی برای پزشکی دانش‌آموخته آلمانی بدون ویژگی‌های دانش پزشکی و با پیشه دلالی با نمایش پاک‌کردن اشتباه‌های اخلاقی و نپذیرفتن مسوولیت‌های اجتماعی با نماهای بسیار طولانی و تکراری بدون راکورد در لباس خیس و خشک پس از گذر از باران‌های فراوان طبیعت شمال ایرانی با پایان‌بندی تکراری و تمام‌نشده و انتظار تماشاگر برای ادامه داستان و بهره‌گیری از مجریان تلویزیونی به جای بازیگران سینمایی و حضور بازیگران حرفه‌ای سرگردان بدون داستان‌های پیش‌برنده و داستان‌های فرعی با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خودرویی خارجی و قاب‌بندی‌های غیر فنی و صحنه‌های تقلیدی از سینمای بالی‌وودی.

منبع خبر: ایرانگرد

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن