موسیقی و تجسمی

موزه گرافیک ایران

عکاس: آدن زادوریان

خبرنگار: نرگس صافی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه نیوز؛

موزه گرافیک ایران یکی از موزه‌های شهر تهران و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا می باشد. این موزه در عمارت ارباب هرمز در منطقه مجیدآباد واقع است. در گنجینه این موزه هر آنچه که به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می‌شود، نگهداری می‌شود.از زمان تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال ۱۳۷۷ ایجاد موزه طراحی گرافیک ایران به عنوان یکی از اهداف بلندمدت انجمن در دستور کار قرار گرفت و کمیته موزه برای گردآوری، حفظ و نمایش آنچه به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می‌شود و با هدف تأسیس موزه گرافیک در اردیبهشت ۱۳۷۹ کارش را آغاز کرد

از نخستین برنامه های این کمیته  جستجو و کشف تاریخ گمشده گرافیک ایران، در سه بخش اساسی مصاحبه با استادان و دریافت آثار، مرمت و نگهداری، پژوهش و بانک الکترونیک بود که بیش از شصت استاد آثار خود و دیگران را که در نزد خود نگهداشته بودند به کمیته اهدا کردند.

آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران در تابستان ۱۳۹۰ از ۶۰۰۰ اثر گذشته است، در این گنجینه بیش از ۳۵۰۰ پوستر تعداد زیادی آرت ورک و اعلان‌هایِ تک‌رنگ قدیمی، بسته‌بندی‌های سال‌های دور، کتاب، کاتالوگ، مجلات هنری، عنوان‌بندی، نشانه، عکس و فیلم و ابزار و وسایل کار هنرمندان در آرشیو موزه نگهداری می‌شود.

بانک اطلاعات گرافیک هم آماده کمک به دانشجویان و پژوهشگرانی است که مشغول پژوهش تاریخ گرافیک ایران هستند.همکاری‌ با برگزارکنندگان نمایشگاه های گرافیک از دیگر فعالیت‌های کمیته موزه می باشد.

با گذشت زمان و جمع‌آوری آثار، کمیته موزه به برپایی نمایشگاه‌های ادواری به منظور نشان دادن بخشی از تاریخ گرافیک ایران پرداخت. اولین مجموعه آثار در سال ۱۳۸۸ با عنوان گنجینه بی‌مکان در هفته گرافیک همان سال در خانه هنرمندان برپا شد.

اولین نمایشگاه بعد از افتتاحیهٔ موزه گرافیک با عنوان “با چشم‌های کودکی ” همزمان با هفته ملی کودک در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ گشایش یافت.

مجموعه‌های به نمایش درآمده، روایت‌گر سیر تحول و تطور طراحی کتاب کودک از ورود فناوری چاپ و عکاسی تا ظهور طراحی گرافیک در ایران هستند.

از آثار ارزشمند این نمایشگاه نخستین کتاب چهار رنگ ایرانی است که در چاپخانه بانک ملی به زیور چاپ آراسته شده است.

آثار هنرمندانی چون محمود جوادی‌پور، مرتضی ممیز،فرشیدمثقالی،علی‌اکبر صادقی، بهزاد حاتم، پرویز کلانتری، ابوالفضل همتی آهویی، پرویز محلاتی، علی‌اصغر محتاج و دیگر تصویرگران عرصه کتاب کودک بر غنای این نمایشگاه افزوده‌ است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن