جشنواره های هنری فجرسینما و تئاتر

اثرگذاری موج رسانه‌ای شاهنامه‌نیوز ویژه برگزیدن بخش‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر

اثرگذاری موج رسانه‌ای شاهنامه‌نیوز ویژه برگزیدن بخش‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر

تیتر نخست ایرانگرد
۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰

یادداشت: مهندس یاسر موحدفرد
دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرمسوول پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز

پرده شب پایانی؛ تا چه قبول افتد و که در نظر آید!

در روز پایانی برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر نامزدهای بخش‌های گوناگون چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
حاشیه‌سازترین خبر پایانی حذف برگزیدن فیلم با رای مردمی و اعتراض فیلم سینمایی ملاقات خصوصی نسبت به این موضوع بود که دست اندرکاران این فیلم خواستار خارج شدن از جشنواره شدند…
هیات داوران سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی ۲۲ فیلم سینمایی و خارج شدن فیلم ملاقات خصوصی، نامزدهای خود را شامگاه پنج‌شنبه بیست‌ویکم ‌بهمن‌ ماه ۱۴۰۰ در رشته‌های گوناگون اعلام کردند.
بر پایه فهرست اعلام شده فیلم سینمایی موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۴ رشته رکورددار نامزدهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شده است.

رده‌بندی فیلم‌های نامزده شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر بر پایه تعداد نامزدی عبارت اند از:

۱- موقعیت مهدی / ۱۴ رشته
۲- علف‌زار / ۱۳ رشته
۳- برف آخر / ۱۲ رشته
۴- نگهبان شب / ۹ رشته
۵- دسته دختران و ضد / ۷ رشته
۶- خائن کشی / ۶ رشته
۷- بدون قرار قبلی / ۵ رشته
۸- شادروان، شهرک و بی‌رویا / ۳ رشته
۹- بیرو، مرد بازنده، ملاقات خصوصی و ۲۸۸۸ / ۲ رشته
۱۰- هناس و شب طلایی / یک رشته

مسعود جعفری‌جوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد داوودی، مهدی سجاده‌چی و پژمان لشکری‌پور داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر را تشکیل داده‌اند.
شایان ذکر است، آخرین حاشیه این جشنواره این بود که آیین پایانی چهلمین جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۸:۳۰ آدینه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی تالار اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد با ریزش بسیاری از اهالی رسانه که در ۱۱ روز جشنواره بسیار کوشا بودند حتی یک نماینده هم نداشتند البته بهانه آن هم سویه نوین کرونا بود؛
این در حالی بود که اهالی رسانه از ۱۱ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ هر روز در نامناسب‌تربن زمان اکران بدون دریافت ناهار و پیش‌پذیرایی از ظهر و پیش از ساعت ۱۳ و ۱۶ با حضور در تالار اصلی برج میلاد فیلم‌های سینمایی را می‌دیدند.
البته با شرایط کرونا در این دو سانس هم با حضور بسیاری از همراهان و دست اندرکاران فیلم‌ها و دیگر مهمانان ویژه این جشنواره حضور یافته‌اند که فیلم خائن‌کشی پر شمارترین همراهان را در این دو سانس داشت که حتی در بسیاری موارد ظرفیت تالار اصلی برج میلاد هم پر می‌شد و اهالی رسانه به بالکن هدایت می‌شدند؛
اهالی رسانه بدون اجازه و امکان پرسش‌ اختصاصی شفاهی مانند دوره‌های پیشین این جشنواره، تنها با اجازه نگارش پرسش‌ در نشست‌های رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر حضور داشتند که برخی از پرسش‌ها هم خوانش نمی‌شد ویا بخش گزینشی از آن خوانش می‌شد و از هر گونه گفت‌وگوی دو سویه اهالی رسانه و دست اندرکاران فیلم‌ها جلوگیری می‌شد؛
نشست‌های رسانه‌ای چهلمین جشنواره فیلم فجر، هر روز در دو ساعت ۱۵ و ۱۸ برگزار می‌شد که با توجه به پشت سر هم بودن برگزاری نشست رسانه‌ای پس از نمایش فیلم، امکان پذیرایی و استراحت حداقلی هم برای اهالی رسانه وجود نداشت.
از دیگر سو پذیرایی شام هم معمولا از ساعت ۲۱ انجام می‌شد که اهالی رسانه مجبور بودند تا شب هم در خانه جشنواره بمانند و با توجه به نبودن امکان بهره‌گیری از لپ تاپ یا حتی کابل شارژ از سوی ستاد جشنواره و نبودن جایگاه اختصاصی برای اهالی رسانه امکان نگارش متن ویا ویرایش عکس و فیلم با آرامش هم وجود نداشت؛
این در حالی است که برخی رسانه‌ها، غرفه‌هایی اختصاصی ویا حتی اتاق‌های اختصاصی داشتند و با پذیرایی ناهار و شام و میوه و نوشیدنی سرد و گرم با حضور چندین خبرنگار و عکاس و فیلم‌بردار امکان‌های ویژه‌ای در جشنواره فیلم فجر داشتند.
برخی از رسانه‌ها که در آیین پایانی جشنواره فیلم فجر هم اجازه شرکت پیدا نکردند، تنها یک خبرنگار در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر داشتند که برخی از عکاسان با اعتراض اجازه عکاسی با گوشی موبایل هم به خبرنگاران نمی‌دادند و خواهان عکس انحصاری شدند؛ به همین روی فرش فیروزه‌ای پیش از اکران‌های ساعت ۱۳ و ۱۶ خانه جشنواره فیلم فجر هم انحصاری شده بود.

پرده یکی مانده به آخر؛ یکی مرد جنگی به از صد هزار

به گزارش خبرنگار ایرانگرد، پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز هم تنها با یک خبرنگار در روزهای برگزاری این رویداد هنری در خانه جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ نیمه شب به میزبانی مرکز همایش‌های برج میلاد حضور داشت و تلاش کرد تا با ارايه پرسش‌های فنی سینمایی و گفت‌وگوهای اختصاصی، موجی رسانه‌ای به نمایندگی از دوستداران فرهنگ ایرانی اسلامی در نشست‌های رسانه‌ای فراهم آورد؛

پایگاه خبری شاهنامه با ارایه صدها عکس از نشست‌های رسانه‌ای، پر شمارترین عکس را از نشست‌های رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی بازنشر داده است؛
شاهنامه‌نیوز به همراه صدها عکس از نشست‌های رسانه‌ای به گونه فیلمنامه‌ای پرسش‌های اختصاصی نماینده خود را لحظه‌نگاری کرد و گزارش نوشتاری آن را ارایه داده است.
البته دست اندرکاران فیلم‌های شرکت‌کننده در چهلمین جشنواره فیلم فجر بیشتر از پاسخ به پرسش‌هایی که تازه گزینشی خوانده می‌شد هم سر باز می‌زدند…
پایگاه خبری شاهنامه، برنامه زنده تصویری هم تنها با یک گوشی بدون اجازه هیچ ابزار جانبی را هم همزمان به گونه برنامه زنده اینستاگرامی با حضور بیش صد هزار بیننده فراهم آورد.
شاهنامه‌نیوز گزارش تصویری فریم به فریم از لحظه‌های جذاب نشست‌های رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر گرفته است که آن هم بازنشر شده‌ است؛
ایده‌های نوین این خبرگزاری در دیگر جشنواره‌های فجر تا کنون انجام نشده بود اما پایگاه خبری شاهنامه با طراحی زیرساخت‌هایی فنی که در این پایگاه خبری هنری برای نخستین بار در ایران فراهم شده بود، توانست موجی تخصصی و علمی سینمایی برای هنردوستان و پژوهشگران فراهم آورد که مورد اقبال فراوان قرار گرفت.
ساخت نماهنگ از هر نشست به همراه صدها عکس و گزارش نوشتاری فیلمنامه‌ای و پخش برنامه زنده اینستاگرامی تنها با یک خبرنگار و امکان وارد کردن یک گوشی تلفن همراه تلاشی شبانه‌روزی از مجموعه پایگاه خبری شاهنامه می‌طلبید…
با این وجود اما نماینده پایگاه خبری شاهنامه در آیین پایانی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هم دعوت نشد که جای این پرسش‌ را دارد که:
آیا این همه مهمان در دو سانس اختصاصی اهالی رسانه و دو سانس اهالی فرهنگ و هنر در خانه جشنواره فیلم فجر توانسته است با امکان‌های کلان و بودجه‌های فراوان چنین بازدهی داشته باشد؟!
از دیگر سو بنیاد فردوسی، موسسه فردوسی توسی و پایگاه خبری شاهنامه برای برگزاری نشست‌های فرهنگی و همکاری ویژه بومی کردن و ایرانی ساختن فرش فیروزه‌ای فیلم‌‌های راه یافته به ستاد جشنواره فیلم فجر پیشنهادهای رسمی گوناگونی ارايه کرد که با توافق نخستین رییس سازمان سینمایی و دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر رو به رو شد اما از توان فعالیت‌های داوطلبانه و مردمی این نهادها هم در جشنواره فیلم فجر بهره گرفته نشد؛
این در حالی است که یک‌صد نشست فرهنگی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هیچ مخاطبی نداشت که خود از عکس‌های ستاد جشنواره فیلم فجر پیداست…
به امید همکاری‌های افزون‌تر اهالی فرهنگ و رسانه برای هر چه شکوهمندتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر ایران.
شنیده‌ها حاکی از آن بود که موج رسانه‌ای پرسش‌های تخصصی و علمی سینمایی شاهنامه‌نیوز توانست بر برگزیدن بخش‌های گوناگون جشنواره اثرگذار باشد.

پرده پایانی؛ چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من

سیمرغ شاهنامه سینمای ایرانی بر شانه‌های فیلم‌های موقعیت مهدی، علف‌زار، برف آخر، ضد و بدون قرار قبلی

برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش‌های گوناگون در شامگاه ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ در خانه جشنواره فیلم فجر به میزبانی مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفته و سیمرغ‌های بلورین خود را دریافت کردند.

پر شمارترین سیمرغ شاهنامه سینمای ایران بر شانه‌های فیلم‌های سینمایی ایرانی قرار گرفته است:

۱- موقعیت مهدی / ۵ سیمرغ
۲- علف‌زار و برف آخر / ۴ سیمرغ‌
۳- بدون قرار قبلی و ضد / ۲ سیمرغ
۴- دسته‌های دختران، شادروان، خائن‌کشی، بی‌رویا، دِرب و نگهبان شب / یک سیمرغ

نامزدها و برگزیدگان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر عبارت‌اند از:

سیمرغ بهترین عکس:

حبیب مجیدی؛
مجموعه عکس‌های فیلم منصور

در بخش بهترین پوستر فیلم:

سیمرغی به هیچ فیلمی اعطا نشد؛
دیپلم‌ افتخار پوستر فیلم:
احسان برآبادی؛
فیلم «پیرمرد‌ها نمی‌میرند»

سیمرغ بلورین بهترین آنونس:

امید میرزایی؛
فیلم‌های صحنه‌زنی و تک تیرانداز

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه:

رضا نجاتی؛
کارگردانی فیلم ارفاق
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند:
حجت طاهری و عبدالخالق طاهری؛
فیلم احتضار

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی:

«بدون قرار قبلی»
به کارگردانی بهروز شعیبی

بهترین جلوه‌های بصری در چهلمین جشنواره فیلم فجر:

۱- محمد برادران؛
فیلم «خائن‌کشی»
۲- امین پهلوان‌زاده؛
فیلم «مرد بازنده»
۳- کامیار شفیع‌پور؛
فیلم «برف آخر»
۴- فرید ناظرفصیحی؛
فیلم «بیرو»
۵- حسن نجفی و امیر ولی‌خانی؛
«دسته دختران» (برگزیده)

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

۱- آرش آقابیگ؛
فیلم «خائن‌کشی»
۲- آرش آقابیگ؛
فیلم «شهرک»
۳- حمید رسولیان؛
فیلم «ضد»
۴- محسن روزبهانی و کاووس روزبهانی؛
فیلم «دسته دختران»
۵- ایمان کرمیان؛
فیلم «موقعیت مهدی» (برگزیده)

بهترین چهره‌پردازی:

۱- مونا جعفری؛
فیلم «علف‌زار»
۲- شهرام خلج؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۳- عظیم فراین؛
فیلم «بیرو»
۴- مرتضی کهزادی؛
فیلم «ضد»
۵- امید گلزاده؛
فیلم‌های «برف آخر» و «شادروان» (برگزیده)

بهترین طراحی صحنه چهلمین جشنواره فیلم فجر:

۱- سهیل دانش‌اشراقی؛
فیلم «خائن‌کشی»
۲- امیر زاغری؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۳- محمدرضا شجاعی؛
فیلم «دسته دختران»
۴- محمدرضا شجاعی؛
فیلم «ضد» (برگزیده)
۵- آیدین ظریف؛
فیلم «۲۸۸۸»
۶- علی نصیری‌نیا؛
فیلم «برف آخر»

بهترین طراحی لباس:

۱- بهزاد آقابیگی؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۲- مارال جیرانی؛
فیلم «خائن‌کشی» (برگزیده)
۳- فاطمه صفری‌زاده‌؛
فیلم «شادروان»
۴- زهرا صمدی؛
فیلم «نگهبان شب»
۵- علی نصیری‌نیا؛
فیلم «برف آخر»

بهترین صدابرداری:

۱- مهدی ابراهیم‌زاده؛
فیلم «دسته دختران»
۲- بابک اردلان؛
فیلم «شادروان»
۳- مسیح حدپور سراج؛
فیلم «موقعیت مهدی» (برگزیده)
۴- عباس رستگارپور؛
فیلم «بدون قرار قبلی»
۵- امیر نوبخت حقیقی؛
فیلم «شب طلایی»

بهترین صداگذاری:

۱- فرامرز ابوالصدق؛
فیلم «دسته دختران»
۲- امین شریفی؛
فیلم «ضد»
۳- علیرضا علویان؛
فیلم‌های «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی» (برگزیده)
۴- امیرحسین قاسمی؛
فیلم‌های «خائن‌کشی» و «نگهبان شب»
۵- نعیم مسچیان؛
فیلم «۲۸۸۸»

بهترین موسیقی متن در چهلمین جشنواره فیلم فجر:

۱- حبیب خزایی‌فر؛
فیلم «مرد بازنده»
۲- فردین خلعتبری؛
فیلم «ماهان» و فیلم «هناس»
۳- مسعود سخاوت‌دوست؛
فیلم «موقعیت مهدی» (برگزیده)
۴- بهزاد عبدی؛
فیلم «علف‌زار» (دیپلم افتخار)

بهترین تدوین:

۱- ژیلا ایپکچی؛
فیلم «شهرک»
۲- حسین جمشیدی گوهری؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۳- سپیده عبدالوهاب؛
فیلم «خائن‌کشی»
۴- حمید نجفی‌راد؛
فیلم «دسته دختران»
۵- حمید نجفی‌راد؛
فیلم «علف‌زار» (برگزیده)

بهترین فیلمبرداری:

۱- وحید ابراهیمی؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۲- علیرضا برازنده؛
فیلم «شهرک»
۳- هادی بهروز؛
فیلم «علف‌زار»
۴- محمد حدادی؛
فیلم «بدون قرار قبلی»
۵- آرمان فیاض؛
فیلم «برف آخر» (برگزیده)

بهترین نقش مکمل مرد در چهلمین جشنواره فیلم فجر:

۱- پیام احمدی‌نیا؛
فیلم «ملاقات خصوصی»
۲- علی‌اکبر اُصانلو؛
فیلم «نگهبان شب» (دیپلم افتخار)
۳- روح‌اله زمانی؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۴- مهدی زمین‌پرداز؛
فیلم «علف‌زار»
۵- نادر سلیمانی؛
فیلم «ضد» (برگزیده)
۶- مجید صالحی؛
فیلم «برف آخر»

بهترین نقش مکمل زن:

۱- صدف اسپهبدی؛
فیلم «علف‌زار» (برگزیده)
۲- فرشته حسینی؛
فیلم «دسته دختران» (دیپلم افتخار)
۳- صفورا خوش‌طینت؛
فیلم «نگهبان شب»
۴- شادی کرم‌رودی؛
فیلم «بی‌رویا»
۵- لیندا کیانی؛
فیلم «ضد»
۶- نوشین مسعودیان؛
فیلم «برف آخر»

بهترین نقش اول مرد:

۱- تورج الوند؛
فیلم «نگهبان شب»
۲- پژمان جمشیدی؛
فیلم «علف‌زار»
۳- امین حیایی؛
فیلم «برف آخر» (برگزیده)
۴- مهدی نصرتی؛
فیلم «ضد»

بهترین نقش اول زن در چهلمین جشنواره فیلم فجر،:

۱- سارا بهرامی؛
فیلم «علف‌زار»
۲- ژیلا شاهی؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۳- طناز طباطبایی؛
فیلم «بی‌رویا» (برگزیده)
۴- لاله مرزبان؛
فیلم «نگهبان شب»
۵- لادن مستوفی؛
فیلم «برف آخر»

بهترین فیلمنامه:

۱- ابراهیم امینی و هادی حجازی‌فر؛
فیلم «موقعیت مهدی»
۲- فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی؛
فیلم «بدون قرار قبلی»
۳- کاظم دانشی؛
فیلم «علف‌زار» (برگزیده)
۴- امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی؛
فیلم «برف آخر»
۵- رضا میرکریمی و محمد داوودی؛
فیلم «نگهبان شب»

بهترین فیلم اول:

۱- «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری
۲- «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی
۳- «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس
۴- «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر (برگزیده)

بهترین کارگردانی:

۱- هادی حجازی‌فر برای فیلم «موقعیت مهدی»
۲- کاظم دانشی برای فیلم «علف‌زار»
۳- بهروز شعیبی برای فیلم «بدون قرار قبلی»
۴- امیرحسین عسگری برای فیلم «برف آخر»
۵- رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب» (برگزیده)

بهترین فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر:

۱- «برف آخر» به تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی
۲- «علف‌زار» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان
۳- «موقعیت مهدی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد (برگزیده)
۴- «نگهبان شب» به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی

دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران:

هادی محقق برای فیلم «درب»

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران:

امیرحسین عسگری برای فیلم برف آخر

منبع خبر: ایرانگرد

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن