میراث و گردشگری

ثبت جهانی جشن سده، کهن‌ترین جشن ایرانی و جهانی در یونسکو

خبرنگار: یاسر موحدفرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری شاهنامه‌

جشن سده، کهن‌ترین جشن ایران و جهان که در کتاب‌های تاریخی از جمله شاهنامه فردوسی در دوران هوشنگ پیشدادی با پیشینه ۷ هزار ساله از آن یاد شده، بیست و چهارمین میراث‌ فرهنگی ناملموس ایران است که در هجدهمین نشست کمیته پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو به نام ایران و تاجیکستان به ثبت جهانی رسید.

جشن سده ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ در سومین روز از هجدهمین نشست کمیته پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس ثبت جهانی شد.

جشن سده با همکاری ایران و تاجیکستان تهیه و تدوین شده است.

جشن سده، جشنی ایرانی است که در آغاز شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می‌شود. این جشن بیش از ۷ هزار سال پیشینه دارد؛ در شاهنامه فردوسی این جشن از دوران پیدایش آتش، پاک‌کننده و نخستین قبله‌گاه نیایش ایرانیان در برابر پروردگار جهان آغاز شده که کهن‌‌ترین جشن‌ ایرانی به‌شمار می‌رود.

این جشن ویژه همکاری و همبستگی مردمان است و همه قشرهای مردم از هر قوم و دینی در جشن باستانی سده شرکت می‌کنند. این جشن با برگزاری آیین روشن کردن آتش و حلقه زدن به دور آن، برگزاری آیین‌های مذهبی، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، آواز و موسیقی، میزبانی و پذیرایی از میهمانان با خوراک‌های ویژه و نان‌های آیینی، شیرینی، میوه و خشکبار همراه است.

 

ثبت جهانی ۳ پرونده جشن سده، هنر تذهیب و آیین افطاری به نام ایران

 

هنر سنتی تذهیب، بیست و دومین میراث فرهنگی ناملموس ایران به گونه مشترک با کشورهای آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان ثبت جهانی شد.

پرونده افطار و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن نیز، بیست و سومین میراث فرهنگی ناملموس با همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و ایران تهیه و تدوین شده که به ثبت جهانی رسیده است.

جشن سده، جشنی ایرانی است که در آغاز شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می‌شود که با همکاری ایران و تاجیکستان به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است.

 

ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس

 

با ثبت جهانی ۳ پرونده نوین میراث ناملموس شامل جشن سده، هنر سنتی تذهیب و آیین افطاری، ایران در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم جهان رسیده است.

جشن سده، هنر سنتی تذهیب و آیین افطاری به نام ایران با همکاری کشورهای دیگر به ثبت جهانی رسیده است.

با این ثبت‌های جهانی در زمینه میراث ناملموس ثبت‌های جهانی ایرانی از ۲۱ به ۲۴ افزایش یافته و ایران به جایگاه پنجم جهانی در یونسکو در ثبت‌های جهانی میراث ناملموس رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
سوالی برایتان پیش آماده؟ از ما بپرسید...
×
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در واتساپ بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.
Whatsapp chat Whatsapp chat
شروع مکالمه
بستن