سینما و تئاتر

فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» ساخته فرید الهامی

فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» ساخته فرید الهامی

خبرنگار: منصور جهانی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه
فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» به کارگردانی فرید الهامی، پس از ۱۵ سال فیلمبرداری و پژوهش موسیقایی آخرین مرحله‌های فنی را پشت سر گذاشته و آماده نمایش شدند.
فرید الهامی برای ساخت فیلم‌ مستند «خنیاگران کوه‌های مقدس» (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان) که به تاریخ تنبور در آیین یارسان و همچننی در فیلم‌ مستند «تنبور» (ته‌میره) که به تاریخ تنبور معاصر می‌پردازد؛ ۱۵ سال پژوهش موسیقایی و میدانی انجام داده و این اثرها را در پنج استان ایران، اقلیم کردستان عراق و هم‌چنین کشورهای ترکیه، آلمان و سوئد فیلمبرداری کرده است.
فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده ساز تنبور، هم‌اکنون در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق، خانه تنبوری با نام «خانه تنبور ایاز» راه‌اندازی کرده و این‌بار در قالب کارگردان و پژوهش‌گر موسیقایی، فیلم‌های مستند «تنبور» و «خنیاگران کوه‌های مقدس» در زمینه با تنبور را ساخته است.
این اثرهای مستند که به گونه‌ دانشنامه ساز تنبور است؛ بخش‌های از زندگی استادان و راویان این ساز باستانی را به تصویر می‌کشد که شوربختانه دیگر در دنیای خاکی نیستند. در سال‌های اخیر، همه راویان راستین مقام‌های تنبور از این جهان، رخت بربستند و فرید الهامی برای ثبت و ضبط در تاریخ موسیقی از همه راویان حوزه‌های گوناگون تنبور در تهیه این دو مستند ارزشمند بهره گرفته است

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن