گزارش تصویریمیراث و گردشگری

بازشناسی موزه تاریخی باغ جهان نما

بازشناسی موزه تاریخی باغ جهان نما

عکاس: پریسا شکری
خبرنگار: مریم شکری

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه

این جاذبه ی زیبای شیرازی یکی از مشهورترين دیدنی‌های شهر شیراز است.

بنای عمارتی که در وسط باغ قرار گرفته است که ۴ شاه‌نشین دارد و اتاق‌های ۲ طبقه‌ای در میان آن‌ها قرار گرفته است. سقف‌اش ۸ ضلعی است و سرشار از هنر معماری سنتی ایران زمین است. با این‌که این باغ بارها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است اما پنجره‌های چوبی این عمارت که در نوع خود بی‌نظیر هستند؛
پس از مرمت از سوی بخش خصوصی با پنجره‌های آهنین مورد تعویض قرار گرفت. پیشینه این عمارت زیبا به دوران زندیه می‌رسد و آن قدر برای شخص کریم خان زند، این باغ مهم بود که در سال ۱۱۸۵ هجری دستور داد تا محوطه ی اطراف آن را خیابان‌کشی نمایند.
به ساختمان وسط این باغ، عمارت کلاه فرنگی هم می‌گویند. با این‌که در این ساختمان خبری از نقاشی‌های پر آب و تاب نیست اما چنان مستحکم و زیبا بنا شده که کاملا در نوع سبک خود و در زمانی که ساخته شد، جدید محسوب می‌شده است البته داخل و خارج این ساختمان تزئیناتی داشته است که به مرور زمان از بین رفته است و امروزه دیگر قابل تشخیص و یا دیدن نیستند.
یکی از ویژگی‌های مشترک این باغ با دیگر باغ‌های ایرانی این است که طبق همه ی نقشه‌های ساخت و ساز آن زمان به گونه‌ای ساخته شده است که کاملا در مسیر جوی آب باشد و معنای آبادانی را حفظ نماید. از جمله نکته‌های مثبت باغ جهان‌نما در شیراز این است که نه تنها در دوره ی زندیه بلکه در دوره ی قاجاریه نیز این باغ مرکز توجه شاهان و درباریان این سلسله بوده است. معمولا هم اگر مهمان خارجی و یا بسیار ارجمندی می‌آمد؛ در باغ جهان‌نما از او پذیرایی می‌کردند.
این جاذبه ی زیبای شیرازی که یکی از مشهورترین دیدنی‌های شیراز است، مساحتی نزدیک به ۳ هکتار را دارا است و از این رو یکی از باغ های بزرگ و پهناور این شهر محسوب می‌شود. از این مقدار ۳۵۰۰ متر آن را فضای سبز در بر گرفته است. در این باغ ایرانی، بیشترین گیاهانی و درختانی که وجود داردند درختانی هم‌چون: نارنج و سرو هستند که به همراه شمشادهای همیشه سرسبز، فضای باغ را کاملا سر زنده و زیبا نگه می‌دارند.
البته نمی‌توان از نقش گل‌های رنگارنگی هم‌چون: داوودی و اطلسی که در این باغ کاشته شده‌اند، گذشت

 

عکاس : پریسا شکری
خبرنگار: مریم شکری

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن