فرهنگ و ادبگزارش تصویری
موضوعات داغ

گزارش تصویری نشست خبری «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران»

نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک‌شنبه (بیست‌وششم دی ماه ١٤٠٠) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد

در این نشست، یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، حجت‌اله صیدی (مدیرعامل بانک صادرات ایران) و رمضانعلی سبحانی فر (معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران) حضور داشتند و به سوال‌های اصحاب رسانه درباره دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پاسخ دادند.

 

-فرهنگ‌سازی حرکت ناشران به سمت کسب و کار نوین توسط نمایشگاه مجازی کتاب تهران

علی رمضانی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاهی است که به وسعت کل ایران گسترانده شده، عنوان کرد: هر شخص در هر نقطه از کشور می‌تواند در این نمایشگاه شرکت کند و با مراجعه به سایت نمایشگاه به آدرس ketab.ir کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کرده و آن را در محل مورد نظر دریافت کند. دسترسی مردم به مجموعه منشورات کشور و دسترسی ناشران برای عرضه آثار خود به مردم دغدغه چندجانبه ناشران و مخاطبان بود و نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانست با حذف مسافت‌ها، محدودیت زمانی و هزینه‌های مختلف خدمت قابل توجهی را به مجموعه ناشران و علاقه‌مندان به کتاب ارائه دهد.
او ضمن بیان این که نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مطالبه جدی صنعت نشر کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: سه ضلع؛ مردمی که علاقه‌مندند تا به کتاب و تازه‌های نشر دسترسی پیدا کنند، ناشرانی که امید دارند کتاب‌های خود را بدون دغدغه به دست مخاطبان برسانند و دستگاه‌هایی که می‌خواهند در این حوزه سیاستگذاری کرده و آن را رونق دهند، مهمترین اضلاعی هستند که بر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اتفاق نظر دارند.
وی با اشاره‌ به این که یکی از وجوه عدالت فرهنگی، عدالت در دسترسی است که این امر با نمایشگاه مجازی کتاب تهران رخ داده است، بیان کرد: در اولین دوره این نمایشگاه، کتاب به نقاط مختلف کشور رسید بدون این که مردم ذره‌ای متحمل صرف زمان یا هزینه رفت و آمد شوند؛ از سوی دیگر نیز برای ناشران فرصت برابری بدون در نظر گرفتن میزان و اندازه غرفه فراهم شده است. همچنین حرکت از نشر سنتی به سمت کسب‌وکارهای نوین و رساندن کتاب به دست مخاطبان با استفاده از ابزارهای نوین، کاری است که فرهنگ‌سازی آن توسط نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام شد.

-حضور دوهزار و ۱۴ ناشر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیان این‌که در دوره دوم فعالیت ناشران بیشتر شده است، مطرح کرد: در مجموع تعداد ناشران برای شرکت در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا این لحظه با افزایش همراه بوده و تاکنون 2014 ناشر ثبت‌نام کردند. همچنین ناشرانی از ۱۵ کشور اسپانیا، هند، سوئد، ایتالیا، آلمان، هلند، انگلیس و آمریکا و کشورهای عرب‌زبان بحرین، عراق، کویت، لبنان، اردن، سوریه و مصر در بخش خارجی این نمایشگاه حضور داشته و قریب ۲۰ هزار عنوان از آثار منتشر شده در فضای بین‌الملل را عرضه خواهند کرد. این عدد در سال گذشته حدود ۱۵ هزار عنوان بود که با تلاش مجموعه ناشران بین الملل افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: در حوزه بین‌الملل نمایشگاه‌ نشست‌های مختلفی را با موضوع ادبیات کودک و نوجوان خواهیم داشت؛ همچنین نزدیک به 2 هزار عنوان کتاب‌ تا این لحظه در رایت سنتر نمایشگاه بارگذاری شده و تاکنون 24 کشور در این بخش شرکت کرده‌اند.
وی در ادامه مطرح کرد: اکنون برای حمایت از مردم مناطق کمتر برخوردار برای استفاده و خرید کتاب از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حال مذاکره و هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و خیرین حقیقی هستیم.
او درباره تمایز این نمایشگاه با دوره قبلی اظهار کرد: اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران سال گذشته به وسعت ایران پراکنده شد اما امسال سرای اهل قلم ایران نیز به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و طی هماهنگی با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، بناست تا از اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، مراکز فرهنگی و… حمایت شود و برگزاری این برنامه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری بوده و به صورت برخط نیز پوشش داده خواهد شد.
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم به ناشران درخصوص نحوه بسته‌بندی کتاب‌ها جهت ارسال سریع‌تر مرسولات داده شد، تصریح کرد: زمان برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران از مهرماه 1400 توسط معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد تا ناشران برای ارائه کتاب‌های خود در نمایشگاه  آماده‌ شوند. تلاش می‌کنیم مدت زمان خرید تا ارسال کتاب نیز کاهش پیدا کند.
علی رمضانی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: مجموعه اقدامات اطلاع‌رسانی و ترویجی برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با دعوت از رسانه‌ها، ساخت تیزر، تهیه پوستر و اقلام تبلیغاتی دیگر صورت گرفته است؛ همچنین با شهرداری‌ها، سازمان‌های زیباسازی شهرداری‌ها، اتوبوسرانی، مترو و… هماهنگی‌های لازم انجام شد تا در خصوص نمایشگاه مجازی کتاب تهران به تبلیغات بپردازند.

-کتاب‌ها را سالم به مخاطبان می‌رسانیم

در ادامه رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان این‌که برگزاری دوره نخست نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام بی‌نظیری بود و توانسته‌ایم در توزیع کتاب این دوره با 99.5 درصد موفقیت داشته باشیم، به آمارهایی از توزیع کتاب در دور اول نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و تصریح کرد: در دوره اول یک میلیون و 200 هزار جلد کتاب به 850 هزار نشانی با میانگین 3 و نیم روز ارسال شده است و به این نحو توانستیم طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم.
او افزایش حضور ناشران در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران را نشان از موفقیت این نمایشگاه در دور اول دانست و افزود: با توجه به افزایش حضور ناشران پیش‌بینی می‌شود، فروش کتاب در دوره دوم بیشتر باشد. نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزینه‌های ناشران را به شدت کاهش داده است و شرایط را هم برای ناشران و هم خریداران کتاب از نقاط مختلف کشور، تسهیل کرده است. از سوی دیگر از طریق این نمایشگاه اطلاعات بسیار خوبی برای بررسی و پایش به دست آمده است و براساس این داده‌ها، می‌توان متوجه شد، هر منطقه چه ذائقه‌ای در حوزه کتاب دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: بهره‌گیری از فناوری برای برگزاری نمایشگاه دو بال دارد که یکی مبتنی بر حوزه IT و دیگری لجستیک خرده‌بار است. ما اگر فناوری اطلاعات خوبی داشته باشیم اما لجستیک خوبی نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود. امروز شرکت پست با 7 هزار نیرو در سراسر کشور، 1500 خط شهری و استانی و 11 هزار دفتر قبول پستی، آماده خدمت‌رسانی به نمایشگاه مجازی کتاب تهران است.
وی با بیان این که تهمیدات ویژه‌ای برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در نظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: برای استان‌هایی مثل تهران، قم و مشهد که تعداد ناشران بیشتری دارند، شرایط ویژه‌تری تعریف شده است. به نسبت تراکمی که هرکدام از این شهرها دارند، شعبه‌های ثابتی در آن مناطق ایجاد کردیم. 9 شعبه ثابت به همراه 9 شعبه سیار در مناطق پرترافیک برای جمع‌آوری کتاب‌های خریداری شده از ناشران ایجاد شده است. همچنین اگر ناشری قصد داشته باشد، کتابهای خود را سریع‌تر ارسال کند، این امکان در مرکز تسریع تبادلات شرکت پست فراهم شده است.
رمضانعلی سبحانی‌فر در پایان سخنان خود با بیان این که شرایط برای برگزاری یک نمایشگاه بسیار خوب و آبرومند مهیا است، گفت: تمام مراحل فرآیند تحویل و دریافت کتاب با استفاده از سامانه پیامکی به ناشران و خریداران کتاب اطلاع داده می‌شود و افراد می‌توانند از طریق کد رهگیری سامانه پست نیز مرسوله‌های خود را پیگیری کنند. از ناشران درخواست داریم که طبق استانداردهای تعریف شده، برای لفاف‌بندی عمل کنند تا شاهد خرابی کتاب نباشیم. ما امسال نیز دقت لازم را برای ارسال سالم کتاب‌ها داریم و به این منظور 4 هزار جعبه بزرگ فلزی قفل‌دار و 7 هزار جعبه کوچک برای بسته‌های کتاب، تهیه شده است تا کتاب‌ها صدمه‌ای نبینند و سالم به دست مخاطبان برسد.

-کتاب مهمترین و موثرترین ابزار فرهنگی است

حجت‌الله صیدی در بخش دیگر نشست با اشاره به این که فرهنگ در ایجاد نشاط برای جامعه، نقش مهمی دارد، بیان کرد:  فرهنگ و اقتصاد رابطه‌ای دوسویه با یکدیگر دارند. اقتصاد برای اینکه بتواند نقش خود را درست ایفا کند و معیشت مردم در سطح مطلوبی باشد، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا یک محیط بالنده اقتصادی شکل بگیرد. از طرف دیگر فرهنگ برای اینکه بتواند احساس سعادت و رضایت برای مردم ایجاد کند نیاز به پشتوانه اقتصادی دارد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان این که کتاب مهمترین و موثرترین ابزار فرهنگی است و تاثیری عمیق و بلندمدت دارد، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب در هر شرایطی، حتی شرایط جنگ برقرار بوده است و بانک صادرات ایران افتخار داشت از دهه‌های پیش در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. سال گذشته تجربه بسیار خوبی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران داشتیم و کتاب به دست کسانی رسید که تاکنون امکان حضور در نمایشگاه کتاب تهران و خرید کتاب را نداشتند.
او تصریح کرد: امسال سه برابر دوره اول، بودجه و یارانه به نمایشگاه مجازی کتاب تخصیص دادیم. باتوجه به تنوع عنوان و افزایش تعداد ناشران و یارانه اختصاص یافته به نمایشگاه مجازی کتاب تهران، پیش‌بینی می‌کنیم، فروش کتاب بیشتری در این دوره داشته باشیم.
حجت الله صیدی در پایان با بیان اینکه بانک صادرات ایران 40 میلیون کارت دست مردم دارد، گفت: حدود 23 میلیون کارت صادرات فعال است. این شبکه نیز در خدمت نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود. در بانک صادرات در حال برنامه‌ریزی هستیم  تا در صورت دائمی شدن نمایشگاه مجازی کتاب تهران بتوانیم به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه  دهیم.

-دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ میهمانی فرهنگی

یاسر احمدوند در ادامه این نشست با اشاره به این که در آستانه برپایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستیم، اظهار کرد: این اتفاق بزرگ نویدبخش میهمانی فرهنگی و با نشاطی است که میزبانان آن نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، مصححان، نمونه‌خوان‌ها، گرافیست‌ها، صفحه‌آراها، طراحان جلد، بدنه حوزه نشر، فعالان حوزه چاپ، توزیع و فروش کتاب هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خدمت‌گزار این میهمانی در خدمت مردم فرهنگ دوست کشور عزیزمان است؛ امیدوارم استقبال و بهره‌مندی مخاطبان در سراسر کشور اتفاق ارزشمند و شگرف فرهنگی دیگری را رقم بزند.
وی افزود: سال گذشته اتفاق ارزشمند و خوبی صورت گرفت؛ امیدواریم امسال هم این امر تکرار شود و توجه بیشتری از طرف مردم برای خرید کتاب صورت گیرد. نشانه‌های عبور از دوران رخوت و رکود ناشی از مشکلات پدیده آمده از ویروس کرونا را در حوزه فرهنگ مشاهده می‌کنیم؛ در سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین  کتاب‌های منتشر شده رشد قریب به 19 درصد به نسبت مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ را تجربه کردیم. امیدواریم شبیه این عدد در استقبال از نمایشگاه حادث شود و ما حداقل رشد ۲۰ درصدی را در شاخص‌های مختلف این نمایشگاه نسبت به سال قبل شاهد باشیم.
او همچنین مطرح کرد: این نمایشگاه پیوندی بین عرصه ارائه خدمات(که توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد)، عرصه پشتیبانی مالی (که توسط بانک صادرات صورت می‌گیرد) و عرصه فرهنگی (که توسط ناشران صورت می‌گیرد) است؛ این اتصال و پیوند این سه عرصه با حلقه تکمیلی حوزه رسانه و ترویج می‌تواند نوید بخش اتفاقات بزرگ فرهنگی دیگر در کشور باشد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه درخصوص برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تلاش‌های ارزشمندی صورت گرفت، عنوان کرد: مشکلات زیرساختی، پاسخگویی و ارائه خدمات در حد امکان و توانایی مجموعه برطرف شد تا نمایشگاه مطلوب‌تری را تجربه کنیم. از همه بخش‌های حاکمیتی، وزارتخانه‌های مختلف و نهادهای خصوصی دعوت می‌کنیم تا سهمی برای همکاران خود جهت خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران اختصاص دهند و در ارائه یارانه به آن‌ها مشارکت کنند. امیدوارم این دعوت منجر به حضور گسترده‌تر مردم و خرید بیشتر از این نمایشگاه شود.
یاسر احمدوند در پایان این بخش از سخنان خود ضمن بیان این‌که کتاب موثرترین ابزار فرهنگی و پرمخاطب‌ترین کالای فرهنگی است، گفت: زنجیره تامین محصولات فرهنگی در کشور ما احتیاج به نوسازی دارد و ما در برخی از حلقه‌ها اختلال داریم؛ از جمله در ترویج و عرضه و رسانش. نمایشگاه مجازی کتاب تلاشی است برای بهبود زنجیره کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب. امیدواریم این نمونه قابل تکثیر و گسترش به محصولات فرهنگی دیگر هم باشد.

 

-سایت نمایشگاه مجازی کتاب از 29 دی به روی مخاطبان باز می‌شود

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و در پاسخ به سوالات خبرنگاران و اهالی رسانه بیان کرد: ما از پیوستن تمام فعالان صنعت نشر به موج عمومی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران استقبال می‌کنیم. این قطار با فریاد        -به سمت کتاب بیایید-  در سراسر کشور به راه افتاده است. در سال گذشته برخی از کتابفروشی‌های بزرگ و فروشگاه‌های اینترنتی کتاب نیز با پیوستن به این موج، توانسته‌اند بهره لازم را داشته باشند.
وی بازارسازی برای حوزه کتاب را هدف برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد و افزود: بخشی از این بازارسازی در نمایشگاه مجازی امکان پذیر است و بخش دیگر آن در طول سال توسط بدنه فعالان این حوزه فراهم می‌شود. همچنین استفاده از امکاناتی همانند پست کتاب در طول سال، وجود دارد. فضایی که نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم می‌کند، در ظرفیت و توان هیچ ناشر و فروشگاه کتابی نیست. ما نمایشگاهی جامع از آثار بیش از دو هزار ناشر داریم و ارسال رایگان کتاب، جلب حمایت دستگاه‌ها و خیرین برای حوزه کتاب، تخفیف‌های ناشران و یارانه‌های اختصاص یافته از جمله مزیت‌هایی است که در جای دیگری وجود ندارد. این نمایشگاه موجب توجه بیشتری به کتاب می‌شود و می‌توانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه کنیم.
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره امکان برگزاری نمایشگاه مجازی در طول سال اظهار کرد: ما به صورت مستمر طرح‌هایی را برای حمایت از کتابخوانی داریم. از جمله طرح فصلی فروش کتاب که موجب افزایش مراجعه به کتابفروشی‌ها شده است. در همه حلقه‌های حوزه نشر در طول سال این سیاست حمایتی را داریم.
او درباره رفع مشکلات سایت در دوره اول نمایشگاه، تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که در دوره اول برای سایت نمایشگاه پیش آمده بود، نرم افزاری بود که امسال برطرف شده است. درحال حاضر سایت در دو تا سه نوبت آزمایش شده و همچنین منابع هم به صورت چندبرابر ظرفیت پیش‌بینی شده است. علاوه براین از 29 دی، یعنی چهار روز قبل از شروع نمایشگاه، سایت برای عموم مردم باز می‌شود و مردم می‌توانند کتاب‌های مورد نظر را به صفحه شخصی‌شان اضافه کنند و پس از شروع نمایشگاه، خریدشان را انجام دهند. بدین ترتیب، چهار روز به مدت زمان برگزاری نمایشگاه افزوده می‌شود. ناشران هم باید با سرعت بیشتری کتاب‌هایشان را بارگذاری کنند تا مشکل‌های سال گذشته پیش نیاید.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص امکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز موقت برگزار نمایشگاه فیزیکی را صادر کرده است اما این نمایشگاه با محدودیت‌هایی برگزار می‌شود. دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز جبران نمایشگاه اردیبهشت سال 1400 است. حوزه کتاب همچنان به بازارسازی نیاز دارد و ظرفیت‌های بسیار در این حوزه وجود دارد که زیرساخت‌ها پاسخگوی آن نیست.
وی با بیان این که امکان خرید کتاب برای تمام افراد فراهم است، عنوان کرد: ناشران داخلی در این نمایشگاه، کتاب‌های 10 سال گذشته خود را ارائه می‌کنند و به ناشران بین‌المللی هم تاکید شده است، کتاب‌های جدید خود را از سال 2017 به بعد عرضه کنند.
احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پاسخ به سوالات خبرنگاران، اظهارکرد:  داده‌کاوی دوره اول نمایشگاه در خانه کتاب و ادبیات ایران درحال انجام است و امیدواریم با استفاده از ابزارهای جدید در این زمینه، بعد از نمایشگاه نتایج اولیه را داشته باشیم.
وی با بیان این که طرح فصلی زمستانه کتاب با توجه به همزمانی با نمایشگاه مجازی کتاب تهران اجرا نخواهد شد، گفت: توسعه ویترین کتاب از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی است. در این زمینه گفت‌وگوهایی با مجلس شده است تا برای راه‌اندازی کتابفروشی، سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

 

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

عکس: پوریا جوراسفند

به گزارش پایگاه خبری شاهنامه

از طريق
سایت رسمی خانه کتاب و ادبیات ایران
منبع
خانه کتاب و ادبیات ایران
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن