سینما و تئاتر

بیست و یکمین جشنواره پویانمایی «مکنِس» مراکش با حضور داوری ایرانی

خبرنگار: منصور جهانی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز

بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «مکنِس» Meknes در کشور مراکش با نمایش فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشن از کشورهای جهان از جمله: فرانسه، کانادا، لهستان، اسلوواکی، سوئیس، اسلوونی، ژاپن، چین، بلژیک، پرتقال، مراکش، استرالیاو ایران و هم‌چنین با حضور یک داور ایرانی برگزار شد.

آیین پایانی این رویداد سینمایی ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ (۸ مارس ۲۰۲۳) در تالار ۷۰۰ نفره «انستیتو فرانسه» در شهر مکنِس Méknès کشور مراکش برگزار شد.

اعضای هیات داوران بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه و بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه دانشجویی که عبارت بودند از: «نسرین میرشب» پخش‌کننده بین‌المللی فیلم ساکن کشور فرانسه، «خاویر کاوا توپور» نویسنده و انیمیشن‌ساز از کشور فرانسه، «عبداله بروکسل» نویسنده و فیلمنامه‌نویس از کشور بلژیک که آرای خود را بدین شرح اعلام کردند:

ـ جایزه بزرگ داوران برای فیلم کوتاه دانشجویی «آتش» FEUX به کارگردانی «محمد باباکوهی» دانشجوی ایرانی رشته سینمای انیمیشن در پاریس به مدت ۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه و محصول کمپانی فرانسوی La Poudrière.

ـ جایزه بزرگ داوران برای فیلم کوتاه Pachyderme به کارگردانی «استفانی کلمنت» Stephanie Clement به مدت ۱۱ دقیقه از کشور فرانسه.

ـ جایزه ویژه داوران برای فیلم کوتاه «سایه پروانه‌ها» L’ombre des Papillons به کارگردانی «صوفیه الخیاری» Sofia El Khayari به مدت ۳ دقیقه و محصول مشترک کشورهای فرانسه و مراکش.

هم‌چنین سه فیلم پویانمایی «کشاورز و رباط»، «سپیدبالان» و «جانشین» با نام مشترک «شتر و آسیابان» به کارگردانی «عبداله علی‌مراد» محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران در بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مکناس» به نمایش درآمدند و مورد اقبال پر شور بینندگان قرار گرفتند.شایان ذکر است که مجموعه «شتر و آسیابان» از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در سینماهای کشور فرانسه به نمایش عمومی درآمدند.

در این رویداد سینمایی حوزه پویانمایی، جایزه بزرگ فیلم‌های بلند از طرف داوران این بخش، به فیلم سینمایی «دنیا و شاهزاده خانم آلپ» Dounia et la princesse d’Alep به کارگردانی مشترک «آندره کدی»André Kadi  و «ماریا ظریف» Marya Zarif از کشور کانادا تعلق گرفت.

بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مکنِس» با مدیریت «مردوشه دویکو» Mardochée Devico رییس بنیاد Aïcha و با مدیریت هنری «محمد بیود» Mohamed Beyoud و با پشتیبانی «انستیتو فرانس» شهر مکنِس به مدیریت «فابریس مونژیا» Fabrice Mongiat در بخش‌های گوناگون از جمله: بخش رقابتی اصلی «فیلم‌های بلند»، بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه، بخش رقابتی فیلم‌های دانشجویی، بخش رقابتی فیلم‌های «کودکان و نوجوانان» و کارگاه‌های تخصصی در روزهای ۱۲ تا ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ (۳ تا ۸ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در شهر مکنِس در کشور مراکش برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن